سرانجام میهمان‌های تازه از راه رسیده کمپ‌های ترک اعتیاد چه می‌شود؟

زنان معتاد متجاهر پایتخت برای یک دوره یک تا سه ماهه سم زدایی و باز پروری به مرکز شفق منتقل می‌شوند.

سرانجام میهمان‌های تازه از  راه رسیده کمپ‌های ترک اعتیاد چه می‌شود؟
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اعتیاد، کارتن خوابی،  بی خانمانی، تکدی گری و .. از جمله معضلات اجتماعی هستند که تاثیرات نامطلوب بسیاری بر جامعه دارند و متاسفانه این روزها برخی از این پدیده‌ها در حال افزایش می‌باشند هر چند می‌توان عنوان کرد که این معضلات در برخی از شهرها و محله‌ها با شدت بیشتری رشد داشته است که در این میان محله هرندی و در فرحزاد از جمله پاتوق‌های معتادان و کارتن‌ خواب‌ها در پایتخت به شمار می‌آیند.

چندی پیش سردار ساجدی نیا فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ از حضور 1500 زن معتاد متجاهر در تهران خبر داد.

وی افزود: این آمار در حالی است که 4 سال پیش حدود 100 زن معتاد متجاهر و بیش از 5 هزار نفر مرد معتاد در تهران وجود داشت که اگر روند مبارزه با این ناهنجاری به این صورت ادامه یابد 4 سال آینده آمار بیشتری از معتادان خیابانی خواهیم داشت.

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ عنوان کرد: پلیس آمادگی دارد به صورت جدی به جمع آوری زنان معتاد متجاهر و متکدیان اقدام کند و قادریم کمتر از 48 ساعت بیش از 95 درصد این افراد را در شهرها از جمله تهران جمع آوری کنیم.

حال با توجه به افزایش آمار تاسف بر انگیز تعداد معتادان عیسی فرهادی فرماندار شهرستان تهران از آغاز عملیات جذب و انتقال "معتادان زن متجاهر" خبر داد و می‌گوید: با دستور استاندار و تایید دادستان تهران اجرای این طرح که از محله هرندی تهران آغاز شده است تا دو هفته نیز ادامه دارد.

در همین راستا محمدرضا آذرنیا دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گفت: این طرح تا تکمیل ظرفیت کمپ شفق ادامه دارد.

وی ادامه داد: پس از بازسازی و تجهیز کمپ شفق به عنوان اولین مرکز ماده 16 زنان کشور مقرر شد که زنان معتاد متجاهر شهر تهران برای دوره یک تا سه ماهه سم زدایی و باز پروری به این مرکز منتقل شوند.

مرکز شفق ظرفیت نگهداری 400 نفر را دارد و بلافاصله پس از جذب معتادان زن متجاهر فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

آیا فکری برای دوران پس از آزادی زنان معتاد اندیشیده شده است؟

معتادان متجاهر به آن دسته از مصرف کنندگان مواد مخدر اطلاق می‌شود که تلاشی برای پنهان کردن اعتیاد خود ندارند هر چند طرح جمع آوری و ساماندهی این دسته از معتادان عملی صحیح و قابل بررسی است، اما باید این نکته را نیز در نظر بگیریم که آیا فکری برای پس از آزادی آنها نیز اندیشیده شده است؟ و یا این که مجددا باید در بوستان‌ها و زیر پل‌ها رها و آش همان آش و کاسه همان کاسه!

در همین راستا برخی مسئولان کشوری بر آن شدند تا با برنامه ریزی مناسب برای معتادانی که از این مرکز ترخیص می‌شوند اقدامات مقتضی را انجام دهند.

حجت الاسلام میثم امرودی معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اجرای طرح انضباط شهری در پایتخت می‌گوید: مدتی  است که شهرداری تهران طرح انضباط شهری را در منطقه 12 آغاز کرده تا معتادان متجاهر از سطح پارک‌های این منطقه جمع آوری شوند.

وی افزود: معتادانی که در نهایت موفق به ترک اعتیاد می‌شوند در مناطق 22 گانه تهران بین 6 تا 9 ماه میهمان مراکز هستند که در آن جا برنامه‌های اسکان، توانمند سازی، اشتغال زایی و بازگشت آنها به خانواده انجام می‌شود.

معاون فرهنگی-اجتماعی شهرداری تهران بیان کرد: در حال حاضر تعداد معتادان زن زیاد نیست و می‌شود به راحتی برای آنها اشتغال زایی کرد.

اما گویا فاطمه دانشور رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران مخالف با جمع آوری معتادان است چرا که می‌گوید: جمع آوری زنان معتاد بدون برنامه ریزی کاری بیهوده است.

وی گفت: مرکزی برای جمع آوری زنان معتاد در نظر گرفته شده اما جمع آوری آنها مشکلی را بر طرف نمی‌کند و باید با کمک گرفتن از سازمان‌های مردم نهاد و ارائه مشاوره، زمینه ترک اعتیاد آنها را فراهم کرد.

این عضو شورای شهر تهران بیان کرد: بالغ بر 80 درصد زنان معتاد نیاز به مشاوره برای ترک دارند.

گفتنی است، با توجه به اظهارات این مسئولان و تجربه‌های ناکافی جمع آوری معتادان ای کاهش برنامه ریزی‌های لازم در راستای بهبود وضعیت کیفی زندگی زنانی که از مراکز ترک اعتیاد ترخیص می‌شوند صورت گیرد تا راه رفته‌ این افراد کاری عبث به شمار نیاید و مجبور نشوند این مسیر را مجددا طی کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار