ادعای رویترز:

موضع نرم روسیه در خصوص برکناری اسد از قدرت

رویترز در گزارشی مدعی شد ديپلماتها از نرم شدن موضع روسيه در خصوص کنار رفتن رئیس جمهور سوریه از قدرت سخن می گویند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری رویترز در گزارشی به قلم لویی شاربونو و پریسا حافظی نوشت: دیپلمات‌ها امروز (جمعه) مدعی شدند روسیه به کشورهای غربی گفته است با کنار رفتن بشار اسد -- رئیس‌جمهور سوریه -- از قدرت به عنوان بخشی از فرایند صلح مخالفتی ندارد. این مساله بیانگر نرم‌ شدن موضع مسکو در حمایت آشکار از اسد پیش از گفتگوهای نیویورک است. روسیه مانند ایران یک متحد پروپاقرص اسد است.
 
در این گزارش آمده است: هم روسیه و هم ایران مدت‌هاست تاکید دارند سرنوشت اسد باید در انتخابات سراسری تعیین شود. قدرت‌های غربی، ترکیه، عربستان و برخی دیگر از کشورها با اکراه با ماندن اسد در قدرت در طول دوره انتقالی موافقت کرده‌اند. دیپلمات‌های غربی گفتند: "موضع مصالحه جویانه روسیه راه را برای تغییر در موضع این کشور باز می‌کند." یک دیپلمات غربی که خواست ناشناس بماند گفت: "نتیجه این حرکت به رفتن اسد منجر خواهد شد." وی افزود:  "روس‌ها به صورت خصوصی این مساله را گفته و پذیرفته‌اند اسد در انتهای دوره انتقالی کنار رود، اما آماده اعلام علنی آن نیستند."
 
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: چند مقام دیگر غربی نیز این اظهارات را تایید کرده‌اند. آمریکا، روسیه، ایران، عربستان و چند کشور مهم اروپایی و عرب بر سر یک نقشه راه برای آتش‌بس سراسری در سوریه، شش ماه گفتگو میان دولت و مخالفان برای تشکیل دولت وحدت ملی از ماه ژانویه و برگزاری انتخابات در عرض 18 ماه توافق کرده‌اند. دیپلمات‌ها می‌گویند: روسیه بیش از ایران درباره مساله کنار گذاشتن اسد کوتاه آمده است. ایران سال‌هاست مانند روسیه از اسد حمایت می‌کند و اگر موضع خود را کنار بگذارد نفوذ خود را از دست خواهد داد. این دیپلمات ارشد غربی افزود ایران هنوز موضعی مشابه روسیه اتخاذ نکرده است. یک مقام دیگر غربی نیز گفت: "کلید حل ماجرا، دستیابی به موافقت ایران و روسیه بر سر نحوه کنارگذاشتن اسد است." وی گفت: "آنها باید با هم وی را کنار بگذارند و هماهنگ‌کردن آنها درباره این مساله کار ساده‌ای نیست."

نگارنده این گزارش می نویسد: به گفته یک منبع ارشد غربی، روسیه فهرستی از جایگزین‌های احتمالی برای اسد دارد، اما وی از ارایه جزئیات خودداری کرد. مشخص نیست آیا ایران نیز چنین فهرستی دارد یا خیر. دیپلمات‌ها گفتند: "سرنوشت اسد موضوع محوری نشست وزیران خارجه کشورها درباره سوریه در روز جمعه نخواهد بود، هرچند یکی از مسایلی است که مسکو و واشنگتن کماکان به درگیری درباره آن در دیدارهای دوجانبه ادامه می‌دهند." بعد از این گفتگوها، شورای امنیت امیدوار است قطعنامه‌ای صادر و در آن از تلاش‌ها برای انتقال سیاسی حمایت کند. دیپلمات‌ها این شورا می‌گویند پنج عضو دائم شورا هنوز درباره متن این قطعنامه توافق نکرده‌اند.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۹ ۲۸ آذر ۱۳۹۴
دیوانگی محض که اگه قبول کنیم به این راحتی اسد کناربرودهرچی رهبر بفرماید باید همون بشه...
آخرین اخبار