ایران جایگاه پنجم بزرگترین صادرکننده نفت خام به هند را از آن خود کرد

ایران نیمه اول سال جاری میلادی با پشت سر گذاشتن کویت، جایگاه پنجمین کشور تأمین‌کننده نفت خام هند را از آن خود کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از «اِکونومیک تایمز» جمهوری اسلامی ایران نیمه اول سال جاری میلادی با فروش بیش از 6.5 میلیون تُن نفت خام به هند، جایگاه پنجمین تأمین‌کننده بزرگ طلای سیاه به این کشور را از آن خود کرد. سال گذشته، کویت پنجمین صادرکننده بزرگ نفت خام به «دهلی نو» بود و ایران با فروش 10.95 میلیون تُن، در جایگاه هفتم قرار داشت.       

جمهوری اسلامی ایران سال 2010 میلادی و پیش از اعمال تحریم‌های هسته‌ای علیه این کشور، با فروش 6.53 میلیون تُن نفت خام به هند، پس از عربستان دومین صادرکننده طلای سیاه به دهلی نو بود. این در حالی است که کویت در همان سال، 5.31 تُن نفت خام به هند صادر کرد. دهلی نو 80 درصد نفت مصرفی خود را از طریق واردات تأمین می‌کند.

هم‌اکنون، عربستان سعودی (با19.56 میلیون تُن)، عراق (با 17.01 میلیون تُن)، نیجریه (با 11.59 میلیون تُن) و ونزوئلا (با 10.89 میلیون تُن) به ترتیب در رتبه‌های اول تا چهارم بزرگترین صادرکنندگان نفت خام به هند قرار دارند.

این در حالی است که سال گذشته عربستان 34.99 میلیون تُن نفت خام به هند صادر کرد. عراق با 24.51 میلیون تُن، ونزوئلا با 24.40 میلیون تُن، کویت با 17.85 میلیون تُن، نیجریه با 17.82 میلیون تُن و امارات با 16.11 میلیون تُن صادرات نفت خام به هند، به ترتیب جایگاه‌های اول تا ششم را از آن خود کردند.


انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار