گزارش نیویورک تایمز: فقدان استراتژی مشخص، مشکل غربی ها در شکست طلسم داعش

نیویورک تایمز نوشت: بدون یک استراتژی کارآمد، غرب با پیشرفته ترین تجهیزات هم نمی تواند داعش را نابود کند.

گزارش نیویورک تایمز: فقدان استراتژی مشخص، مشکل غربی ها در شکست طلسم داعش
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نیویورک تایمز در گزارشی به بررسی علت ناکارآمدی توان نظامی ائتلاف جهانی، علیه داعش پرداخت.  

در این گزارش با اشاره به جنگ 33 روزه حزب الله لبنان و رژیم صهیونیستی که در سال 2006 (1385) به وقوع پیوست، آمده است: 9 سال پیش، در پی اسارت دو سرباز اسرائیلی به وسیله حزب الله لبنان، تل‌آویو اعلام کرد این گروه را برای همیشه نابود خواهد کرد. اسرائیل با وجود برتری نظامی در منطقه و برخورداری از حمایت آمریکا نتوانست حزب الله لبنان را شکست دهد؛ اما این گروه در حال حاضر قدرتمندتر از گذشته به فعالیت خود ادامه می دهد. 

نگارنده این گزارش با اشاره به جنگ های تاریخی نظیر آنچه در بالا ذکر شد و همچنین نبرد آمریکا در ویتنام و کمپین ائتلاف جهانی علیه داعش، می کوشد علت ضعف قوای نظامی قدرت های جهانی را در برابر نیروهای چریکی بررسی کند. به باور نگارنده این گزارش، قدرت های جهانی با وجود برخورداری از برترین تجهیزات نظامی، دارای ضعف استراتژیک هستند.

در این گزارش آمده است: داعش برای مقابله با کشورهای عضو ائتلاف جهانی، از یک استراتژی ترکیبی بهره می برد. این گروه تروریستی با توسل به تاکتیک های متعارف نظامی، توانایی های چریکی و حملاتی که علیه غیر نظامیان انجام می دهد، می کوشد اهداف خود را پیش ببرد. از این رو، علی رغم صف آرایی قدرت های جهانی و منطقه ای در برابر داعش، این گروه تروریستی بر شدت تهدیدات خود می افزاید و حتی حملاتی را در خارج از قلمرو خود انجام داده است. 

نگارنده این گزارش می افزاید: در جنگ های نامتقارن، توسل به برترین تجهیزات نظامی هم نمی تواند پیروزی را تضمین کند. اگر اینگونه بود آمریکا نمی بایست در باتلاق جنگ ویتنام، عراق و افغانستان گرفتار می شد. با گذشت 14 سال از حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 (20 شهریور 80)، نباید از القاعده نیز نامی باقی می ماند. اما نه تنها شاهد نابودی این گروه تروریستی نیستیم، بلکه گروه افراطی دیگری همچون داعش پدید آمده است.

در این گزارش با استناد به اظهارات تحلیلگران خاورمیانه آمده است: غرب در مواجهه با گروه تروریستی داعش از تجارب گذشته استفاده نمی کند؛ چرا که درسی فرا نگرفته است تا به کار بندد. در آمریکا بسیاری بر این باورند که چون این کشور از برتری نظامی برخوردار است، باید فاتح هر نبردی باشد. اگر اینگونه بود، مقامات آمریکایی در حل بحران های داخلی همچون معضل خشونت سلاح درمانده نمی شدند و حوادث مرگبار تیراندازی نظیر آنچه در سن برناردینوی کالیفرنیا اتفاق افتاد، تکرار نمی شد.

نگارنده گزارش در پایان اینطور نتیجه گیری می کند: برای جلوگیری از تشکیل حکومت داعشی ها با عنوان آنچه خود "خلافت" می خوانند، آنها نباید هیچ منطقه ای را به تصرف درآورند. علاوه براین، با وجود یک راه حل جامع سیاسی که کشورهای سنی بخشی از آن باشند، می توان بحران رو به گسترش داعش را مهار کرد.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار