گزارش کلمبین: العبادی در راه مبارزه با داعش، گرفتار میان اختلافات ایران و آمریکا

به ادعای پایگاه اینترنتی روزنامه کلمبین، مسائل اخیر بر سر حضور نیروهای خارجی در عراق، از نخست‌وزیر این کشور چهره‌ای ضعیف ساخته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی روزنامه «کلمبین» در گزارشی ادعا کرد: درگیری‌های سیاسی هفته‌های اخیر در عراق بر سر حضور نیروهای خارجی، نشان‌دهنده ضعف نخست‌وزیر این کشور و اختلاف واشینگتن و بغداد در مبارزه با گروه تروریستی داعش است. همچنان که بغداد تلاش می‌کند تروریست‌های داعش را از مناطق وسیع تحت کنترل این گروه تروریستی بیرون براند، در میان اختلافات ایران و آمریکا گرفتار شده است. 


از یک طرف، ایران و نفوذ بسیارش بر دولت شیعه عراق و حمایت از نیروهای زمینی این کشور و از طرف دیگر، آمریکا، ائتلاف ضد داعش به رهبری این کشور و حمایت هوایی از نیروهای زمینی عراقی، بغداد را تحت فشار قرار داده است.


در ادامه این گزارش ادعا شده است: تلاش حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، برای راضی نگه داشتن دو طرف، او را رهبری ضعیف و مردد جلوه داده است. مسائل اخیر بر سر حضور نیروهای خارجی در این کشور، شرایط را برای نخست‌وزیر عراق سخت‌تر نیز کرده است.


یکی از این مسائل، استقرار نیروهای ترکیه در پایگاهی نظامی نزدیک موصل، شهر تحت کنترل داعش، است. مقامات ترکیه بر این نکته پافشاری می کنند که نیروهای مذکور به عنوان بخشی از یک مأموریت آموزشی هماهنگ‌شده با مسئولان عراقی در این کشور حضور دارند. با این وجود، العبادی روز یک‌شنبه اعلام کرد اگر ترکیه نیروهایش را در 48 ساعت آینده  از خاک این کشور خارج نکند، بغداد این مسئله را در شورای امنیت مطرح خواهد کرد.


بنابر این گزارش، این در حالی است که صدها نظامی ترکیه ماه‌هاست در عراق به نیروهای پیشمرگه و نظامیان سنی این کشور آموزش می‌دهند. گرچه حضور آن‌ها تاکنون انعکاس رسانه‌ای چندانی نداشته است، با مجوز بغداد و دولت خودمختار کردستان عراق انجام شده است.


به ادعای این گزارش، ایران نیز در ایجاد بخشی از تنش‌ها میان ترکیه و عراق بی‌تقصیر نبوده است. دلیل این مسئله اختلاف ترکیه و ایران بر سر رئیس‌جمهور سوریه است. در حالی که ایران بزرگترین حامی منطقه‌ای و جهانی بشار اسد به شمار می‌رود، ترکیه با حمایت از معارضان سوری در تلاش برای سرنگونی او است.


مسئله دیگری که به تازگی جو حکومت عراق را متشنج کرده است، تصمیم آمریکا برای اعزام نیروهای ویژه به این کشور است. پیشنهادی که العبادی آن را رد کرد. او در بیانیه‌ای اعلام کرد: عراق به نیروهای خارجی نیاز ندارد و دولت عزم خود را برای ممانعت از حضور آن‌ها جزم کرده است.


نگارنده این گزارش در ادامه ادعا کرد: «هادی العامری،» رئیس سازمان بدر— یکی از قدرتمندترین گروه‌های نظامی شیعه تحت حمایت ایران — حتی پا را از این نیز فراتر گذاشت و گفت: پایگاه‌های نظامی آمریکایی در عراق هدف حمله قرار خواهند گرفت. سخنگوی العبادی چندی بعد در قدمی رو به عقب اعلام کرد: دولت عراق خواهان حملات هوایی نیروهای خارجی و تجهیزات نظامی است.


علاوه بر میانجیگری میان ایران و آمریکا، العبادی باید اختلاف داخلی این کشور میان شیعیان و اهل تسنن را نیز حل و فصل کند تا به این ترتیب، نیروهای شیعه حاضر به مبارزه برای بازپسگیری مناطق اغلب سنی‌نشین این کشور شوند.


در پایان این گزارش ادعا شده است: با تمام این تفاصیل، عده کمی اعتقاد دارند العبادی منصب خود را از دست خواهد داد؛ زیرا به باور کارشناسان، نخبگان سیاسی سرخورده عراقی ترجیح می‌دهند رهبری ضعیف همچنان در قدرت باقی بماند تا آرامش نسبی برهم نخورد.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار