مشهد؛

دوباره شیعه شدم حاصل سفرنامه فرات است/ کوچه کتاب رادیو خراسان رضوی در بازار کتاب گلستان

نویسنده کتاب دوباره شیعه شدم این کتاب را حاصل سفر به کربلای معلی و تاثیر واقعی این سفر بر او دانست و بر دوباره شیعه شدن مولف تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، چهارمین نشست رادیویی نقد و بررسی کتاب در بازار کتاب گلستان با نقد کتاب "دوباره شیعه شدم" تالیف هادی منوری برگزار شد.

در این نشست مولف کتاب درباره برگزیدن عنوان "دوباره شیعه شدم" برای سفرنامه فرات، گفت: عنوان کتاب انتخاب خودم بود چون حاصل سفر برایم همین بود و در واقع پس از سفر کربلا دوباره شیعه شدم.

هادی منوری در خصوص انتخاب دوم شخص در روایت سفرنامه، علت این انتخاب را ندیدن خود مولف در ماجرای سفر عنوان کرد و افزود: سفرنامه من سفرنامه جغرافیایی نیست بلکه تلفیقی است از ادبیات و تاریخ و سفرنامه حسی است و در واقع من بعنوان رزمنده ای که تا چند سال یپش با عراق در تقابل بودم و بهترین دوستانم را در جنگ از دست داده بودم، هنگامی که به عراق می رفتم احساس عجیبی از روبرو شدن با افرادی که روزی دشمنم بودند، داشتم.

وی علت رو آوردن به نثر نویسی را به مزاح رفیق بد دانست و گفت: این کتاب را که در سال 75 نوشتم حاصل سفری است که در زمان صدام به کربلا داشتم و البته پیش از آن هم کتاب قیامت و حروف را نوشته بودم.

مولف "ترکشهای اجابت" افزود: دوباره شیعه شدم اولین سفرنامه چاپ شده من است و در حال حاضر سفرنامه های چاپ نشده متعددی دارم.

منوری به رباعیات استاد غفورزاده که در کتاب درج شده اشاره کرد و گفت: زمانیکه سفرنامه در قسمتهای متعدد در روزنامه فدس منتشر می شد، استاد شفق خواستار خواندن سفرنامه بصورت یکجا شدند و بعد از مدتی سفرنامه را با 100 رباعی متناسب با حال و هوای سفرنامه برگرداند و خبر از چاپ کتاب داد.

شاعر نام آشنای خراسانیدر پاسخ به چگونگی ویراستاری کتاب، تصریح کرد: به قول احمد عزیزی شاعر باید به گونه ای ذهنش را تربیت کند که وقتی در خلسه شعر قرار گرفت، هر چه گفت درست باشد و نیازی به ویرایش نداشته باشد.

منوری با تقدیر از استاد شفق و کاظمی برای ویراستاری کتاب، گفت: نثر کتاب چون شاعرانه است نیازی به رعایت قواعد ادبی ندارد.

وی افزود: این احساس بعد از ورود به عراق از بین رفت و حس امام حسین بر خاطرات تلخ تقابل با خزب بعث غلبه کرد.

دوباره شیعه شدن نیاز هر روز ماست

در این نشست رادیویی علیرضا مهرداد تالیف سفرنامه از زبان دوم شخص را از بدایع در ادبیات ایران دانست و گفت: سفرنامه تلفیقی از دیده ها و شنیده ها و خوانده های مولف است و مولف می کوشد دیده های شخصی خود را به مخاطب تعمیم دهد.

وی القاء مطلب به مخاطب را از ظرایف ادبیات دانست و افزود: این القاپذیری در سفرنامه فرات وجود دارد و نویسنده بواسطه اشرافی که دارد مخاطب را به همذات پنداری و همراهی با نویسنده می رساند.

این کارشناس ادبی انتخاب زاویه دوم شخص در روایت سفرنامه را به علت عاطفی بودن مساله عنوان کرد و گفت: سید مهدی شجاعی استاد این نوع روایت هاست.

سید محسن مصطفی زاده نیز بهره گیری از عنصر تخیل در انتخاب عنوان کتاب را با مهم توصیف کرد و گفت: استفاده از مفهوم تکرار در عنوان کتاب، تاکید آموزه های ما در مساله آموزش را می رساند.

وی به حدیث سلسله الذهب از زبان علی ابن موسی الرضا اشاره کرد و افزود: اینکه امام هشتم پس از 200 سال از هجرت بر کلمه توحید بهمراه مساله ولایت تاکید می کند بیانگر این است که جامعه آن روز هم نیاز به تکرار توحید است.

مصطفی زاده تاکید کرد: دوباره شیعه شدم نیاز هر روز ماست و ما باید هر روز موحد و شیعه شویم.

در حاشیه این نشست مدیر مجتمع فرهنگی کتاب گلستان گفت: مدیریت مجموعه بازار کتاب گلستان از شهریور ماه به سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری واگذار شده و با هدف تقویت بخش خصوصی و با همکاری ناشران و غرفه داران حاضر در بازار امیدواریم مشکلات رفع شود.

یوسف اسماعیل زاده با تاکید بر اولویت معرفی و نقد آثار نویسندگان بومی خراسان، افزود: این برنامه فرهنگی به نویسندگان بومی محدود نیست و آثار مطرح نویسندگان کشوری را نیز معرفی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه نشستهای تخصصی کتاب در برنامه رادیویی کوچه کتاب پخش می شود، افزود: این برنامه روزهای دوشنبه ساعت 17:15 دقیقه از شبکه رادیو خراسان پخش می شود.
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.