اصفهان؛

مدیریت اجساد بی هویت چالش پیشروی کشورهای مسیر مهاجرت است

رئیس دفترنمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ جهانی درایران یکی ازچالش های متعدد پیشروی کشورهای مبدا و مقصد در مسیر مهاجرت را مدیریت اجساد بی هویت برشمرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، الیویر مارتین دیروز در حاشیه سومین کارگاه منطقه ای آنتروپولوژی (انسان شناسی) قانونی در اصفهان افزود: این در حالیست که در دنیای امروز آسیب ها و پیامدهای ناشی از درگیری های مسلحانه از جمله موج مهاجرت از افغانستان و سوریه به اروپا رو به افزایش است.

وی اظهار کرد: در این راستا پیوسته شاهد بروز سئوالات بی پاسخ پزشکی قانونی از طرف خانواده ها در ارتباط با عزیزان آنها هستیم که در نتیجه سفرهای انجام شده کشته شده و یا مفقود شده اند.

رئیس دفتر نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ جهانی در ایران افزود: بتازگی با وقوع حادثه منا در عربستان سعودی شاهد بودیم که تعیین هویت بقایای انسانی می تواند فرآیندی پرچالش باشد بویژه زمانی که لازم باشد تا از مبنای علمی دقیقی نیز برخوردار باشد.

وی یادآوری کرد: خدمات پزشکی قانونی کمیته بین المللی صلیب سرخ همچون فعالیت های اصلی آن از مقامات و متخصصان مرتبط با تحقیقات پزشکی قانونی در سراسر جهان برای جستجوی اشخاصی که بواسطه درگیری های مسلحانه، بلایای طبیعی و مهاجرت مفقود شده اند حمایت می کند.

مارتین تصریح کرد: یکی از این روشها آن است که کمیته بین المللی صلیب سرخ بهمراه اعضای هیات مشاوره ای پزشکی قانونی خود به تبادل تجربیات و ایجاد ظرفیت های بومی از طریق آموزش به افراد شاغل در رشته های مختلف پزشکی قانونی می پردازد که این امر موجب مدیریت هرچه بهتر بقایای انسانی می شود.

وی با اشاره به سابقه برگزاری این کارگاه علمی گفت: تاکنون شش دوره از این کارگاه در قالب سه دوره کشوری و سه دوره منطقه ای با احتساب دوره فعلی برگزار شده است.

وی مهمترین اهداف در این کارگاه را تقویت ابزار و روش های قابل استفاده برای تشخیص هویت و بقایای انسانی و مرتبط کردن متخصصان در مناطق برای تبادل تجربیات خود عنوان کرد.

رئیس دفتر نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ جهانی در ایران افزود: علاوه بر آنتروپولوژی، ژنتیک نیز موضوع مهمی است که برای تشخیص هویت بسیار موثر است.

وی گفت: هفته آینده یکی از متخصصان ژنتیک از صلیب سرخ جهانی از آزمایشگاه پزشکی قانونی بازدید می کنند و به ارائه آخرین یافته های علمی در این زمینه به متخصصان مربوطه در ایران می پردازند.

سومین کارگاه منطقه ای آنتروپولوژی (انسان شناسی) از 14 تا 18 آذر در اصفهان در حال برگزاری است.

این کارگاه به همت سازمان پزشکی قانونی و با همکاری کمیته بین المللی صلیب سرخ به میزبانی اداره کل پزشکی قانونی استان اصفهان برگزار می شود.

دراین کارگاه علاوه بر پزشکان قانونی ایرانی ، پزشکانی از کشورهای افغانستانٰ، کویت، عراق و لبنان به عنوان فراگیر حضور دارند.

در این کارگاه روش علمی مدیریت اجساد در حوادث دسته جمعی شامل جمع آوری، تحلیل و بررسی بقایای استخوانی، آماده سازی بقایا، پاتولوژی استخوانی، بقایای مخلوط، دندان پزشکی قانونی و تشخیص هویت آموزش داده می شود.

این آموزش ها در مدیریت بحران در مواجهه با بلایای دسته جمعی بسیار حائز اهمیت است.


انتهای پیام/گ

برچسب ها: اجساد ، بقا ، اصفهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.