همگرایی بین اعضای اوپک از بین رفته است/ کاهش قیمت نفت خطری برای اوپک

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: همگرایی و انسجام بین اعضای اوپک به ورطه فراموشی سپرده شده چرا که کاهش قیمت نفت اعتبار اوپک را از بین می‌برد.

همگرایی بین اعضای اوپک از بین رفته است/ کاهش قیمت نفت خطری برای اوپکرضا پدیدار رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  در خصوص این موضوع که چرا انسجام در اوپک وجود ندارد اظهار داشت: هم اکنون برای شاخص‌های اقتصادی- سیاسی مسئله همگرایی بین اعضای اوپک کاهش پیدا کرده و علت اصلی آن را می‌توان در چند مورد خلاصه کرد.

وی تصریح کرد: مسئله نخست تصمیم‌گیری‌هایی بود که باید در خصوص سقف تولید اوپک صورت می‌گرفت که متأسفانه در این نشست تصمیماتی گرفته نشده است.

همچنین نکته دیگر این است که ایران و سایر اعضا پیشنهادی برای تعیین سهمیه اوپک داشتند که باز هم سهمیه اوپک مانند سال 2012 تعیین شد.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت بیان کرد: در حال حاضر از بابت اینکه 2 میلیون بشکه نفت خام مازاد در بازار عرضه نسبت به تقاضا وجود دارد بحثی صورت نگرفت و نکته قابل تأمل‌برانگیز این است که ضرورت و درک شرایط و موقعیت ایران و سایر اعضا در این نشست مطرح نشده چرا که ایران در طی 4 سال گذشته به سبب تحریم کشورهای بیگانه حدود 1.5 میلیون بشکه تولید و صادرات خود را کاهش داد  و قرار بود در نشست اوپک مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه اواخر ژانویه لغو کامل تحریم‌ها اجرا می‌شود و وزیر نفت ایران این پیشنهاد را داده که به محض لغو تحریم‌ها 500 هزار بشکه به تولید صادرات خود را به صورت مرحله به مرحله اضافه کند تا این میزان به سطح یک میلیون بشکه افزایش یابد اما متأسفانه در نشست اوپک این موضوع مورد بررسی قرار نگرفت.

پدیدار با اشاره به اینکه همگرایی در اوپک از بین رفته است گفت: اوپک مثل نهاد خانواده است چنانچه در بین اعضای خانواده اتحاد از بین رود هر کدام ساز خود را می‌زنند به طوری که وزیر نفت نیجریه بدون اینکه مطالعاتی در این زمینه داشته باشد پیشنهاد افزایش تولید و صادرات نفت ایران را به نشست بعد منتقل کرد.

وی تأکید کرد: زمانی که همگرایی در اوپک وجود نداشته باشد ماهیت اوپک به صورت به هم پیوسته و همگرا بودن است که این موضوع در نشست اوپک به فراموشی سپرده شده است به طوری که ریاست دبیر کل اوپک (سالم‌البدری) با گذشته 9 سال از این سمت باز هم به مدت هفت ماه تمدید شد این بیانگر این است که رویکرد اوپک از جنبه اقتصادی به سیاسی تغییر ماهیت داده است از زمانی که جریان‌های سیاسی وارد اقتصاد شده است مکانیزم اقتصادی عرضه وتقاضا را به هم می‌زند و در این مقوله تنها سیاست حرف اول را خواهد زد.

پدیدار ادامه داد: هم اکنون تنها موضوعی که مورد توجه قرار می‌گیرد این است که در فرایند تولید و عرضه نفت خام کش و قوس زیادی بین اعضا به وجود آمده است که باعث شده میزان عرضه نفت خام در بازار افزایش یافته و قیمت‌ها پایین بیاید و این خطر می‌تواند تهدیدی برای اوپک باشد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر اوپک یک تشکل و سازمان رسمی است که وابسته به دولت نمی‌باشد.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار