توسعه فعالیت‌های بدنی افراد کم توان ذهنی نیازمند اهتمام متولیان

توسعه فعالیت بدنی و ورزشی در افراد کم توان ذهنی در کشور نیازمند مشارکت همگان است.

علی کاشی رئیس اولین همایش کشوری داوطلبان المپیک ویژه ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تنها سازمان توسعه دهنده فعالیت بدنی و ورزشی در افراد کم توان ذهنی در کشور ما، المپیک ویژه است و توسعه فعالیت بدنی و ورزشی در افراد کم توان ذهنی در کشور نیازمند مشارکت همگان است.

علی کاشی گفت: المپیک ویژه ایران،  نزدیک به 10 سال است که یکه و تنها و بدون هیچ حمایت دولتی توانسته است، بیشترین خدمات ورزشی را با فعالیت بدنی، تمرین جسمانی و ورزش در افراد دارای اختلالات ذهنی و هوشی فراهم سازد.

وی اظهار داشت: سازمان های حقوق بشر در اواسط قرن بیستم تلاش بسیار را جهت وضع قوانین و مقررات حمایتی برای این افراد و ملزم نمودن دولتها برای رعایت این قوانین انجام دادند. این تلاش ها در سال 2006 میلادی نتیجه بخش بود و کنوانسيون حقوق افراد کم توان، مصوب سازمان ملل متحد و نخستين کنوانسيون هزاره سوم که تازه ترين دستاورد فعالان و طرفداران جنبش حقوق معلولان می باشد ، در تاريخ 13 دسامبر 2006 در صحن علنی مجمع عمومی سازمان ملل با اکثريت آراء به تصويب رسيد و در تاريخ 30 مارس 2007 به عنوان تاريخ شروع امضاء برای پيوستن کشورها به آن اعلام شد.

بگفته دکتر کاشی، این حقوق به سیاستمداران این اطمینان را می دهد که افراد دارای کم توانی نیز از حقوق بشر مساوی با سایر افراد جامعه بهره مند بوده و می توانند از زندگی خود و از استفاده از این قوانین و مقررات استفاده کرده و لذت ببرند. این دقیقا همان اصول اسلامی برادری و برابری است که ما نیز در کشور اسلامی مان به آن اعتقاد داریم.
 
وی در عین حال افزود: اما متاسفانه تنها سازمان توسعه دهنده فعالیت بدنی و ورزشی در افراد کم توان ذهنی در کشور ما، المپیک ویژه است. مطالعه کارنامه المپیک ویژه ایران نشان می دهد که تشکل های مردمی و سازمان های غیر دولتی با مدیریت علمی و اهداف عالی می توانند راه توسعه خود را در سخت ترین شرایط هم پیدا کنند.

وی ادامه داد: خوشبختانه این سازمان با تلاش های مردمی و همت استاد دادخواه ، توانسته است، سال های متمادی به فعالیت خود ادامه داده و حضور موفقی را در سطح بین الملل داشته باشد.المپیک ویژه ایران امروز در بین بسیاری از کشورهای منطقه دارای اعتبار ویژه ای است. تا آنجا که دکتر شرایور رئیس المپیک ویژه دنیا ، این رضایتمندی را ابراز کردند و من به عنوان یک ایرانی از این افتخار بر خود می بالم.

رییس همایش کشوری داوطلبان المپیک ویژه همچنین اظهار داشت: گرچه هدف از المپیک ویژه قهرمانی و دستیابی به مدال نیست، اما سیاست المپیک ویژه در تدارک شرایطی است که ورزشکاران کم توان بتوانند موفقیت های بزرگ را تجربه کنند که خود تاثیرات بسیار ارزشمندی در زندگی آنها و خانواده هایشان خواهد داشت.

دکتر کاشی ، حمایت از المپیک ویژه و توسعه توانبخشی از طریق ورزش را یکی از بزرگترین اهداف متخصصان حوزه سلامت، دانشمندان حوزه علوم ورزشی و توانبخشی دانست و تاکید کرد: نکته بسیار مهمی که می بایست در این خصوص به آن توجه شود، اصول و فلسفه المپیک ویژه است که نشات گرفته از ناب ترین تحقیقات علمی و پژوهشی بوده که با برنامه ریزی جامع و چند بعدی سعی در بهبود وضعیت سلامت افراد کم توان دارد.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.