در حال بروزرسانی:

مسئول تحریم های ایران در دولت اوباما: قطعنامه پی ام دی، گذر به آینده است

مسئول تحریم های ایران در دولت اوباما تصریح کرد قطعنامه آژانس درباره پی ام دی، عبور از گذشته به سمت آینده برای اجرای برجام است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، استفن مول، هماهنگ کننده اجرای توافق هسته ای ایران در وزارت امور خارجه آمریکا که قبلا سفیر آمریکا در لهستان و لیتوانی بوده و زمانی هم معاون وزیرامورخارجه آمریکا بوده است در سخنانی در موسسه تحقیقاتی شورای آتلانتیک در واشینگتن گفت: این هفته شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی با اجماع قطعنامه ای درباره ابعاد نظامی احتمالی فعالیت های هسته ای ایران به تصویب رساند و در این قطعنامه به گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ابعاد نظامی احتمالی فعالیت های هسته ای ایران پرداخت. 

این قطعنامه که طرح آن را 1+5 ارائه کرده بود، تمرکز شورای حکام را از مسئله ای که قبلا همه درباره ابعاد نظامی فعالیتهای هسته ای ایران می دانستیم به سمت اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مسیر پیش روی معطوف می کند.

وی افزود: همانطور که گفتم برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) سبب می شود ابزارهایی بسیار بهتر در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار می دهد تا درصورت وقوع فعالیت های مرتبط با بعد نظامی برنامه هسته ای ایران این فعالیتها شناسایی شود.

گزارش مربوط به ابعاد نظامی احتمالی فعالیت های هسته ای ایران سبب تایید مطلبی می شود که ما و دیگر بخشهای جامعه بین المللی از مدتها قبل می دانستیم یعنی اینکه ایران تا سال دوهزار وسه، برنامه ساختارمند تسلیحات هسته ای داشته است و هیچ نشانه ای وجود ندارد دال بر اینکه این برنامه تا حالا ادامه پیدا کرده باشد. این ارزیابی صریح به ما این اطمینان خاطر را می دهد که با شدت به وظایف خودش درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) عمل خواهد کرد.
 
وی گفت: درعین حال ما همکاری نزدیکی با آژانس بین المللی انرژی اتمی در مسیر آماده شدن برای پایش و راستی آزمایی بی سابقه کل برنامه هسته ای ایران در راستای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) داریم. آژانس بین المللی انرژی اتمی پایش های مستمری درباره همه مراکز هسته ای اصلی اعلام شده ایران از جمله مراکز استحصال اورانیوم و مراکز ساخت اورانیوم خواهد داشت. این کارها به آژانس بین المللی انرژی اتمی مربوط می شود. این کارها سبب می شود ما اطمینان خاطر کافی پیدا کنیم که ایران مواد و تجهیزات هسته ای اش را در مسیر برنامه مخفی هسته ای منحرف نمی کند. 

درعین حال، ما گفته ایم که این توافق مبتنی بر اعتماد نیست بلکه مبتنی بر راستی آزمایی شدید و اقدامات جدی و قابل اندازه گیری میدانی در ایران است. به همین علت، من همکاری بسیار نزدیکی با آژانس بین المللی انرژی اتمی دارم تا اطمینان حاصل کنم آژانس همه امکانات لازم را برای انجام دادن این کار دشوار در مسیر پیش روی در اختیار دارد. درعین حال، ما به تعامل خود با شرکای بین المللی مان در حوزه های دیگر مربوط به اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ادامه می دهیم. باعنایت به اینکه باور عمیقی داریم که این توافق همسو با منافع راهبردی ما و متحدانمان قرار دارد، با شماری از کشورهای دیگر درباره روند پیشرفت اجرای توافق هسته ای در مسیر پیش روی، رایزنی می کنیم.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار