در واکنش به تصویب طرح نژادپرستانه مجلس نمایندگان آمریکا؛

شورای ملی ايرانيان آمريکا: ايرانی‌تبارهای آمريکا اکنون شهروند درجه دو شده‌اند

شورای ملی ایرانیان آمریکا از تصویب قانون جدید مجلس نمایندگان درباره محدودیت در سفر بدون ویزای ایرانیان مقیم آمریکا، انتقاد کرد.

شورای ملی ايرانيان آمريکا: ايرانی‌تبارهای آمريکا اکنون شهروند درجه دو شده‌اندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی شورای ملی ایرانیان مقیم آمریکا نوشت پس از تصویب اصلاحیه برنامه معافیت روادید، ایرانیان مقیم آمریکا به شهروندان درجه دو تبدیل شده اند. 

این پایگاه اینترنتی در مقاله ای نوشت: اقدام هفته گذشته مجلس نمایندگان آمریکا در تصویب اصلاحیه برنامه سفر بدون روادید اتباع برخی کشورها به آمریکا اوضاع را تغییر داده است. 

وی افزود: از آنجا که برنامه سفر بدون روادید یک برنامه دو جانبه است، اکنون احتمال می رود 38 عضو اتحادیه اروپا هم در صدد برآیند برای شهروندان آمریکایی که تابعیت دوگانه کشورهای قید شده در این اصلاحیه را دارند یا در چند سال اخیر به این کشورها سفر کرده اند، محدودیت های مشابهی ایجاد کنند. 

این بدین معنی خواهد بود که آنتونی بوردین، سرآشپز معروف جهانی به سبب تهیه یک فیلم مستند در ایران در چند سال پیش، مجبور خواهد شد برای سفر به بسیاری از کشورها درصدد اخذ روادید برآید. همینطور براندون استانتون، عکاس نیویورکی که به ایران و سوریه سفر کرده است. این اصلاحیه سفر را برای روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر بی شماری را که برای تهیه گزارش به ایران سفر کرده اند، دشوار خواهد کرد. 

نویسنده افزود: از آنجا که ایران هر فردی را که پدرش در این کشور به دنیا آمده باشد، ایرانی محسوب می کند، من و ایرانیان بی شماری که مقیم آمریکا هستیم از جمله افرادی که هیچگاه قدم بر روی خاک ایران نگذاشته اند، نیز مجبور خواهیم شد برای سفر به اروپا یا آسیا روادید بگیریم. 

به اعتقاد نویسنده، اعتراضات شورای ملی ایرانیان آمریکا علیه این طرح ،کارآیی چندانی نخواهد داشت؛ زیرا به عنوان مثال زوج جوانی که حمله سن برناردینو را به انجام رسانده بودند، ملیت پاکستانی داشتند و عامل زن در عربستان سعودی تحت تاثیر آموزه های فوق افراطی وهابیون قرار گرفته بود و این درحالی است که نه نام عربستان و نه پاکستان در فهرست کشورهایی که نام آنها در اصلاحیه برنامه معافیت روادید قید شده نیامده است. این مطلب بدان معنی نیست که باید نام این دو کشور هم در این اصلاحیه افزوده شود، بلکه منظور این است که تلاش ها برای مبارزه با تروریسم براساس قومیت افراد به جای عملکرد آنها بی نتیجه است. 

از طرف دیگر این اصلاحیه با اعمال تبعیض بر ضد شهروندان اروپایی و آمریکایی قانونمدار صرفا به خاطر پیشینه خانوادگیشان یک روال خطرناک ایجاد خواهد کرد. 

نویسنده این یادداشت تاکید کرد: این مسئله برای افرادی مانند من به این معنی خواهد بود که به خاطر پیشینه ایرانی خود شهروند درجه دوم محسوب می شویم و از آنجاییکه دو گذرنامه داریم بیش از هر فرد آمریکایی مظنون به حساب می آییم. به عبارت دیگر این اصلاحیه شعارهای نفرت انگیز دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا، برضد مسلمانان را به قانون بدل می سازد. 


انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار