لاوروف: روسیه بر اساس گزارش‌های اطلاعاتی به منابع مالی و نفتی داعش در سوریه حمله می‌کند

وزیر امور خارجه روسیه گفت: مسکو بر اساس اطلاعاتی که در اختیار دارد، تلاشها را برای حمله به منابع مالی داعش آغاز کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: مسکو بر اساس گزارشهای اطلاعاتی که در اختیار دارد تلاشها را برای حمله به منابع مالی داعش به ویژه نفت و تانکرهای حامل نفتی به خارج از سوریه آغاز کرد.

سرگئی لاوروف پس از دیدار با وزیر خارجه ایتالیا در کنفرانس خبری در رم گفت: پس از آن ائتلاف خواست مرزهای ترکیه را با سوریه ببندیم و از ترکیه خواست این کار را انجام دهد تا اشرار به ترکیه و سوریه و بالعکس تردد نکنند. 

طراحی ما ربطی به رقابت با ائتلاف نداشت. یادداشت تفاهمی به نام عدم تناقض منافع امضا شد. آنان اعضای ائتلاف تعهد دادند که تدابیر مورد توافق به صورت روان اجرا شود اما بیست و چهارم نوامبر [ این تفاهمات] نتیجه ای نداد زیرا ترکها جنگنده ما را سرنگون کردند. این جنگنده به هیچ وجه تهدیدی برای کشور ترکیه نبود. تدابیری که قبلا صورت گرفت موفق نبود. آمریکایی ها و رهبران ائتلاف قول دادند تفاهم را اجرا کنند. ما تبادل اطلاعات و اهداف انجام دادیم و از مواضع مخالفان وطن پرست موسوم به مخالفان میان رو صحبت شد اما آمریکایی ها گفتند آماده نیستیم.

واشینگتن اعلام کرد زمانی که مسئله اسد حل شود در این خصوص همکاری خواهیم کرد. معتقدم این اشتباهی است صورت گرفت. این موضع آمریکاست که می گوید داعش به سبب اسد در حال گسترش است. من می دانم که با آقای اسد مشکلاتی وجود دارد و برخی کشورهای منطقه ای به وجود مشکلات باور دارند اما حل و فصل بر اساس بیانیه پایان ژنو به خود سوریها مربوط می شود.

ما درک می کنیم که باید اصلاحات سیاسی انجام و قانون اساسی جدید تدوین شود که مخالفان و دولت آن را تدوین کنند. ما باور داریم که سوریه باید برگزاری انتخابات زودهنگام از جمله انتخابات ریاست جمهوری را بررسی کند. این را گروه دوستان سوریه و کشورهای منطقه ای در سند وین توصیه کرده اند اما اینکه بگوییم نمی توانیم تلاشهای ائتلاف را منسجم کنیم مگر آنکه اسد کنار برود، این کار اشتباهی است. اگر اسد برود ما درگیر در جنگ بودن یا نبودن با داعش خواهیم شد. این اشتباه است.

ما با رده بندی گروههای تروریستی و آغاز مذاکرات دولت و مخالفان، پیشرفت کرده ایم. اگر امتحان خوبی در این خصوص بدهیم ایمان دارم می توانیم هفته آینده در چارچوب دوستان سوریه دیدار کنیم تا این شیوه را تصویب کنیم پس از آن سازمان ملل متحد به مذاکرات سوری - سوری توجه خواهد کرد و پس از آن می توان از آتش بس یا مذاکرات اصولی برای دستیابی به آتش بس سخن گفت. گروههای تروریستی باید از آتش بس مستثنی باشند و امیدوارم هیچ گونه بهانه ای برای هماهنگی برای جنگ با این گروههای تروریستی پیش کشیده شود.

لاوروف درباره اوکراین نیز گفت: در حالی که بیانیه ژنو و وین را اجرا می کنیم می خواهیم توافق مینسک اجرا شود و سپس تحریمها را علیه روسیه برداریم. ما درخواست لغو تحریمها را نمی دهیم اما برای اجرای توافق مینسک تلاش می کنیم زیرا نمی خواهیم این بحران عمیق اوکراین ادامه یابد. می خواهیم اوکراین یک کشور اهل مسالمت و خالی از عناصر قومیت گرا باشد که زمام امور را به دست بگیرند. ما خواستار گفتگو بین طوایف اوکراین هستیم و توافق نامه مینسک، جزئیات زیادی دارد و دولت کی یف را مشخص کرده و از آن خواسته است تدابیری اتخاذ کند. تدبیر اول بر اساس این توافقنامه، آن است که با افراد حاضر در منطقه دنباس مشورت شود تا در آن انتخابات محلی برگزار شود. 

لاوروف سپس به جزئیات دیگری از توافقنامه مینسک اشاره کرد و گفت آمریکایی ها نیز این توافق را نوشتند. امیدوارم آمریکایی ها و اروپایی بفهمند دولت کی یف باید تحت فشار قرار گیرد.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار