در مقوله مد و لباس، به دنبال الگوسازی هستیم

ماموریت داریم تا به طور جدی بحث الگوسازی را به شکلی که نمونه‌ای کامل باشد و ما بتوانیم آن را ترویج دهیم و این الگو قابلیت جریان‌سازی داشته باشد، در حوزه مد و لباس مورد توجه قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری گزارش عملکرد اعضای کارگروه سازمان‌دهی مد و لباس کشور با حضور حمید قبادی (دبیر کارگروه مد و لباس)، دکتر طاهری (مدیر مرکز امور اصناف و بازرگانان)، دکتر علی اکبرزاده (نماینده فرهنگی هنری آموزش و پرورش)، مهندس گلنار نصر‌اللهی مدیر کل بخش پوشاک و نساجی وزارت صنعت و معدن، لاله افتخاری (عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی)، نمایندگان اتحادیه پوشاک و اتاق اصناف ایران و سرهنگ نیک‌خواه رئیس پلیس امنیت اخلاق برگزار شد.

در این نشست ابتدا حمید قبادی دبیر کارگروه مد و لباس در خصوص اهمیت مقوله مد و لباس و اقدامات این کارگروه گفت: مقوله مد و لباس یکی از ارکان مورد توجه بشر است که سهم زیادی در سبک زندگی دارد و کشور ما هم از قاعده توجه به سبک زندگی در قرن بیست و یکم مستثنی نیست. به همین دلیل ما در سال 91 در مقوله مد و لباس ماموریت پیدا کردیم تا به طور جدی به این امر بپردازیم و در این امور بحث الگوسازی را به شکلی که نمونه‌ای کامل باشد و ما بتوانیم آن را ترویج دهیم و این الگو قابلیت جریان‌سازی داشته باشد، مورد توجه قرار دادیم.

وی ادامه داد: در چهار سال گذشته 71 نمایشگاه مد و لباس برگزار شده که 19 نمایشگاه عمومی، 23 نمایشگاه عفاف و حجاب و 27 نمایشگاه استانی و دو نمایشگاه هم در دست اجراست. ما جلسات متعددی به ویژه با حوزه صنعت و معدن و تجارت، صدا و سیما،‌ آموزش و پرورش، نیروی انتظامی برای تسهیل عملکرد نهادهای غیردولتی داشته‌ایم و همچنین همکاری با اتحادیه سراسری پوشاک و اتاق اصناف ایران در این فرآیند قرار گرفته است و همچنین اتحادیه صنایع و پوشاک و طراحان لباس اخیرا به کارگروه مد و لباس پیوستند.

وی افزود: همچنین راه‌اندازی کمیسیون‌هایی را پیش‌بینی کرده‌ایم که شامل بخش‌هایی مانند بررسی آثار برای صدور مجوز پخش که قسمت جدی و مهم درخواست ما بوده است - که با همکاری نیروی انتظامی صورت گرفته- و همچنین کمیسیون تبلیغ را با همکاری صدا و سیما و کمیسیون تولید و توزیع که از کمیسیون‌های مورد اهمیت ماست - با همکاری اتحادیه اصناف و اتحادیه پوشاک- صورت گرفته است.

وی افزود: طی همکاری با اتحادیه پوشاک 200 مرکز مد و لباس تعدادی مدل را به ثبت رسانده‌ایم که 4 هزار مدل را به تفکیک تیراژ دقیق ارائه کردیم و 7 میلیون و 214 هزار و 440 مدل دیگر به تفکیک ارائه خواهد شد که 15 تا 20 درصد نیاز جامعه را دربر می‌گیرد که در میزان تاثیرات لباس عدد قابل توجهی است و سرمایه‌گذاران به این نوع فعالیت اعتماد کردند که برای ما بسیار حائز اهمیت است.

وی بیان کرد: شناسایی مراکز عرضه به سرعت و با همکاری اتحادیه پوشاک صورت گرفته که 914 مرکز را شناسایی کردیم و طی دو روز 60 مرکز به آن اضافه خواهد شد و همچنین دو هزار مرکز توزیع که محدود به تهران نیست را در سطح کشور شناسایی کرده‌ایم. 

در ادامه گلنار نصر‌الهی اقدامات وزارت صنعت و معدن و تجارت را توضیح داد و گفت: اقدامات وزارتخانه در بخش حمایتی آنچه مورد ارتقا نساجی بوده را مد می‌داند و ما تمام تلاش‌مان برای گسترش نساجی به خصوص در بخش پوشاک که باعث افزایش ارزش افزوده می‌شود را انجام دادیم. استفاده از مدهای غربی تقریبا جامعه را به سمت مصرف‌گرایی می‌برد. به همین دلیل ما می‌توانیم در گسترش نساجی بهره‌ ببریم؛ زیرا آنچه که در داخل تولید نشود در نهایت به خاطر تقاضا از خارج از کشور وارد می‌شود.


وی ادامه داد: همچنین انجمن طراحان، زمینه‌ای برای استخدام طراحان ایجاد کرده و در قسمت الیاف از سال 92 تا 94، 5 هزار تن به تولید الیاف طبیعی اضافه شده که جزو سیاست‌های وزارتخانه بوده است و همین موضوع زمینه‌ای برای رقابت با کالای وارداتی ایجاد کرده است. به عنوان مثال کالای خواب که شاید با مد ارتباطی نداشته باشد، امروزه می‌تواند با کالاهای وارداتی رقابت کند و همچنین تولید چادر بر عهده وزارتخانه قرار گرفته که از واحدهایی است که امیدواریم که امسال شاهد راه‌اندازی آن باشیم که جلسات زیادی برای تشویق سرمایه‌گذاران در این امر تشکیل شده است و بودجه آن در یکی از بانک‌ها در حال بررسی است که با راه‌اندازی آن سرمایه‌گذاران بتوانند در این امر مشارکت کنند.

مهندس علی‌اکبرزاده نماینده فرهنگی و هنری آموزش و پرورش بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش متناسب با یک سند مشخص به نام تحول بنیادین فعالیت خود را تنظیم می‌کند که اشاره به حیات طیبه دارد و متناسب با یکی از ابزارهای زندگی، لباس است.

وی افزود: در سطح آموزش فعالیت‌هایی از جمله تدریس پوشش و چگونگی استفاده از آن در خانه و مناسبت‌های مختلف مورد تاکید است که در جهت فعالیت‌های فوق‌ برنامه به این موضوع توجه شده و به عنوان مثال در کتاب مطالعات اجتماعی مقطع ششم 9 صفحه به مبحث لباس پرداخته که نشان از اهمیت این موضوع است و همچنین در هنرستان‌ها و مدارس کار و دانش رشته‌های مرتبط طراحی لباس و پوشاک و برگزاری نمایشگاه‌های مختلف از آثار دانش‌آموزان همه ساله‌ در حال برگزاری است.

سپس طاهری معاون امور بازرگانان صنعت و معدن و تجارت به برخی فعالیت‌هایشان اشاره کرد: سیاست دبیرخانه به طور اختصار به 1- برندسازی 2- حمایت برند داخلی و تحریک تقاضا 3- مدیریت واردات و برند‌های خارجی در عرصه اصناف 4- ترویج طرح‌های ایرانی و اسلامی 5- حمایت از ایجاد توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای 6- حمایت از برگزاری نمایشگاه‌های لباس ایرانی اسلامی 7- حمایت از روش‌های تبلیغاتی در سطح عرضه را برشمرد.

در پایان جلسه لاله افتخاری نماینده کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: ما در مجلس هفتم و در سال 87 آیین‌نامه‌ای تصویب کردیم که چه در دولت گذشته و چه در دولت امروز عملکرد خوبی در اجرای آن داشته‌ایم؛ اما در بحث بودجه‌گذاری هم دولت و هم مجلس کم توجهی کردند. 

وی ادامه داد: در بحث مد و لباس پس از ادغام بخش صنایع و بازرگانی می‌توانیم از وزارت علوم، بسیج هنرمندان و اقشار بخواهیم تا به کمک این عرصه بیایند تا بتوانیم هر چه بیشتر به این عرصه فرهنگی کمک کنیم.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/    


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار