سخنگوی دولت عراق: هر نوع کمک از طرف ترکیه به عراق باید با هماهنگی کامل دولت فدرال باشد

سعد الحدیثی تأکید کرد این کشور از شورای امنیت می‌خواهد تا به مسئولیت‌های خود در برابر اقدام ترکیه در نقض حاکمیت ملی عراق عمل کند.

سخنگوی دولت عراق: هر نوع کمک از طرف ترکیه به عراق باید با هماهنگی کامل دولت فدرال باشد
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ "سعد الحدیثی،" سخنگوی دولت عراق در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الحدث، درباره درخواست نکردن عراق از شورای امنیت برای برگزاری نشست فوق العاده در مورد حضور نظامیان ترکیه گفت: وزارت امور خارجه عراق به شورای امنیت در اعتراض به اقدام ترکیه در نقض حاکمیت ملی عراق شکایت کرد و از این شورا خواست تا به مسئولیت خود بر اساس منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین المللی در مورد حفظ صلح و امنیت جهانی عمل و برای خروج این نیروهای ترکیه تلاش کند. این اقدام بخشی از مسئولیت های شورای امنیت بر اساس قوانین بین المللی است. عراق خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت برای بحث در مورد این مسئله شد. پیگیریها در داخل شورای امنیت برای برگزاری این نشست ادامه دارد. 

الحدیثی افزود: وزیر امور خارجه عراق هم با سفرای پنج عضو دائم شورای امنیت در بغداد دیدار کرد و موضع عراق را به اطلاع آنان رساند. وزیر امور خارجه عراق تاکید کرد نیروهای ترکیه بدون اطلاع بغداد و بدون هماهنگی و توافق با آن وارد خاک عراق شدند و در نتیجه ما این اقدام را نقض قوانین بین المللی و نقض حاکمیت ملی عراق می دانیم. عراق پس از این دیدار، شکایت خود را به شورای امنیت برای بحث درباره ورود نیروهای ترکیه به عراق ارائه کرد. 

وی در پاسخ به سوالی درباره موضع آمریکا در برابر این ماجرا خاطر نشان کرد: سفرای پنج عضو دائم شورای امنیت از جمله آمریکا در بغداد موضع مشابهی داشتند و معاون رئیس جمهور آمریکا هم تاکید کرد آنکارا و بغداد باید این مشکل را به گونه ای بین خود حل کنند که حاکمیت ملی عراق حفظ شود. فرستاده ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور ائتلاف بین المللی هم تاکید کرد واشینگتن و کشورهای عضو ائتلاف هیچ نوع فعالیت یا حمایت نظامی بدون هماهنگی کامل با دولت عراق ندارند و از همه دولت ها خواست به این اصل پایبند باشند. این موضع گیری ها نشان می دهد موضع آمریکا با دولت عراق منطبق است که این اقدام ترکیه بخشی از فعالیت های ائتلاف بین المللی نیست. 

سخنگوی دولت عراق در مورد تلاش ترکیه برای ملحق کردن اردوگاه بعشیقه به اردوگاه های ائتلاف بین المللی گفت: ائتلاف بین المللی هیچ پایگاه اختصاصی ندارد. مستشاران نظامی آمریکا یا دیگر کشورها در پایگاه های نظامی عراقی حضور دارند و ماموریت آموزش و مستشاری را برای نیروهای عراقی انجام می دهند. نیروهای عراقی اداره این پایگاه ها را برعهده دارند. هیچ نوع نیروی نظامی یا زره پوش خارجی در خاک عراق برای حفاظت از مستشاران ائتلاف وجود ندارد. 

سعد الحدیثی افزود: ما در هیچ شرایطی حضور زره پوش های خارجی را در خاک عراق نخواهیم پذیرفت. ما همچنین تاکید داریم هر نوع کمک یا حمایتی از طرف ترکیه به عراق هم باید با هماهنگی کامل دولت فدرال در بغداد و موافقت آن باشد. نیروهای ترکیه در اقدامی خصمانه بدون هماهنگی با بغداد وارد خاک عراق شدند که بغداد به هیچ وجه آن را نخواهد پذیرفت. 

الحدیثی خاطر نشان کرد: ما فقط از کمک هایی استقبال می کنیم که با هماهنگی، اجازه و موافقت دولت عراق باشد. قابل قبول نیست یک کشور همسایه یا هر کشور دیگری بدون اطلاع دولت عراق بخواهد حمایتی انجام دهد. چنین اقدامی در عرف بین المللی هم نامتعارف است. آیا ترکیه می پذیرد نیروهای کشور دیگری به بهانه کمک به این کشور بدون هماهنگی با آنکارا وارد ترکیه شوند؟ چنین اقدامی قابل قبول نیست و می تواند پیشینه خطرناکی در روابط بین المللی باشد. 


انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار