روایت اولین روز جمع‌آوری زنان کارتن خواب/مددکاران اجتماعی حتی دیپلم ندارند

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران گفت: متاسفانه خلاء مددکاری اجتماعی در کشور بسیار نگران کننده است.

روایت اولین روز جمع‌آوری زنان کارتن خواب/شرح وظایف مددکاران اجتماعیبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فاطمه دانشور رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در نشست خبری که امروز (دوشنبه)در تالار آسمان ایوان شهر برگزار شد با بیان اینکه در آستانه رونمایی از کتاب نهال ملی کودک هستیم، اظهارداشت: یکی از موضوعات مهمی که در چند روز اخیر شهرداری پیگیر می‌کند،  ساماندهی زنان کارتن خواب است که در سه هفته گذشته این زنان کارتن خواب با مشارکت نیروی انتظامی، سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت و درمان و دادستانی در مرکز شفق جمع آوری و نگهداری می‌شوند.

وی با اشاره به وظیفه هر دستگاه در قبال زنان کارتن خواب تصریح کرد: نیروی انتظامی در جمع آوری و تحویل زنان کارتن خواب وظیفه دارد و بازسازی مرکز شفق به منظور نگهداری زنان کارتن خواب وظیفه شهرداری تعریف شده از سوی دیگر ستاد مبارزه با مواد مخدر وظیفه اداره این مرکز را طی یک قرارداد به بخش خصوصی واگذار کرده و بهزیستی تعهد کرده که پزشکان مورد نیاز و متادون درمانی را در این مرکز به عهده بگیرد.

دانشور با بیان اینکه زنان کارتن خواب دغدغه فرزندان خود را داشتند ،تاکید کرد: در روز اول جمع آوری زنان کارتن خواب حضور داشتم و موضوع مهمی که در میان زنان کارتن خواب به چشم می‌خورد، این بود که تعداد کمر از ده نفر از آن‌ها نگرانی در مورد فرزندانشان را داشتند که تعدادی از آن‌ها فرزندانشان را به مدرسه و تعدادی از فرزندانشان به مواد فروشان (دوستانشان بودند) سپرده شده بودند که این مسئله نگرانی این مادران را به همراه داشت.

وی با بیان اینکه متاسفانه خلاء بزرگ مرکز شفق نبود مددکار اجتماعی است، گفت: متاسفانه خلاء مددکار اجتماعی در مرکز شفق به چشم می‌خورد این در حالی است که مددکار اجتماعی باید در این مراکز و به منظور بررسی آسیب‌های اجتماعی مددجو حضور داشته باشد.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران افزود: بعد از جمع آوری زنان کارتن خواب دوبار به این مرکز مراجعه کردم اما مددکار حرفه‌ای که موضوع مصاحبه از مددجوها را پیگیری کند ندیدم این در حالی است که مسئول ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص خلاء مددکار اجتماعی می‌گوید سه هفته بعد از پذیرش مددجو پرونده لازم برای مددکار تشکیل می‌شود اما اصل بر این است که اظهارات مددجو باید اصل بر صحت آن در نظر گرفت مگر خلاف آن صادر شود که متاسفانه در شفق مددکاران اجتماعی را برای بررسی وضعیت فرزندان آن‌ها مشاهده نکردند.

دانشور با بیان اینکه با وضعیت نگران کننده‌ای برای مددکاری اجتماعی در کشور مواجه هستیم، تصریح کرد: بر اساس پژوهش که فرهنگستان علوم پزشکی تا سال 92 برای مددکاران اجتماعی در وزارت بهداشت،ناجا، سازمان زندان‌ها،‌بهزیستی انجام داده مشخص شد که متاسفانه در وزارت بهداشت تنها 25 درصد از افرادی که در شغل مددکاری اجتماعی هستند تحصیلات مرتبط دارند و 75 درصد تحصیلات غیر منطبق دارند این در حالی است که وزیر بهداشت می‌گوید در قبال فروش کودک وظیفه‌ای ندارد اما من می‌گویم که اگر مددکاران اجتماعی حرفه‌ای در بیمارستان حضور داشته باشند فرزندانی که از زنان معتاد به دنیا می‌آیند را مجدد به آن‌ها تحویل نمی‌دهند تا شاهد رها شدن آن‌ها در خیابان‌ها و پارک‌ها باشیم.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به اهمیت تشکیل مددکار اجتماعی تاکید کرد: مددکاری اجتماعی 24 واحد کارورزی دارد که در این واحد‌ها با آسیب‌های اجتماعی آشنا می‌شوند و دیگر سلیقه‌ای برخورد نمی‌کنند.

وی اضافه کرد: متاسفانه فاجعه در جایی آشکار می‌شود که متاسفانه وزارت بهداشت و شهرهایی مثل بابل،قزوین،شاهرود،رفسنجان،گناباد،شهرکرد،خراسان شمالی، اراک، ایلام،بوشهر،زنجان،مددکار اجتماعی ندارد.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه پژوهش‌هایی که فرهنگستان علوم تا پایان پاییز 92در انجمن حمایت از زندانی‌ها انجام داده نشان می‌دهد که تنها 6 درصد از مددکاران اجتماعی شاغل تحصیلات مرتبط  دارند،گفت: این در حالی است که بر اساس استانداردها برای هر 5 پرونده و 20 پرونده غیر فعال باید یک مددکار اجتماعی بر اساس استاندارد جهانی به کار گرفته شود اما این آمار در کشور ما یک به 300 است به معنای آن که هر 300 پرونده یک مددکار اجتماعی دارد.

وی با اشاره به شرح وظایف مددکار اجتماعی تاکید کرد: مددکار اجتماعی درس مشاوره و بازدید از منزل وخانواده زندانیان را بر عهده دارد و باید به بررسی معیشت همسر ، فرزندان و  کسانی که در بند هستند ،بپردازد و در این امر مداخله کند چرا که عدم حمایت از همسر و فرزندان زندانیان موجب ایجاد زنان کارتن خواب می‌شود که برای تامین معیشت خود و فرزندانشان و عدم توانایی درتامین دچار آسیب کارتن خوابی شده اند و در این صورت مددکار باید مداخله کند و وضعیت آن‌ها را بهبود ببخشد.

دانشور افزود: انجمن حمایت از زندانیان یک ردیف بودجه از دولت داشتند که باید صرف حمایت از زندانیان می‌شد اما در سال 77 آن را به کمیته امداد دادند و متاسفانه دستور العمل کمیته امداد برای حمایت از خانواده‌ زندانیان یک سال پس از حبس همسر تعریف می‌شود و این موضوع را چه کسی باید پاسخ دهد که خانواده زندانیان در این یک سال چگونه امرار معاش می‌کنند؟ چه کسی جوابگوی خانواده زندانیان است؟

وی تاکید کرد: جالبتر آن است که 34 درصد از افرادی که در پست‌های مددکاری انجمن حمایت از زندانیان مشغول به کار هستند تحصیلات دیپلم و زیر دیپلم دارند و متاسفانه حتی مکان و یا اتاقی برای مصاحبه فردی و بررسی وضعیت آن‌ها وجود ندارد.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران گفت: آمارها نشان می‌دهد در سال 80 تنها 5 درصد برای زندانیان پرونده مددکاری اجتماعی تشکیل شده است که همین موضوع موجب رها شدن خانواده زندانیان و افزایش پدیده کارتن خوابی زنان می‌شود.

دانشور ادامه داد: آژیر نبود مددکاری اجتماعی در کشور به صدا در آمده است.حتی این خلاء در شهرداری هم وجود دارد.یکی از دلایلی که معتادان دوباره به خیابان ها باز می گردند این است که مددکار اجتماعی در کشور کم است.

وی افزود: یکی از راهکارها این است که انجمن مددکاری کشور با دوره های کوتاه مدتی برای آشنایی افراد با اصول مددکاری اجتماعی آشنا شوند.

دانشور اظهار داشت: خلاء وجود مددکار اجتماعی در زندان ها نیز وجود دارد.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به سخنان حضرت علی (ع)در رابطه با لزوم توجه به نیازمندان گفت: سوال من از مسئولان این است،چرا ما که قائل به توجه به سخنان بزرگان هستیم در برنامه ششم توسعه بحث رسیدگی به آسیب های اجتماعی در نظر گرفته نشده است.

دانشور تصریح کرد: آسیب دیدگان اجتماعی شامل معتادان ، بیماران روانی و کودکان طلاق هستند که در برنامه ششم توسعه بحث کودکان و آسیب های اجتماعی مورد غفلت قرار گرفته است.

وی افزود : حدود 40پرونده در یک موسسه خیریه در رابطه با مادران معتاد و کودکان آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته است که در آن با مشکلات جدی در این رابطه مواجه شدیم.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر گفت: در این بررسی دیده شده که وقتی مادر معتادی در بیمارستان ها کودکی را به دنیا می آورد و مددکاران این موسسه با این مادران همراه می شود، مشاهده شده هم پدر ومادر کودک هر دو از مصرف کنندگان جدی شیشه و هروئین هستند و در این خانه ها فرزندان دیگری وجود دارند که از تحصیل باز مانده اند.

دانشور افزود:تعدادی از این کودکان حتی فاقد مدارک هویتی هستند و متاسفانه هیچ دستگاه نظارتی هم وجود ندارد که به این مشکلات رسیدگی کند.

وی اظهار داشت: در مواردی دیده شده در کودکان بزرگسال این خانواده ها از سوی والدینشان مورد آزار و اذیت قرار می گیرند که این شرایط ناشی از خلا قانونی است.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران گفت: در بررسی که از سوی یک موسسه خیریه با محوریت چالش های موجود در ضوابط موجود حمایتی کودکان و ضمانت اجرایی این قوانین انجام شده است این نتیجه به دست آمد که هیچ مرجعی که به صورت هماهنگ از کودکان حمایت کند در کشور وجود ندارد و عمده ترین جایی که در رابطه با کودکان در حال فعالیت است،مرجع ملی کودکان در وزارت دادگستری است که آن هم به جز ارسال دوره ای گزارش فعالیت جدی انجام نمی دهد.

دانشور افزود: در این راستا لزوم تشکیل نهاد ملی کودکان از سوی این موسسه خیریه پیشنهاد شد که دارای ساختاری حاکمیتی،مدنی باشد. این نهاد حمایتی با یک شورای عالی و سه کمیسیون شامل کمیسیون سیاست گذاری،هماهنگی ونظارت طراحی شده است.

وی با اشاره به وظایف کمیسیون سیاست گذاری این نهاد ادامه داد: کمیسیون سیاست گذاری به بررسی ضعف قوانین موجود می پردازد و اینکه چرا باید طرح هایی مانند طرح حمایت از کودکان 8سال در مجلس باقی بماند.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران بیان کرد: در حاشیه شهر تهران کارگاه های آجرپزی کودکانی در حال کار هستند که در ماه فقط 300 هزار تومان حقوق دریافت می کنند و کودکانی در بیمارستان ها از مادران معتادی به دنیا می آیند که بدون سم زدایی به مادرانشان باز گردانده می شوند که تخلف است و کمیسیون نظارت بر روی این موارد باز نگری می کند.

وی گفت: بعد از اینکه این همه حساسیت در رابطه با آسیب‌های اجتماعی بخصوص در سخنان مقام معظم رهبری وجود دارد چرا بحث آسیب‌های اجتماعی توسط نمایندگان مجلس بررسی نشده و اگر قرار است این طرح یک‌بار دیگر در مجلس مورد بررسی قرار گیرد باید فصلی جدید در رابطه با کودکان و آسیب‌های اجتماعی در نظر گرفته شود.

دانشور افزود: منظور از آسیب دیدگان اجتماعی معتادین، خانواده‌های آن‌ها، بیماران مبتلا به بیماری‌های روانی، افراد درگیر با طلاق، پدیده‌های جدید اجتماعی و بحث دختران فرار است.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به ضعف زیرساخت های اجتماعی در کشور گفت: اگر بخواهیم مادران و کودکان را باهم در مراکز سامان دهیم مرکزی در این رابطه وجود ندارد که پیشنهاد احداث مهدکودک‌هایی شبانه روزی در محله‌هایی مانند محله هرندی را ارائه دهد.

دانشور افزود: مشکل اصلی گرفتن کودکان از مادرانی است که صلاحیت نگهداری فرزندانشان را ندارند و بهزیستی برای انجام این کار نیاز به حکم دستگاه قضایی دارد در بیشتر موارد قاضی این پرونده‌ها حکم صادر نمی‌کند.

وی تصریح کرد: به اندازه کافی  فارغ التحصیل رشته مددکاری اجتماعی در کشور نداریم و متاسفانه از ظرفیت کلینیک های مدد کاری نیز استفاده نمی‌شود.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در رابطه با مشکلات موجود در کمپ های ترک اعتیاد بیان کرد: یکی از مشکلات موجود در کمپ های ترک اعتیاد این است که مرکزی وجود ندارد که دراین فرآیند ترک اعتیاد به انتها برسد و رویه واحدی در رابطه با ترک معتادان در کشور وجود ندارد.

دانشور گفت: انتقادی بر ستاد مبارزه با مواد مخدر وارد است که این ستاد اعتقاد دارد برای هر 200معتاد یک مدد کار اجتماعی نیاز هست اما این رقم عقلانی نیست. 

وی افزود: با توجه به اینکه کشور ما در همسایگی افغانستان بزرگترین تولید کننده مواد مخدر قرار دارد بحث آسیب‌های اجتماعی مورد غفلت مسئولان قرار گرفته و با این پدیده چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب برخورد جدی نشده است.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران گفت: پنهان کردن معضلات اجتماعی مهم‌ترین مشکل اصلی کشور است که باید مشکلات مطرح و مورد بررسی قرار گیرد.

دانشور بیان کرد: بیان معضلات اجتماعی از سوی بنده از دغدغه های اصلی من است و هیچ تصمیمی در رابطه با کاندیدا شدن در مجلس اسلامی ندارند.  

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۸ ۲۳ آذر ۱۳۹۴
یکی دوتانیستن که
آخرین اخبار