اطلاعاتی درباره گروه‌های مسلح اصلی در لیبی

خبرگزاری فرانسه گزارشی را درباره گروه‌های مسلح لیبی منتشر کرد.

اطلاعاتی درباره گروه‌های مسلح اصلی در لیبیبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت گروههای مسلح اصلی در لیبی، که با هرج و مرج و ناامنی مواجه است و دو قدرت بر سر حکومت منازعه دارند، در زیر آمده است: 

- نیروهای فجر لیبی: 
ائتلاف گروههای مسلح است، که در اصل گروههایی از شهر مصراته (۲۰۰ کیلومتری شرق طرابلس) را شامل می‌شود که بهترین تسلیحات را دارند. این ائتلاف در ژوئیه (خرداد) ۲۰۱۴ در یک عملیات نظامی بر ضد شبه نظامیان زنتان تشکیل شد و توانست شبه نظامیان زنتان را از طرابلس بیرون براند و آن‌ها را به شهر خودشان در ۱۷۰ کیلومتری غرب طرابلس عقب براند. 

در این گزارش آمده است: «انقلابیون،» شهرهایی در غرب لیبی به ویژه آمازیغ‌ها و شبه نظامیان افراطی مانند اتاق عملیات انقلابیون لیبی، که در طرابلس مستقر است، به این ائتلاف پیوسته‌اند. 

نیروهای فجر لیبی تقریبا همه شهرهای ساحلی از مصراته تا مرز تونس و همچنین پایتخت و بخشی از کوههای «نفوسه» در جنوب را در کنترل خود دارد و شهرهایی مانند الغریان، نالوت و جادو نیز به آن پیوسته است. این ائتلاف در جنوب مانند سب‌ها نیز حضور دارد و می‌گوید بخش بیشتر این کشور را در کنترل خود دارد. 

- ارتش ملی لیبی: 
نیروهای ویژه‌ای است که ژنرال خلیفه حفتر و افسران سابق شرق لیبی که در آغاز انقلاب بر ضد نظام معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ از ارتش جدا شده بودند آن را تاسیس کردند. نیروی هوایی بودند که تعداد اندکی از جنگنده‌های «می‌گ۲۳» و «می‌گ۲۱» و نیروهای ویژه به رهبری ونیس بوخماد را در اختیار دارند نیروهای اصلی که برای مبارزه با «تروریسم» به ائتلاف حفتر پیوست و از حمایت دولتی که جامعه بین المللی آن را به رسمیت می‌شناسد برخوردار است. 

 این ارتش، که ژوئیه گذشته از بنغازی بیرون رانده شد، مجبور شد در شرق لیبی به شهرهایی که در آن‌ها طرفدار دارد مانند المرج و البیضا و طبرق در مرز با مصر برود؛ اما بعدا توانست کنترل مناطقی در بنغازی را بازپس بگیرد. 

 از اکتبر سال ۲۰۱۴، نیروهای حفتر توانستند بخش گسترده‌ای از بنغازی، دومین شهر بزرگ لیبی، را به کنترل خود درآورند؛ اما هنوز با مقاومت برخی گروه‌ها مواجهند. در غرب نیز خلیفه حفتر به قبایلی مانند ورشفانه و الرجبان و گروه زنتان تکیه دارد؛ که یک گروه ضد اسلامگرا‌ها است و پیوستن خود را به نیروهای حف‌تر اعلام کرد. زنتانی‌ها می‌گویند هسته اصلی ارتش لیبی را تشکیل می‌دهند. 

- شورای انقلابیون لیبی: 
ائتلاف گروههای تندرو که برای مقابله با حمله نیروهای حف‌تر تشکیل شد. رابطه این ائتلاف با نیروهای فجر لیبی مشخص نیست، اما دولتی، که پایتخت را با حمایت نیروهای فجر لیبی در کنترل خود دارد و در عرصه بین المللی به رسمیت شناخته نمی‌شود از آن حمایت می‌کند و به ویژه گروه «درع لیبی»، «گردانهای شهدای ۱۷ فوریه»، «گردان راف الله السحاتی» و گروه «انصار الشریعه،» که به سازمان القاعده نزدیک است، را شامل می‌شود. 

- انصار الشریعه: 
گروهی است که سازمان ملل متحد آن را «سازمانی تروریستی» می‌داند و شاخه‌هایی در درنه (شرق) و صبراته (غرب) دارد. به نظر می‌رسد شماری از اعضای آن جدا شده‌اند تا به سازمان (تکفیری صهیونیستی) داعش بپیوندند. 

- شاخه داعش در لیبی: 
از فوریه گذشته بر شهر ساحلی سرت (۴۵۰ کیلومتری شرق طرابلس) زادگاه قذافی سیطره دارد و تلاش می‌کند به سیطره خود را به طرف مناطق اطراف این شهر گسترش دهد. این گروه همچنین در بنغازی و درنه پایگاه تاریخی تکفیری‌ها در لیبی نیز در کنار دیگر گروههای تکفیری دیگر حضور دارد. 

این گروه، شبکه‌هایی نیز در طرابلس دارد که تاکنون مسئولیت چند انفجار، حملات مسلحانه و انفجار با خودروهای بمب گذاری شده را برعهده گرفته است. 

- نیروی برقه: 
ائتلافی از مخالفان با اسلامگرا‌ها است که از قبایل محلی در شرق لیبی به رهبری «ابراهیم جدران» تشکیل شده است. آن‌ها نظام فدرالی را و خودمختاری را خواستارند. 

 نیروهای برقه، بنادر نفتی در شرق را تعطیل کرده و مانع از صادرات از آن‌ها شده است. این گروه تاکنون به صورت واضح پیوستن به نیروهای خلیفه حف‌تر را اعلام نکرده است، اما مشخص است که با نیروهای فجر لیبی مخالف است.



انتهای پیام/



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار