وقتی هوا ناسالم می شود

بسته بودن دستان مجری برای حفظ سلامت گروه های حساس

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: آیین نامه‌ی شرایط آلودگی هوای تهران باید دست مجری را در اجرای محدودیت‌های شرایط ناسالم باز بگذارد.

حیدرزاده: دستان مجری در اعمال محدودیت‌های شرایط ناسالم بسته استبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛محمدهادی حیدرزاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران امروز(سه شنبه) در نشست خبری بررسی آلودگی هوای تهران در خصوص اعمال محدودیت‌های شرایط ناسالم آلودگی هوای تهران، اظهار کرد: با وجود اینکه تعطیلی مدارس، اجرای محدودیت‌های ترافیکی و اعمال طرح زوج و فرد از درب منزل در وضیت‌های اضطرار صورت می گیرد و ما طی آلودگی‌های دیروز (دوشنبه) و (یکشنبه) در شرایط هشدار بوده و وارد وضعیت اضطرار نشده بودیم.

وی ادامه داد: اما اعتقاد دارم در حوزه‌ ایجاد محدودیت برای اقشار حساس، بایستی تغییراتی در آیین نامه برای شرایط ناسالم انجام گیرد که دست مجری برای اعمال محدودیت‌هایی جهت حفظ سلامت گروه‌های حساس از جمله دانش‌آموزان، کودکان مهد کودکی باز باشد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران تاکید کرد: برای اصلاح آیین نامه‌ی شرایط ناسالم و اضطرار فردا ساعت 14 کمیته‌ ملی آلودگی هوای تهران تشکیل می‌شود.

حیدرزاده با بیان اینکه در وضعیت اضطرار میزان ذرات معلق کمتراز 2.5 میکرون باید به 200 برسد گفت: کمیته‌ اضطرار آلودگی هوا در زمان شرایط اضطرار و یا تداوم 48 ساعته‌ی پایدار هوا تشکیل می‌شود.

وی ادامه داد: دیروز (دوشنبه) بارندگی به حذف تداوم 48 ساعته پایداری هوا رسیده و تشکیل کمیته‌ی اضطرار را لغو کرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران در خصوص دلایل آلودگی هوای تهران طی دو روز گذشته گفت: وارونگی دما همزمان به صورت افقی و عمودی در تهران صورت گرفت و از طرفی رطوبت نزدیک به 80 درصد باعث افزایش آلودگی هوای تهران شد.

**بنزن موجود در هوا رو به استاندارد است

وی تاکید کرد: طبق آخرین اندازه‌گیری‌ها بنزن موجود در سوخت شهر تهران کمتر از یک درصد بوده و نزدیک به استاندارد است.

حیدرزاده با بیان اینکه کیفیت سوخت‌ها به عنوان یکی از عوامل افزایش آلودگی هوای پایتخت است، افزود: این روزها طبق آخرین آزمایشات انجام شده در آزمایشگاه‌های معتمد، میزان بنزن موجود در هوا نسبت به سال‌های قبل کاهش داشته بطوریکه با مقدار 7دهم حجمی در 123 نقطه‌ شهر تهران به سمت استاندارد متمایل شده است.

وی بیان اینکه میزان بنزن کیفیت سوختی که بنزین پتروشیمی تولید می‌کرد 4 درصد حجمی بود، گفت: با افزایش کیفیت سوخت و اندازه‌گیری بنزن موجود در هوا، هم اکنون، بنزن ناشی از سوخت‌های جدید با ارتقای آن به 15 PVD رسیده که روبه‌ استاندارد است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران در خصوص استاندارد خودروها که عاملی دیگر  در افزایش آلاینده‌ها هستند، افزود: هم اکنون خودروهایی با استاندارد یورو 4 درحال توزیع است.

حیدرزاده در خصوص منابع ثابت آلوده کننده هوا و پایش آن‌ها تصریح کرد:‌ پایش صنایع آلاینده به طور جد در تهران به خصوص در اطراف پایتخت به شکل مستمر در حال انجام است که در طی این دو روزی که هوای تهران آلوده بود 3 واحد معدنی و آسفالت را در اطراف تهران پلمپ کرده‌ایم.

** اکوسیستم شهری تهران ظرفیت تحمل و سرویس دهی را ندارد

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: تهران ظرفیت سرویس دهی به افراد حاضر در اکوسیستم خود را ندارد.

وی تصریح کرد: ساخت و سازهای غیرمجاز و عبور از طرح جامع و تفصیلی اکوسیستم تهران و بهرگیری بیشتر از حد توان پایتخت باعث افزایش آلودگی‌های پایتخت شده است.

وی در خصوص لایحه‌ی هوای پاک تصریح کرد: لایحه‌ی هوای پاک به مجلس ارائه شده که پس از تصویب آن اعمال قانون را در برخورد با متخلفان انجام خواهیم داد و روند حل معضل آلودگی هوای تهران یک روزه و یک ساله حل نمی‌شود و باید روندمان دفاعی باشد.

** تمامی نیروگاه‌ها گاز سوز می‌شود

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: تا پایان سال 95 نیروگاه‌های منتظرالقائم البرز ، شهید رجایی قزوین صد در صد گاز سوز می‌شوند.

 حیدرزاده گفت: نیروگاه‌های منتظرالقائم البرز و شهید رجایی قزوین به دلیل اینکه با وزش باد تمام آلودگی ناشی از فعالیت خود را به سمت تهران هدایت می‌کنند تا پایان سال 95 صد در صد گاز سوز می‌شوند.

وی ادامه داد: هم اکنون نیروگاه منتظرالقائم(عج) البرز 60درصد سوخت خود را از گاز و 40درصد آن را  از مازوت تامین می‌کند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران در خصوص سوخت نیروگاه بعثت گفت: براساس دستور قضایی صد در صد سوخت نیروگاه بعثت از طریق گاز تامین می‌شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا  کلیک کنید.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار