نگرانی عراقی ها از توطئه احتمالی ترکیه و آمریکا برای اشغال موصل

پارلمان عراق نگران توطئه دولت آمریکا و ترکیه برای اشغال منطقه نفت خیز موصل است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، به دنبال اقدام ترکیه در استقرار نیروهای نظامی در نزدیکی موصل، کمیته امنیتی و دفاعی پارلمان عراق از حیدر عبادی -- نخست وزیر این کشور -- خواست پیمان امنیتی با آمریکا را بازنگری و در صورت لزوم لغو کند.
 
جین بریکمونت -- استاد دانشگاه بلژیک – اظهار داشت: "برداشت من این است که دولت عراق، روسیه را در مبارزه با داعش کارآمدتر از آمریکا دیده است." وی افزود: "سیاستمداران عراقی اذعان دارند که ترکیه به عنوان متحد نظامی آمریکا در خاورمیانه همچنان مورد حمایت واشینگتن قرار دارد و به رغم تجاوزاتش به عراق همچنان جایگاه خوبی در ناتو خواهد داشت. عراقی ها شاهد حمایت ناتو از ترکیه هستند و آنکارا به سمت بخشی از خاک عراق دست اندازی کرده است. به طور قطع این اقدام بدون موافقت آمریکا نمی تواند انجام گرفته باشد."

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: "نگرانی ها درباره سیاست های دراز مدت واشینگتن در قبال عراق در میان سیاستگذاران عراقی افزایش یافته است و بیانیه کمیته پارلمانی عراق موید این مطلب است."
 
وی خاطر نشان کرد: "حمایت ترکیه و عربستان از گروه تروریستی داعش و ادامه حمایت های واشینگتن از ریاض و آنکارا موجب شده است تا همه نیروها در خاورمیانه به حمایت روسیه چشم بدوزند. حمایت ترکیه از داعش و تحولات اخیر در منطقه بازی را تغییر داده است، همچنانکه همه کشورهای مخالف داعش همچون ایران، عراق، سوریه و لبنان تنها متحد اصلی خود را روسیه می دانند.
 
فرانسیس بویل -- استاد حقوق بین الملل دانشگاه ایلینویز – گفت: "حیدر عبادی دست نشانده آمریکاست و باراک اوباما وی را بر سر قدرت آورد و همچنان او را حفظ خواهد کرد؛ نخست وزیر عراق چیزی بیشتر از شهردار بغداد نیست."

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار