مقاومتی که جواب داد؛

باتلاقی که عربستان را در خود فرود برد! / تحولات یمن در فصلی که گذشت

عبدالمالک حوثی اعلام کرد:"طرح دشمن متجاوز در یمن، اشغالگری و از بین بردن هویت یمن است و ما ذلت و خواری را نمی پذیریم".

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  نیروهای ارتش یمن و کمیته‌های مردمی انصارالله تا کنون بالغ بر 150 نفر از عناصر تروریستی القاعده را در دو ماه گذشته در زنجبار به اسارت گرفتند. مردم یمن که شاید هم اکنون فقیرترین کشور جهان باشند، با ویترینی از دشمنان داخلی و خارجی دست و پنجه نرم می‌کنند.

منابع یمنی گزارش دادند این اسرای القاعده قصد نفوذ به شهر زنجبار و انجام عملیات تروریستی و پیشروی به سمت پایتخت را داشتند. وزارت دفاع یمن اعلام کرد که ارتش و کمیته‌های مردمی تا کنون حملات موشکی به مواضع نظامی عربستان، پایگاه‌های المغراب، عین‌الحاره و السایله در استان عسیر را هدف قرار دادند.

باتلاقی به نام یمن/ تحولات یمن در فصلی که گذشت


چرا یمن درگیر جنگ با آل‌سعود شد

این که چرا بحران این کشور تا این حد شدت یافته است، علت ادامه این بحران قبل از هر چیز به آرایش و طرز قرارگیری این کشور از نظر جغرافیایی بر می گردد. یمن از همه کشورهای شبه جزیره عربستان پرجمعیت‌تر و در عین حال فقیرترین کشور این منطقه است. در واقع یمن کشوری فقیر با جمعیتی بالا است که به کشورهای ثروتمند منطقه تکیه کرده است. بنابراین اگر این کشور با این جمعیت توانسته است پابرجا بماند به خاطر کمک هایی است که محور مقاومت و یمنی‌های مقیم کشورهای شبه جزیره عربستان به کشورشان می فرستند. هم اکنون دو میلیون یمنی در عربستان سعودی زندگی می کنند. همین امر باعث شده است تا یمن هم خیلی بی‌ثبات و هم در مقابل دخالت های خارجی خیلی نفوذ پذیر شود.

باتلاقی به نام یمن/ تحولات یمن در فصلی که گذشت

اما این باعث نمی شود که مشکلات به جای مانده از انقلاب های بیداری اسلامی در این کشور ادامه نداشته باشد. زیرا مشکلات بیداری اسلامی در یمن نیز نمود خود را نشان داد. با این توضیح که مردم علیه دیکتاتوری علی عبدالله صالح به خیابان ها ریختند. با وجود تیراندازی ارتش به سوی معترضان، مردم حاضر نشدند وارد دور خشونت‌ها و درگیری مسلحانه شوند، به همین علت هم بود که جایزه صلح نوبل به یک کنشگر یمنی اعطا شد.

اما به محض آنکه دیکتاتور یمن از قدرت کناره گیری کرد و انصارالله و گروه های انقلابی بر آمده از مردم تقویت شده و مقابل دخالت های عربستان و قدرت های خارجی ایستادند و رییس جمهور تحمیلی قدرت های خارجی مجبور به استعفا شد، یمن گرفتار طوفان افراطی گری عربستان سعودی شد.

باتلاقی به نام یمن/ تحولات یمن در فصلی که گذشت

آل سعود که در شمال، جایگاه خود را در عراق متزلزل می دید، این بار نمی خواست در جنوب خاک کشورش، نفوذش را در یمن نیز از دست بدهد، به همین علت ائتلافی با مشارکت 10 کشور عربی که در میان آنها ثروتمندترین کشورهای عربی هم هستند برای بمباران روزانه یمن تشکیل دادند. اما این بمباران جز ویرانی یمن، ویرانی موزه ها، بیمارستان ها، میراث باستانی و فرهنگی یمن و آواره کردن هزاران نفر نتیجه دیگری نداشت.

عربستان سعودی و متحدانش در کشورهای حوزه خلیج فارس با توجه به آنکه در بحران سوریه و عراق گرفتار شده اند، نمی توانند در جبهه سومی خود را گرفتار کنند. به همین علت، توافق کرده اند که با وساطت میانجی‌ها به مناقشه یمن پایان دهند. 

باتلاقی به نام یمن/ تحولات یمن در فصلی که گذشت


جمعه سیاه برای ائتلاف سعودی

یمن روز جمعه 13 شهریور 1394 روز بزرگی را شاهد بود. عملیاتی منحصر به فرد و غیر قابل پیش بینی در محاسبات نظامی سعودی ها که ارتش یمن و کمیته های مردمی علیه نیروهای اشغالگر در یمن و به طور مشخص در استان«مأرب» انجام دادند. این عملیات فرضیه حمله به صنعا که ائتلاف کشورهای عربی به رهبری عربستان آماده انجام آن از مارب (همان طور که سعودی ها تبلیغ می کنند) بود را دورتر و دورتر کرد.  در این روز که هم اینک در بین کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به «جمعه سیاه» معروف شده است، انصار الله، پایگاه نیروهای ائتلاف علیه یمن در منطقه «صافر» در استان «مأرب» واقع در 250 کیلومتری شرق صنعا را با موشک بالستیک از نوع «توچکا» که به دقت در هدف گیری بالا شهره است، هدف قرار داد.

باتلاقی به نام یمن/ تحولات یمن در فصلی که گذشت


توچکایی که روی سر آل‌سعود خراب شد 

منابع یمنی ارتش و کمیته های مردمی یمن روز دوشنبه با یک فروند موشک بالستیک "توچکا" مرکز فرماندهی عملیات ائتلاف در منطقه "شعب الجن" در استان تعز نزدیک باب المندب را هدف قرار دادند. این منابع خاطرنشان کردند که در این حمله 152 نفر از مزدوران متجاوز ائتلاف عربستان از جمله فرمانده پایگاه مزدوران در باب المندب که یک سرهنگ اماراتی به نام سلطان بن هویدان است، کشته شدند.

منابع خبری از رسیدن 146 جنازه نظامیان مزدوران ائتلاف در این پایگاه به ساحل عدن و پایگاه عمران خبر داده و خاطرنشان کردند که به دلیل شمار زیاد تلفات و مجروحان، متجاوزان ائتلاف یک کشتی حامل تجهیزات پزشکی را به نزدیکی ساحل فرستاده اند.

باتلاقی به نام یمن/ تحولات یمن در فصلی که گذشت

در این حمله موشکی همچنین 42 نفر از مزدوران مسلح شرکت آمریکایی "بلک واتر" از جمله فرمانده کلمبیایی آنها به نام "کارل" در باب المندب کشته شدند. این دومین موشک توچکاست که به سوی مقر متجاوزان سعودی و هم‌پیمانان آنها شلیک می شود. حدود سه ماه پیش در 14 شهریور ماه 94 هم موشکی از همین نوع به سوی محل استقرار تفنگداران اشغالگر اماراتی در مأرب یمن شلیک شد و ده‌ها تن از آنان را از پای در آورد.


توچکا چیست؟

موشک بالستیک تاکتیکی او تی آر-۲۱ موسوم به "توچکا" که ناتو آن را اس اس ۲۱ اسکارب می‌نامد، یک موشک بالستیک سوخت جامد تک مرحله ای کوچک است که دارای دقت بالایی بوده و می توان با آن اهداف مختلفی مانند انبارهای سوخت، ساختمان های  مهم، آشیانه ها و.. را هدف قرار داد.

باتلاقی به نام یمن/ تحولات یمن در فصلی که گذشت


این موشک دارای طول ۶٫۴ متر است و یک کلاهک ۵۰۰ کیلوگرمی انفجار شدید ترکش شونده دارد. این موشک بر روی یک شاسی متحرک چرخ دار به صورت تکی نصب می شود و این خودرو، یک خودروی آبی-خاکی است و از این رو تحرک بسیار بالایی دارد و سرعت آن ۶۰ کیلومتر در ساعت است و در برابر الودگی های شیمیایی و رادیو اکتیو مقاوم است.

باتلاقی به نام یمن/ تحولات یمن در فصلی که گذشت

عقب نشینی مکرر خودروهای زره‌ای عربستان از مرز یمن 

حملات سنگین موشکی ارتش یمن، چند صباحی است که سعودی‌ها را وادار به عقب کشیدن خودروهای زره‌ای خود از مرز یمن کرده است. براساس گزارشات بدست آمده برخی از پاسگاه‌های مرزی عربستان در پی این حملات تخلیه شده‌اند. این در حالی است که نیروهای یمن در شهریور ماه گذشته یکی از شدیدترین عملیات‌های خود را علیه سعودی‌ها ترتیب دادند، به طوری که پایگاه نظامی جلاح در جازان عربستان به تصرف نیروهای یمنی درآمد. 

باتلاقی به نام یمن/ تحولات یمن در فصلی که گذشت

ارتش و نیروهای مردمی یمن با شلیک 50 موشک مراکز نظامی عربستان سعودی در جیزان را هدف قرار دادند که منجر به کشته شدن تعدادی از نظامیان سعودی و منهدم شدن سه تانک برادلی شد.

انصارالله قاچاق سلاح به عدن را ناکام گذاشت 


 در مردتدماه 94 بود که طاهر الثائر یکی از رهبران انصارالله گفت: تا کنون انصارالله با پشتیبانی نیروهای ارتش از ورود سلاح و 71 کپسول حاوی مواد منفجره به شهر عدن جلوگیری کرد. وی افزود: در درگیری‌های شدید بین ارتش و کمیته‌های مردمی با عناصر القاعده و منصور هادی بسیاری از مناطق تخریب شده است. از سوی دیگر قبایل یمنی اعلام کردند که هزاران تن از جوانان خود را آماده پیوستن به لشکر انصارالله و ورود به جبهه جنگ علیه دشمن سعودی_صهیونیستی کردند. شمار جوانانی که قرار است به انقلاب یمن تقدیم شوند بالغ بر 150 هزار نفر است که از قبایل بنی الحارث، ارحب، بنی مطر، خولان، بنی حشیش، الخوف، الحمرائه، حارث، عبس، الزرانیق، الحیمه هستند. این قبایل در حال آماده کردن نیروهای خود و مجهز کردن آنها به سلاح‌های سبک و سنگین برای پیوستن به کمیته‌های مردمی هستند.

باتلاقی به نام یمن/ تحولات یمن در فصلی که گذشت

تیراندازی به خالد بحاح در فرودگاه عدن


حدود 2 ما پیش بود که پایگاه‌های خبری از تیراندازی به سوی معاون رئیس جمهور فراری یمن در فرودگاه عدن خبر دادند . شواهد نشان می‌دهد در جنگ یمن تر و خشک باهم می سوزند. دشمنان یمن حتی به هم‌پیمانان خود رحم نمی‌کنند. یک منبع آگاه گفـت: پس از گذشت چند دقیقه از حضور خالد بحاح در فردگاه عدن، یکی ازنیروهای امنیتی اقدام به تیراندازی به سمت وی کرد که به دلیل اقدام سریع نیروهای امنیتی آسیبی به وی نرسید. این منبع تأکید کرد: خالد بحاح به همین دلیل کمتر از یک ساعت در عدن حضور داشت و به ریاض بازگشت. برخلاف گفته‌های رسانه‌های سعودی، شهر عدن هنوز در کنترل کامل هیچ یک از طرفین نیست و از لحاظ امنیتی هنوز درگیری‌های زیادی در جریان است.

باتلاقی به نام یمن/ تحولات یمن در فصلی که گذشت


کشته شدن تعداد زیادی از مزدوران منصور هادی 

یک منبع آگاه یمنی گفت: تا کنون شمار زیادی از نیروهای طرفدار منصور هادی رئیس جمهور فراری یمن در منطقه جعوله در عدن کشته شدند. براساس این گزارش نیروهای هادی پس از کشته شدن یاران خود و شکست در این منطقه جعوله را ترک کردند. فرودگاه عدن مدام درحال رد و بدل شدن نیروهای هادی و انصارالله است. بازگشت سریع معاون هادی به ریاض بیانگر ناپایدار بودن اوضاع عدن است تا جایی که کارشناسان سیاسی اعلام می‌کنند سفر بحاح به عدن تنها برای سرپوش گذاشتن برشکست‌های شورشی‌های هادی در این منطقه است.


باتلاقی به نام یمن/ تحولات یمن در فصلی که گذشت


موضع‌گیری  سخنگوی انصارالله درباره سفر ناکام بحاح به عدن 

علی البخیطی گفت: خالد بحاح مشروط بر اینکه جنگ و خونریزی در یمن متوقف شود و اجازه دهد کمک‌های انسانی به دست مردم یمن برسد می‌تواند پیگیر روند سیاسی باشد .

باتلاقی به نام یمن/ تحولات یمن در فصلی که گذشت


رادیو اوستن: ارتش عربستان در مرز یمن فروپاشیده است 


با توجه به حملات سنگین ارتش یمن به مرزهای عربستان بیش از 150 سرباز و افسر سعودی در مقرهای نظامی این کشور در این منطقه کشته شده‌اند و ترس عجیبی در دل سعودی‌ها ایجاد شده است. برپایه این گزارش پس از شکست‌های پی در پی ارتش و فرار سربازان سعودی، عملا مرز یمن با عربستان به کنترل کامل نیروهای یمنی درآمده است. گزارش‌های منتشره حاکی است که دستگاه‌های اطلاعاتی  کشورهای غربی به ریاض توصیه کرده بودند که توان و قابلیت‌های انصارالله و ارتش یمن را دست کم نگیرد. مردم یمن اعلام کردند که در قبال حملات متجاوزین تا آخرین نفس ایستاده‌اند و دشمن را به زانو زدن در مقابل خود وادار خواهد کرد.

باتلاقی به نام یمن/ تحولات یمن در فصلی که گذشت

جنگنده‌های سعودی پایگاه نظامی استان لحج یمن را در وحشیانه‌ترین حمله خود از آغاز این جنگ بمباران کردند  

در شهریور ماه 94 بود که خبر بسیار تلخی روی آژانس‌های خبری قرار گرفت. منابع خبری اعلام کردند جنگنده‌های متجاوز عربستان به پایگاه نظامی العند در استان لحج در جنوب یمن را بمباران کردند. منابع مذکور این بمباران را وحشیانه‌ترین حمله هوایی عربستان به این منطقه ذکر کرده‌اند بطوری که جنگنده‌های سعودی تا زمان مخابره خبر، آسمان منطقه را ترک نکرده بودند.

باتلاقی به نام یمن/ تحولات یمن در فصلی که گذشت
 
رهبر انصارالله: دشمن متجاوز در باتلاق عدن فرو خواهد رفت

عبدالمالک بدرالدین الحوثی با اشاره به طرح توطئه علیه کشورش اظهار داشت: طرح دشمن متجاوز در یمن طرحی برای ویرانگری و اشغالگری است و هدف آن از بین بردن هویت یمن می‌باشد. وی تأکید کرد: دشمن متجاوز طمع‌های زیادی را در یمن دنبال می‌کنند و در پی سلطه مستقیم براین کشور و استفاده از منابع آن است ولی ملت یمن بندگی، ذلت و خواری را نمی‌پذیرد.

باتلاقی به نام یمن/ تحولات یمن در فصلی که گذشت

وی ضمن اشاره به حملات اخیر طرفداران منصور هادی و مزدوران سعودی و تروریست‌های القاعده به یمن خاطر نشان کرد: تحولات عدن دستاوردی برای دشمن ندارد، بلکه باتلاقی است که دشمن درآن  فرو خواهد رفت. رهبر انصارالله یمن در ادامه افزود: مردم یمن با وجود محاصره شدید و ادامه بمباران و تحریم‌های دارویی و غذایی ایستادگی در مقابل متجاوزین سعودی را خط مشی خود قرار دادند و تا آخرین نفس ایستادند.


رهبر انصارالله: راه‌های سیاسی برای حل مسائل کشور وجود دارد و ما از هر گونه تلاش سیاسی و دیپلماتیک برای حل این بحران استقبال می‌کنیم. 


و سراجام آتش‌بس

ناتوانی عربستان و همپیمانان آن در حوزه خلیج فارس برای جنگیدن در سه جبهه (سوریه، عراق و یمن)، سرانجام آنها را درباره مناقشه یمن به پای میز مذاکره کشاند. آتش بس بشردوستانه ای که پس از جنایات آل‌سعود در یمن به اجرا گذاشته شده، به نظر می رسد که هنوز شکل جدی به خود نگرفته، زیرا در همان روز اعلام آتش‌بس هفت نفر دیگر در گلوله باران یمن کشته شدند. در همین حال نماینده دو طرف درگیر در جنگ یمن مذاکرات خود را در ژنو سوییس با هدف یافتن راه حلی برای پایان دادن به این جنگ آغاز کرده اند.

باتلاقی به نام یمن/ تحولات یمن در فصلی که گذشت

پیدا شدن راهکاری برای حل جنگ یمن از آنجا اهمیت دارد که اوضاع انسانی در این کشور اکنون به شدت بحرانی شده است، به طوری که 80 درصد مردم برای ادامه زندگی به کمک های بشردوستانه وابسته هستند. 


اوضاع دارو و درمان در کشور بسیار بحرانی است. دارو و امکانات درمانی وجود ندارد، از نظر تامین آذوقه و مواد غذایی مورد نیاز مردم نیز وضعیت بحرانی و کشور در آستانه ورود به یک فاجعه است. این فاجعه از هم‌اکنون برای دو میلیون و 300 هزار نفر از مردم یمن که در کشور خودشان آواره اند، آغاز شده است. یک هشتم کودکان زیر پنج سال یمن نیز با خطر سوء تغذیه شدید مواجه هستند که نسبت به سال 2014 سه برابر بیشتر است.

باتلاقی به نام یمن/ تحولات یمن در فصلی که گذشت

21 میلیون نفر یعنی حدود 80 درصد از جمعیت این کشور برای ادامه زندگی وابسته به کمک های بشردوستانه هستند.

300 هدف نظامی و مرکز حساس عربستان در تیر رس موشکی «انصار الله» یمن


گروه انصار الله یمن اعلام کرد که 300 هدف نظامی و نهاد مهم و حیاتی عربستان در ضمن اهداف موشک‌های آنها قرار دارد. سخنگوی نیروهای مسلح یمن با اعلام این خبر تأکید کرد: این شدت گرفتن حملات در واکنش به نقض‌های آتش‌بس توسط عربستان سعودی است و مقابله به مثل نیز قانونی و یکی از گزینه‌ها ایت هر چند که دوست نداشته باشیم از آن استفاده کنیم. هنوز از بسیاری از سلاح‌های کارآمد استفاده نشده و توانایی نظامی ارتش و کمیته‌های مردمی قادر به تغییر معادله جنگ است... از امروز به بعد در حالت دفاعی نخواهیم بود و حمله نیز به اولویت‌های گزینه‌های راهبردی ما بدل شده است.

یک منبع یمنی اعلام کرد که ارتش این کشور بامداد روز دوشنبه 30/09/1394 ، یک فروند موشک به جازان در جنوب عربستان شلیک کرد. این موشک از نوع «قاهر-1» است که اولین نمونه آن در روزهای اخیر به سوی باب المندب و محل استقرار نیروهای ائتلاف سعودی شلیک شد. این موشک به هدف اصابت کرده و خسارات‌ بسیاری برجا گذاشته است.

باتلاقی به نام یمن/ تحولات یمن در فصلی که گذشت

آنچه مسلم است این که در ادامه شرایط کنونی یمن هر وضعیتی رقم بخورد به نفع انصارالله است، به شرط آنکه شناخت صحیحی از وضعیت انصارالله قبل از اتفاقات یک سال گذشته، اهداف قیام اخیر مردم یمن و البته توان و امکانات ارتش و انصارالله در مقایسه با متجاوزان خارجی وجود داشته باشد. انصارالله تابستان سال گذشته با هدف مبارزه با فقر و فساد و دیکتاتوری در یمن پرچمی را بالا برد که تقریباً بالغ بر 95درصد  مردم این کشور اعم از زیدی ها و اهل سنت شافعی که به تنهایی حدود 60 در صد جمعیت این کشور را تشکیل می دهند زیر این پرچم گرد آمدند و نشان داد که انصارالله هرچند تاکنون در جغرافیای شمال یمن حضور داشته است اما توان بسیج عمومی مردم را در سطح بسیار بالایی دارد و به نظر می رسد که این مسأله بزرگترین دستاورد، پیروزی  و سرمایه انصارالله برای ادامه راه می باشد.

باتلاقی به نام یمن/ تحولات یمن در فصلی که گذشت

محور غربی – عربی از جمله عربستان باید بپذیرند که انصارالله امروز از یک جریان تقابل گرا با حکومت به اصلی‌ترین جریان تأثیر گذار در این کشور تبدیل شده و در هر شرایطی دست برتر ازآنِ این جنبش خواهد بود.

حال باید دید که این جنگ 5 ماهه تا چه زمانی به طول خواهد انجامید.  آیا کودک نوپای انقلاب یمن به سن راه رفتن و سخن گفتن می‌رسد و بزرگ می‌شود یا دشمنان یمن که کودک کشی و کودک سوزی را در پیش گرفته‌اند، این کودک را نیز از پای در می‌آورند.

باتلاقی به نام یمن/ تحولات یمن در فصلی که گذشت

عربستان سعودی که در سال های اخیر تحرکات نامشروعی در سطح منطقه داشته، این بار با چالش بزرگی به نام یمن روبرو شده است .شواهد نشان می‌دهد که پدرخوانده عربستان با پهپادهای خود به کمک فرزندخوانده آمده است، آمریکایی‌ها اعلام کردند هدف پهپادهای آمریکا مواضع القاعده بوده است اما تصاویر هوایی این گفته را نقض می‌کند. به نظر می رسد طولانی شدن جنگ یمن به زیان سعودی‌ها و متحدان خواهد بود. با توجه به شکاف‌های ایجاد شده در جبهه متجاوزین به یمن، به نظر می‌رسد که انقلاب یمن در آستانه رقم زدن دومین پیروزی بزرگ خود بعد از برکناری و فرار منصور هادی است.

باتلاقی به نام یمن/ تحولات یمن در فصلی که گذشت

آری،پیروان حسین (ع) بار دیگر نشان دادند که خون بر شمشیر پیروز است. مردان و زنان یمنی، حسین وار از آزادی و آزاد مردی خود با کمترین امکانات دفاع می‌کنند و تن به ذلت نمی‌دهند .

تجربه ثابت کرده است در صورت فرسایشی شدن جنگ یمن، این جنگ به جبهه سوم یعنی جنگ میان متجاوزین کشیده خواهد شد.

گزارش از حمیدرضا قربانی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۳ ۰۲ دی ۱۳۹۴
فقط مردم عامه یمن بدبخت و بیچاره شدند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۰۲ دی ۱۳۹۴
چرا 90درصدجنگها فقط در کشورهای اسلامیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۰۲ دی ۱۳۹۴
فان حزب الله هموالغالبون . نصر من الله و فتح قریب . لبیک یا حسین ع .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۰۲ دی ۱۳۹۴
فان حزب الله هموالغالبون . نصر من الله و فتح قریب . لبیک یا حسین ع .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۰۲ دی ۱۳۹۴
لعنت به سعودی های حرامی تکفیری لعنت به ملک سلمان معاویه زمان و پسر ناخلفش محمد یزید زمان،لعنت به مغلوب منحرف عبد نفسه(منصور هادی عبد ربه )نوچه آل سعود
درود بر برادران یمانیم درود بر انصارالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۰۲ دی ۱۳۹۴
به قول پیامبر ظلم پایدار نیست لعنت خدا بر دشمنان اسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۰۲ دی ۱۳۹۴
مرگ بر ال سعود و وهابیا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۰۲ دی ۱۳۹۴
اوفی دلم خنک وابی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۰۲ دی ۱۳۹۴
لعن الله علی آل سعود
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۱:۵۵ ۰۲ دی ۱۳۹۴
بهتر است گفته شود (( آل سقوط ))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۰۲ دی ۱۳۹۴
این انتخابات ما عجب حالی از این سعودیا میگیره . به نظر من تجمیع انتخابات اصن کار خوبی نبود تازه باید هر شش ماه یه بار به یه بهانه ای انتخابات برگزار کنیم تا حسابی حالشون گرفته شه
آخرین اخبار