انگ،‌ تبعیض،‌ طرد از اجتماع تا حدی که فرد زندگی در خیابان را به اجتماع خود ترجیح دهد، تنها بخشی از مشکلات بیماران ایدزی در جامعه و البته سخت‌ترین بخش این واقعیت است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سی سال است که در زیر زمین بیمارستان امام خمینی یک تنه دارد می جنگد .مادر دلسوزی که در نقش یک پزشک کنار مبتلایان به ایدز ایستاده و برای درمانشان تلاش می کند.

دکتر مینو محرز شاید تنها فردی است که بارها و بارها راجع به ایدز در ایران برای ترویج فرهنگ ایدز و افزایش آگاهی مردم مراسم و سخنرانی هایی داشته است و می تواند اکنون مهره کلیدی در روزهایی باشد که شهره و آوازه ایدز از هر گوشه و کناری به چشم می خورد.

سال‌ها پیش وقتی اولین گروه مبتلا به ایدز که بر اثر مصرف فراورده های خونی آلوده که بعدها شنیده شد 4 تا 6 درصد از هموطنان جامعه را نیز درگیر خود کرده اند از بیماری خود خبردار شدند،جامعه از واژه ای به نام " هیولای ایدز" رعب و وحشت داشت تا جاییکه که حتی خانواده و اقوام درجه 1 آنها نیز آن ها را از خانواده طرد می کردند و دیگر عضوی از خود نمی دانستند.

طرحی موفق که خاک می خورد
مینو محرز رئیس مرکز تحقیقات ایدز این گونه از خاطرات تلخ کاری خود می‌گوید: یادم می‌آید روزی که یکی از افراد مبتلا به ایدز ، با قصد خودکشی به سراغ من آمد و گفت که اوضاع روحی خوبی ندارد و حتی پدرش که در یک مرکز پزشکی مشغول به کار بود به دلیل ملاقات با او اخراج شده است و کار خود را از دست داده بود. پس از این رخداد ناراحت‌کننده خیلی زود فاکتورها، شناسایی و در همه جای دنیا کنترل شد و دیگر از کیس جدید مبتلا شده خبری نبود، کم کم داشت ماجرا ختم به خیر می‌شد که ناگهان اپیدمی معتادان تزریقی در زندان‌ها آغاز شد. مدتی کوتاه نگذشت که برنامه کاهش آسیب در زندان‌ها اجرایی شد و به دلیل اجرای بسیار خوب و موفق‌آمیز آن زبا‌نزد سایر کشورها شد اما امروز متأسفانه آن طرح کمرنگ شده و به دست فراموشی سپرده شده است.

ایدز اکنون انگی بر پیشانی مبتلایان؟
محرز گفت: اکنون بزرگترین مشکل مبتلایان به ایدز انگ بودن این بیماری در جامعه است، زیرا تبعیض‌هایی که برای این افراد قائل می‌شوند، غیرقابل تحمل است. اخراج بچه‌های مبتلا به ایدز از مدارس و عدم پذیرش این افراد توسط بسیاری از گروه‌های پزشکی از دیگر رنج‌هایی است که این گروه دارند، هرچند که در حال حاضر وضعیت بهتر شده است.

ایدز و آمار نجومی 35 میلیون مبتلا به آن  
اولین سخنرانی راجع به ایدز در ایران توسط مینو محرز متخصص عفونی در یکی از کنگره‌های مربوط به این حوزه در سال 1362 انجام شد. در سال 1981 نیز اولین کتاب در این خصوص منتشر شد. ایدز بیماری ویروسی که به تدریج جهانگیر شد. ارقام نجومی مربوط به بروز، شیوع و مرگ‌و میر این بیماری تا آن‌جایی پیشرفت که باعث شد در حال حاضر 35 میلیون به آن مبتلا باشند و زندگی خود را در کنار این ویروس بگذرانند.

محرز متخصص عفونی معتقد است: پیشگیری از ایدز کار بسیار آسانی است که سه راه عمده انتقال آن عبارتند از: تماس جنسی، استفاده از سرنگ مشترک و یا هر وسیله برنده‌ای که به خون آغشته شود و بلافاصله استفاده شود مثل تاتو کردن، انتقال از مادر آلوده به جنین.

ایدز آنقدرها هم که می گویند کشنده نیست 
استحمام، لباس، دست دادن و حتی گزش توسط حشره نیز نمی‌تواند باعث انتقال ایدز شود.
این که ایدز یک بیماری کشنده نیست باور علمی است که بسیاری از افراد از درک و پذیرش آن سر باز می‌زنند.

وی افزود: ایدز بیماری مزمن خونی است که با دانش فعلی توسط دارو قابل کنترل است و عمر افراد را تا آن جایی طولانی می‌کند که بعضاً به تشکیل خانواده هم اقدام می‌کنند.

شاید عده‌ای به علت عدم آگاهی عمق فاجعه را نمی‌دانند که بر این پنهان‌‌کاری اصرار می‌ورزند. اگر افراد یاد بگیرند و آموزش‌ها هم تداوم داشته باشد، مشکلات این حوزه قطعاً کاهش پیدا خواهد کرد.

داروی فراموش شده ای که مرهم ایدز نشد 
نخستین داروی ضد ویروسی مؤثر بر HIV در سال 1987 کشف شد تا قبل از آن هم بیماران پس از تحمل رنج روحی بسیار به مرگ دچار می‌شدند. 

محرز با اشاره به این که زمانی به عنوان مسئول تحقیقات بالینی داروی آی مد انتخاب شده بود، بیان کرد: آی مد اولین دارویی بود که بدون عارضه( به دلیل گیاهی بودن) و تقویت سیستم ایمنی مؤثر واقع شد و مراحل کارآزمایی به خوبی طی شد اما متأسفانه اکنون بودجه برای ادامه تحقیقات تزریق نشد و بدین ترتیب پروژه متوقف شد.

آموزش یا مهارت ؟ مساله این است ...
رییس مرکز تحقیقات ایدز معتقد است: آموزش مسواک زدن و شانه‌ کردن مو جزو مهارت‌های زندگی نیست و تنها اصول اولیه بهداشتی به شمار می‌آیند.
مهارت زندگی نه گفتن به اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی است. اینکه برخی مبتلایان تحصیل کرده به دلیل عدم آگاهی‌های لازم به ایدز مبتلا شدند، دردآور است و لزوم ارتقا آموزش و فرهنگ در جامعه را نشان می‌دهد.

آمارهای ابتلا به ایدز با واقعیت تطابق ندارد
محرز در مورد آمار مبتلایان به ایدز در کشور می گوید: مطابق با آمارهای گزارش شده در ایران حدود 30 هزار مبتلا به ایدز داریم اما باید بگویم که این آمار 3 برابر با واقعیت فاصله دارد یعنی حداقل با 3 برابر این تعداد در کشور به ایدز مبتلا شده باشند. در کشورهای آفریقایی این فاصله بسیار زیاد در کشورهای اروپایی کم است.

در حال حاضر حدود 5/4 درصد از کودکان کار در خیابان‌ها HIV مثبت دارند و این موضوع بسیار غم‌انگیز است، در گذشته آمار مبتلایان به ترتیب 3 و 97 درصد بوده است و اکنون به 35 و 65 درصد تغییر پیدا کرده است. بدین ترتیب تعداد خانم‌های مبتلا به ایدز به سرعت در حال افزایش است.

آموزش در کجای کنترل ایدز قرار گرفته ؟
پنهان‌‌کاری و عدم آموزش در حوزه ابتلا به ایدز بزرگ‌ترین آسیب تبدیل شده بر پیکره جامعه است حال که این بیماری به حالت قابل کنترل درآمده است، رسانه‌ها و آموزش پرورش باید اطلا‌ع‌رسانی و آگاهی‌های لازم را به انجام برسانند تا علاوه بر پایین آمدن هزینه‌ها و مقرون‌به‌صرف بودن، از ابتلای افراد بیشتر و مرگ یک جوان جلوگیری شود.

گزارش از ریحانه هرندی



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امین هستم از تهران
۰۳:۴۳ ۱۱ بهمن ۱۳۹۷
سلام حدود بکسل فهمیدم HIVدارم نمیدونم چیکار کنم بد جوری افسرده شدم وهم مشکل مالی دارم کسی هست به خاطر خدا به من کمک کنه
آخرین اخبار