اصفهان؛

تحول صنعت توریسم در راه نصف جهان

با توجه به افزایش گردشگر در اصفهان، توجه به زیر ساخت ها و ایجاد تحول در این صنعت ضروری است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، همانگونه که گردشگری نقش مهمی را در احیاء و متنوع‌سازی اقتصادی جوامع ایفا می‌کند، در عین حال می‌تواند باعث ایجاد تغییراتی در محیط اجتماعی، اقتصادی و فضای زیستی نواحی شودو اثرات و تغییراتی که این صنعت بر جامعه می‌گذارد می‌تواند به صورت فیزیکی، اقتصادی و یا اجتماعی، فرهنگی باشد.

به هر حال از آنجا که معمولاً ره‌آوردهای صنعت گردشگری بسیار پیچیده است و در مناطق گوناگون متفاوت می‌باشد، اثرات برجای مانده از آن نیز بسیار متفاوت و در مناطق و نواحی مورد بازدید مختلف می‌باشد. از این ‌رو شناسایی پیامدها و تأثیرات برجای مانده در مناطق گردشگری که مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته‌اند و نیز مطالعه‌ و بررسی اثرات گردشگری و پیش‌بینی این اثرات در منطقه مورد مطالعه ، به منظور برنامه‌ریزی و مدیریت توسعه‌ی گردشگری و افزایش فواید حاصله از توسعه‌ی گردشگری و کاهش زیانهای احتمالی یا تأثیرات منفی در جوامع میزبان و در نهایت دستیابی به توازن و توسعه‌ی‌ پایدار مناطق گردشگری ، امری اجتناب‌ناپذیر است.

به همین منظور در این گزارش سعی بر آن شده است با بررسی زمینه ها‌ی گردشگری و تأثیرات آن بر روی نواحی گردشگری اصفهان، تا حد امکان این پیامدها و آثار مثبت و منفی گردشگری شناسایی شده و در طبقه‌بندی خاصی قرار گیرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان با اشاره به انتخاب اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی در سال جاری و حضور ایران پس از 50 سال حضور در شورای جهانی صنایع دستی گفت: انتخاب اصفهان به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال 2017 میلادی، فرصتهای مناسبی را برای ترسیم چهره ایران فرهنگی و جذب گردشگر در اختیار ما قرار داده است؛ به همین جهت این اداره کل تلاش دارد با شرکت در نمایشگاههای بین المللی گردشگری و اجرای برنامه های صحیح و اصولی، اصفهان را به نحو شایسته به جهانیان معرفی کند.

الهیاری اضافه کرد: در فرایند توسعه علمی و منطقی توسعه صنعت گردشگری بازاریابی و تبلیغات نقش مهمی دارد.

صدور گذرنامه برای گردشگران 190 کشور جهان در فرودگاههای ایران

الهیاری با اشاره به توسعه مناسبات ایران با کشورهای جهان در پی تلاش های دولت تدبیر و امید، ادامه داد : با تلاش های بسیار و هماهنگی های لازم با وزارت امور خارجه، برای گردشگران 190 کشور جهان در فرودگاههای جمهوری اسلامی ایران گذرنامه صادر می شود و این گام مهمی برای توسعه گردشگری کشور می باشد.

وی گفت: در شش ماه نخست امسال بیش از 80 هزار گردشگر از شصت کشور جهان به اصفهان سفر کرده اند که بر این اساس ورود گردشگران خارجی به اصفهان نسبت به زمان مشابه سال قبل حدود 70 درصد افزایش یافته است.

همچنین رئیس اتحادیه هتلداران استان اصفهان در خصوص توزیع گردشگر در تمام فصول سال در اصفهان گفت: ورود گردشگران در طول سال متفاوت است به این صورت که در فصول اوج سفر تمام ظرفیت هتل های اصفهان یعنی 100 درصد این ظرفیت مورد استفاده قرار می گیرد اما در برخی فصل ها بین 10 تا 40 درصد از ظرفیت هتل های اصفهان پر می شود، که به صورت میانگین درصد اشغال هتلهای اصفهان درطول سال به 60 درصد می رسد.

مدیرعامل مجمع امور میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به اینکه اصفهان با داشتن جاذبه های بی شمار تاریخی و فرهنگی، گنجینه میراث ناملموس و صنایع دستی فاخر به عنوان یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگران خارجی برای سفر به ایران قرار دارد اضافه کرد: آوازه شهر اصفهان با رویدادهایی نظیر ثبت اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی در سال جاری، اعتبار این شهر زیبا و جهانی را بیش از پیش کرده است و نباید از یاد برد که اصفهان از دیرباز در کانون توجه گردشگران خارجی قرار داشته و رویدادهایی نظیر این بر افزایش ورود گردشگران خارجی به این شهر خواهد افزود.

مهدی نریمانی در خصوص توسعه صنعت گردشگری و ورود حداکثری گردشگران به اصفهان گفت: اقدامات زیادی باید در این راستا شکل بگیرد که از جمله این اقدامات رویدادسازی است.

رئیس اتحادیه هتلداران استان اصفهان خاطر نشان کرد: در مباحث گردشگری بخشی به نام گردشگری رویدادها وجود دارد، به طوری که کشور میزبان اقدام به برگزاری یک رویداد در سطح ملی یا جهانی می کند و این رویداد زمینه های جذب گردشگران در آن خطه را فراهم می سازد و اصفهان نیز با داشتن ظرفیت های بی نظیر می تواند میزبان رویدادهای مهمی در طول سال باشد چراکه برگزاری جشنواره های فصلی در فصولی که آمار گردشگر پایین است به توزیع مناسب گردشگر در اصفهان و توسعه صنعت گردشگری در ایران کمک می کند.

وی گفت: یکی دیگر از اقداماتی که باید موردتوجه قرار گیرد، توجه به مدیریت برنامه ها، همایش ها و جشنواره هاست، با انتقال جشنواره های فرهنگی، اقتصادی شهر به فصول مختلف میزان درصد اشغال هتل های اصفهان بالاتر رفته و زمینه های سرمایه گذاری با خطرپذیری پایین در صنعت هتلداری اصفهان ایجاد می شود.

گفتنی است استان اصفهان با بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی که یک هزار و 850 مورد آن به ثبت ملی و چهار مورد آن از جمله میدان امام (ره)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است همچنین جاذبه های طبیعی مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

این استان دارای 90 هتل و 65 مهمانپذیر است که از این تعداد 57 هتل و 30 مهمانپذیر در شهر اصفهان قرار دارد.

همچنین در حال حاضر 170 دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری در استان اصفهان فعالیت دارند که از این تعداد 130 دفتر در شهرستان اصفهان فعال است


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ف
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.