شیراز؛

شناخت راه های بیماری تنها روش برای پیشگیری از ایدز

تنها روش پیشگیری از ایدز، شناخت راه های انتقال بیماری و اصلاح رفتار است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مسوول گروه آموزش و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه بیماری ایدز درمان قطعی ندارد، اما با تشخیص به موقع و مصرف صحیح دارو قابل کنترل است، گفت: تاکنون واکسنی برای محافظت در برابر ابتلا به ایدز ساخته نشده و تنها روش پیشگیری، شناخت راه های انتقال بیماری و اصلاح رفتار افراد است.

دکتر "محمدرضا کریمی"، افزود: ایدز یک بیماری عفونی ویروسی واگیر است که در آن سیستم دفاعی بدن تضعیف و فرد در برابر بسیاری از بیماری ها حتی بیماری هایی که در شرایط عادی او را تهدید نمی کنند، بی دفاع شده و در این شرایط، ابتلا به هر بیماری سلامت او را به شدت در معرض خطر قرار می دهد.

او عامل بیماری ایدز را ویروسی به نام "اچ آی وی" یا ویروس تضعیف کننده‌ سیستم ایمنی انسانی عنوان کرد و ادامه داد: افراد می توانند سال های متمادی قبل از بروز علایم ایدز، به ویروس "اچ آی وی" آلوده شده باشند، بنابراین ویروس "اچ آی وی" ممکن است در بدن فرد وجود داشته باشد، بدون آنکه خود از آن با خبر باشد.

دکتر "کریمی" از وسایل تزریق مشترک مانند سرنگ، پنبه الکل، سوزن، تماس پوست زخمی یا مخاط دهان، چشم، بینی و ترشحات آلوده مانند خون، هر نوع رابطه‌ جنسی غیر ایمن و انتقال از مادر به جنین و نوزاد به عنوان راه های ورود ویروس "اچ آی وی" به بدن نام برد.

این مسوول گروه آموزش و ارتقای سلامت ادامه داد: صحبت کردن، دست دادن، کارکردن، غذا خوردن، روبوسی با فرد بیمار یا فرد آلوده، استفاده از حوله، ملحفه، تخت خواب، قاشق، چنگال، لیوان فرد آلوده یا بیمار، سرفه و عطسه، استخر شنا، لمس دستگیره درب، استفاده از دستشویی، گزش حشرات، ویروس ایدز را به بدن وارد نمی کند.

انتهای پیام/گ
برچسب ها: تنها ، روش ، پیشگیری ، ایدز ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.