چگونه روزنامه نگاری آنلاین را یاد بگیرید؟

از زمانی که شبکه جهانی اینترنت پا به میدان عرصه اطلاع رسانی گذاشت و رسانه های دیجیتال فعالیت خود را آغاز کردند موضوع نگارش در حوزه های مختلفی که وجود داشت بسیار حائز اهمیت جلوه کرد؛یکی از راه هایی که در این زمینه به فعالان این حوزه کمک شایانی می کند آموزش روزنامه نگاری و آیین نگارش از طرق مختلف است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،از زمانی که شبکه جهانی اینترنت پا به میدان عرصه اطلاع رسانی گذاشت و رسانه های دیجیتال فعالیت خود را آغاز کردند موضوع نگارش در حوزه های مختلفی که وجود داشت بسیار حائز اهمیت جلوه کرد؛یکی از راه هایی که در این زمینه به فعالان این حوزه کمک شایانی می کند آموزش روزنامه نگاری و آیین نگارش از طرق مختلف است.همچنین با توجه به آنکه کانال های ارتباطی شبکه وب، روند تعامل سازنده در جهان را سهل تر می کنند و توانسته اند تا به امروز تغییرات زیادی را در این راستا در زندگی روزانه افراد ایجاد کنند و مشاغل جدیدی مانند روزنامه نگاری الکترونیک ،تجارت الکترونیک،بانکداری الکترونیک،دولت الکترونیک و ...را به وجود آورده اند با اطمینان خاطر می توان گفت که فراگیری این زمینه از آموزش ضروری به نظر می رسد.

یکی از این راه ها آموزش از طریق کتاب هایی که است که در این حیطه نگاشته شده و جز به جز نگارش یک خبر و نوشته رسانه ای را بررسی کرده و به صورت تخصصی آموزش داده است.

یکی از کتاب هایی که در اخیرا در این زمینه ترجمه و به بازار نشر راه پیدا کرده است کتاب روزنامه نگاری آنلاین نوشته جین سینگر، استاد برجسته دانشگاه آیووای ایالات متحده آمریکا و مارک دیوز، استاد دانشگاه لیدن هلند و ایندیانای آمریکاست و  محمود سلطان‌آبادی  آن را ترجمه کرده است هم چنین پروفسور یحیی کمالی‌پور (رئیس بخش روزنامه‌نگاری و ارتباطات جمعی دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی، آمریکا) مقدمه ای در آن نگاشته است.

در این کتاب  و علاوه بر آموزش مطالب مرتبط با روزنامه نگاری  به مفاهیم و چالش های روزنامه نگاری آنلاین و تغییرات تازه ای که با تحول تکنولوژی همراه است نیز پرداخته شده است.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: به‌نظر می‌رسد که در ایران ادبیاتِ حوزه روزنامه‌نگاری آنلاین هنوز فقیر است و تقریباً غیر از کتاب روزنامه‌نگاری سایبر، نوشته دکتر یونس شُکرخواه (که من ایشان را کدخدای دهکده جهانی خطاب می‌کنم)، کتاب جدّی دیگری در این حوزه منتشر نشده است و اصولاً کم‌تر مورد توجه استادان و حتی ناشران قرار می‌گیرد. بنابراین، چاپ این‌گونه کتاب‌ها را به فال نیک‌ می‌گیرم و امیدوارم که به‌مرور کمبود‌ها در حوزه‌های جدید علمی برطرف و روزنامه‌نگاری آنلاین در ایران و به‌خصوص در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد و درس یا دوره‌های علمی‌ و تخصصی در این زمینه ارائه شود.

در پایان ذکر این نکته خالی از لطف نیست که با توجه به آنکه چالش های فراوانی در این حیطه به چشم می خورد و هرروز شاهد پیشرفت و کارآمدی تکنولوژی های ارتباطی هستیم ، به ثمر نشستن این نوع از فرهنگ سازی و آموزش دور از انتظار نیست.


منبع:شفاف
انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار