جمیل السید: متحدان ایران و سوریه در لبنان مستقل تصمیم می گیرند

مقام سابق لبنانی گفت گروه 8 مارس بر خلاف گروه 14 مارس، فرمانبردار کشورهای دیگر نیست و به صورت مستقل در امور داخلی لبنان تصمیم گیری می کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ سرلشگر جمیل السید مدیرکل سابق دستگاه امنیتی لبنان در بخشی از گفتگوی اختصاصی با شبکه المیادین گفت: به گفته یک منبع مطمئن، قرار بود در سفر حسن روحانی رییس جمهوری ایران به پاریس، فرانسوی ها موضوع نامزدی سلیمان فرنجیه برای مسند ریاست جمهوری و سعد الحریری برای مسند نخست وزیری لبنان را مطرح کنند تا لبنان از بحران سیاسی بزرگ خارج شود.

وی افزود: فرانسوی ها انتظار داشتند که روحانی بر حزب الله فشار وارد کند تا این طرح را بپذیرد. اما این دیدگاه کاملا اشتباه است. من به این منبع اعلام کردم که شما در مورد رابطه حزب الله با ایران در اشتباه هستید و این رابطه مانند رابطه 14 مارس با غرب و برخی کشورهای منطقه نیست. حزب الله در مسایل لبنان و منطقه دارای تاثیر و نفوذ مستقل است و اگر چنین کاری را از ایرانی ها بخواهید، آنها این پاسخ را می دهند که این موضوع، داخلی است.

جمیل السید تاکید کرد: در مورد سوریه هم همین موضوع صدق می کند. در یک زمان گروهی از لبنانی ها در مورد سعد الحریری از بشار اسد سوال کردند که وی پاسخ داد خیری در استمرار ارتباط با الحریری وجود ندارد اما تصمیم نهایی با خود شماست. سوریه و ایران در امور داخلی لبنان دخالتی ندارند. آنها به متحدانشان در لبنان اطمینان کامل دارند و هیچگاه آنها را نماینده خود قرار نداده اند.

وی یادآور شد: ما به عنوان متحدان ایران و سوریه تنها متحدانی هستیم که بیش از آنکه از این کشورها استفاده ببریم به آنها کمک کرده ایم و این در حالی است که گروه 14 مارس بر عکس است و برای متحدان منطقه ای و غربی خود درد سر ساز است. افرادی مانند نبیه بری، سلیمان فرنجیه، حزب الله، میشل عون و طلال ارسلان متحدان ایران و سوریه هستند اما هر گاه به مشکل و بحرانی بر می خورند، گرد هم می آیند و به مشورت می پردازند.



انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار