ادعای سرکرده جبهه النصره: نشست ریاض توطئه ای برای ابقای اسد است

ابومحمد جولانی از شرکت کنندگان در نشست ریاض انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بی بی سی، "ابو محمد جولانی،" سرکرده جبهه النصره، از بزرگترین گروه های مسلح سوریه با انتقاد از نشست ریاض، آن را توطئه ای برای ابقای اسد خواند.

ابو محمد جولانی در سخنانی که شبکه "اورینت،" وابسته به معارضان سوری آن را پخش کرد گفت: هیچ مسأله ای در نشست ریاض ما را ملزم نخواهد کرد و هرکسی که به اين نشست رفته، قادر به اجرای آن در واقعیت نخواهد بود.

وی همچنین مدعی شد نشست ریاض تلاش دارد تا رئیس جمهوری سوریه را در قدرت نگه دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود مدعی شد: مداخله روسیه در سوریه در عرصه میدانی هیچ چیزی را تغییر نداده است.

با این حال، سرکرده جبهه النصره اذعان کرد: بعد از مداخله نظامی روسیه، پیشروی هایی از سه محور صورت گرفته است. در محورهای لاذقیه، حماه و حومه جنوبی حلب پیشروی صورت گرفته است.

وی گفت: در محور لاذقیه درگیری های ما همچنان در منطقه "سهل الغاب" ادامه دارد. بعد از مداخله روسیه، تلاش هایی برای بازپس گیری منطقه سهل الغاب صورت گرفته است. اما با وجود آنکه سه بار برای بازپس گیری این منطقه تلاش کرده اند، موفق نبوده اند. 

در خصوص حماه باید گفت نظام سوریه تلاش کرد از محور المشاغل پیشروی کند و همانگونه که در رسانه ها نیز منتشر شد، مساله کشتارگاه تانک ها رخ داد.  در این محور ورود احمقانه ای از سوی نظام سوریه رخ داد. افسران نظام سوریه به خوبی می دانند که این اقدام یک اشتباه نظامی بزرگ بود؛ زیرا اینها، نقشه هایی بودند که روس ها که هیچ آشنایی با طبعیت منطقه نداشتند، ارائه دادند.

ابومحمد جولانی در ادامه مدعی شد: پیشروی در حومه جنوبی حلب به این خاطر بوده است که نیروهای نظام یک منطقه خالی را انتخاب کرده بودند. به این معنا که در این منطقه خط درگیری قوی وجود نداشت و این منطقه تقریباً خالی از حضور افراد مسلح بود. این منطقه مرکز ثقل و قدرت گروه های مسلح نبود. این منطقه خالی بود و برخی از گروه های شبه نظامی وارد این منطقه شدند. نیروهای نظام سوریه در این منطقه حضور ندارند. در این منطقه گروه های شبه نظامی ایرانی و افغانستانی در یک محور حضور دارند و در محور دیگری در این منطقه شبه نظامیان عراقی حضور دارند و در محور سوم نیروهای حزب الله هستند.

الجولانی مدعی شد: ما از همه این گروه های شبه نظامی اسیر گرفته ایم. ما در این منطقه از ایرانی ها و عراقی ها اسیر گرفته ایم و از حزب الله نیز سه نفر را اسیر گرفته ایم. علاوه بر این پانصد تن از این نیروها را در این منطقه به قتل رسانده ایم.

سرکرده گروه تروریستی جبهه النصره گفت: میان ایران و روسیه در خصوص سوریه رقابت وجود ندارد؛ زیرا هر یک از این دو کشور دارای اهداف خاصی است. 

وی در ادامه ادعاهای بی اساسش گفت: هدف روسیه، حفظ پایگاه های نظامی و بازیافتن جایگاه بین المللی اش است در حالی که ایران می خواهد بر جامعه سوریه مسلط شود و مذهب رافضی(شیعه) را میان اهل شام منتشر کند و از لحاظ سیاسی بر این منطقه مسلط شود. با این حال روسیه پس از آنکه عراق، لیبی و برخی جاهای دیگر را از دست داد می خواهد در این منطقه جای پایی برای خود داشته باشد و نقش بین المللی خود را که سه سالی است از دست داده، بازیابد.

سرکرده جبهه النصره همچنین از گروه های شرکت کننده در نشست مخالفان سوری در ریاض انتقاد کرد و گفت: از جبهه النصره هیچگونه دعوتی برای حضور در این نشست صورت نگرفته است. 
وی مدعی شد: با وجود مداخله روسیه در سوریه، نظام اسد تنها بیست درصد از خاک سوریه را در کنترل خود دارد. 

جولانی گفت: ارتش سوریه به چیزی شبیه گروه های شبه نظامی تبدیل شده است. مثلاً یک سرهنگ، یک سری نیروی هفتصد، هشتصد نفری برای خود دارد که با آن ها در یک محور می جنگد. حزب الله نیز مثلاً هزار نفر نیرو دارد که در محوری دیگر می جنگد. گروه های شبه نظامی که از ایران، افغانستان یا پاکستان به سوریه می آیند و تحت سرپرستی ایران می جنگند نیز چند صد نفری می شوند و برای خود می جنگند. در واقع این ها به صورت یک ارتش عمل نمی کنند. 

وی تاکید کرد: هم اکنون تسلیحات و تجهیزاتی که گروه های مسلح(مخالفان سوری) در مناطق آزاد شده در اختیار دارند، بیش از آنی است که ارتش سوریه دارد.

انتهای پیام/ 


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار