اعتراض ایرانیان مقیم آمریکا به طرح مجلس نمایندگان این کشور

شماری از ایرانیان مقیم آمریکا تصویب طرح محدودیت برنامه سفر بدون ویزا در مجلس نمایندگان را «تبعیض آمیز» خواندند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی نایاک اکشن، وابسته به شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک،) در یادداشتی با اشاره به تصویب طرح محدودیت در برنامه سفر بدون ویزا در مجلس نمایندگان امریکا نوشت: همان طور که دیروز هشدار دادیم، طرح مجلس نمایندگان آمریکا محدود کردن آمریکایی های ایرانی‌تبار از سفر به اروپا و نیز آمریکایی‌هایی را که به ایران سفر کرده اند، در پی دارد دارد و همچنین  افرادی را در اروپا که دارای ملیت دوگانه ایرانی هستند یا از سال 2011 تاکنون به ایران سفر کرده اند، از سفر به آمریکا بدون روادید منع می کند. 

این پایگاه اینترنی در ادامه نوشت: مقابله با این طرح به پایان نرسیده است و می توان مانع تصویب آن در سنا شد. چنین طرح هایی، که بر آمریکایی های ایرانی تبار تاثیر می گذارد، در دقایق آخر و بدون برگزاری جلسات استماع یا پاسخگویی در مذاکرات پشت پرده تصویب شدند. هر چند که ما فقط 24 ساعت برای جلب مخالفت با این طرح در مجلس نمایندگان آمریکا فرصت داشتیم می توان مانع از تصویب آن در مجلس سنا شد. 

نایاک اکشن با درخواست از سناتورهای آمریکایی برای خودداری از تصویب این طرح، نوشت: ما می خواهیم مطمئن شویم که سناتورها طرحی را که جامعه آمریکایی های ایرانی تبار را هدف قرار می دهد، تصویب نمی کنند.

این طرح پس از حملات مرگبار گروه تروریستی داعش در پاریس، پایتخت فرانسه مطرح شد. در حملات تروریستی چندگانه در پاریس در تاریخ 22 آبان بیش از 130 نفر کشته شدند.

بر این اساس، افرادی که بعد از تاریخ یک مارس 2011 به عراق، سوریه، ایران و سودان سفر کرده باشند، از سفر بدون روادید به آمریکا منع می‌شوند و کشورهایی که قصد مشارکت در برنامۀ معافیت از ویزا را دارند باید از تراشه‌های حاوی داده‌های بیومتریک شهروندان در گذرنامه‌های خود استفاده کنند و اطلاعات بیشتری دربارۀ مظنون‌های تروریستی و جنایی کشور خود در اختیار امریکا قرار دهند.

آن‌ دسته از شهروندان کشورهایی که در برنامۀ معافیت از ویزا شرکت دارند و ملیت دوگانۀ این چهار کشور را دارند نیز از سفر بدون ویزا منع می‌شوند.

برنامۀ معافیت از ویزا از برنامه‌های دولت آمریکا است که به شهروندان کشورهای خاصی اجازه می‌دهد برای گردشگری، تجارت یا حین ترانزیت به مدت حداکثر 90 روز بدون نیاز به اخذ ویزا به امریکا سفر کنند. 38 کشور که عمدتاً متحدین امریکا و در قارۀ اروپا هستند، در این برنامه مشارکت دارند.

اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا نیز این طرح را «تبعیض آمیز» دانست. 

انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار