استفاده صحیح از لیزر توسط جراح ماهر و آموزش دیده سبب کاهش میزان خونریزی ، درد بعد از جراحی ،عفونت زخم و انتشار بعضی از سرطان ها می شود، همچنین باعث كمك به ترمیم زخم شده و وسعت جراحی را کم مي كند .

  دكتر ماهرخ دائمي، دبير علمي ششمين همايش سالانه انجمن ليزر پزشكي ايران به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت:ایده اولیه پدیده لیزر توسط انيشتین ارائه شد ولی در اواسط سال 1960 میلادی فیزیکدان جوانی به نام تئودور میمن Maiman)) نخستین لیزر جهان را با استفاده از میله یاقوت مصنوعی پدید آورد که لیزر جامد(لیزرRuby) بود.

در سال 1961 نخستین لیزر گازی جهان (هلیم- نئون )توسط علی جوان پروفسور ایرانی و همکارانش در آمریکا ساخته شد.

وي افزود:نخستین بار ليزر درجراحي چشم پزشکی مورد استفاده قرار گرفت و سپس توسط متخصصان پوست - دندانپزشکان و به تدریج در جراحیهای گوش و گلو و بینی و سایر جراحی ها و رشته های مختلف استفاده از ليزر شروع شد.

همچنين از لیزرهای با توان خروجی پایین (کم توان) میتوان جهت بهبود دردها و کمک در تسریع ترمیم زخم ها- کاهش تورم نسوج – کاهش چربی اضافه زیر جلدی (سلوليت) و بسیاری موارد دیگر استفاده کرد.

دكتر دايمي در ادامه عنوان كرد:در جراحی عمومی از لیزر با طول موج های متفاوت برای بریدن – انعقاد و از بین بردن یا برداشتن بافتها استفاده ميشود به این معنی که از آن به جای تیغ یا دستگاه سوزاننده یا منجمد کننده استفاده ميشود.

وي در خصوص استفاده صحیح از لیزر توسط جراح آموزش دیده گفت:استفاده به جا و درست از ليزر توسط متخصص آموزش ديده سبب کاهش : میزان خونریزی – درد بعد از جراحی -عفونت زخم و انتشار بعضی از سرطان ها می شود. همچنین می تواند ترمیم زخم را تسریع کرده و وسعت جراحی را کم کند .لیزر در جراحی های باز و لاپاراسکوپی هر دو قابل استفاده است.

دبير علمي ششمين همايش سالانه انجمن ليزر پزشكي ايران عنوان كرد:در جراحی هایی مانند جراحی سینه – کیسه صفرا- فتق – برداشتن قسمتی از روده – هموروئید- دبریدمان زخم و جراحی سینوس پیلونیدال(کیست های مویی) بيشتر از لیزر دی اکسید کربن co2) ) استفاده می شود.

در جراحی های لاپاراسکوپیک و یا در آندوسکوپی لیزرهای قابل انتقال با فیبر مثل :

KTP/532 و یاNd:YAG و آرگون مورد استفاده قرار مي گيرند.

ششمين همايش انجمن علمی پزشکي لیزری ايران با هدف ارائه تازه هاي ليزر پزشكي و آشنايي با ايمني و عوارض ليزر و برگزاری کارگاه های مختلف آموزش لیزر پزشکی 8 تا 9 دي در هتل المپيک برگزار مي شود./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.