دولت به دنبال آرایش سیاسی مطلوب خود در مجلس است؟

حضور برخی مسئولان دولتی در نشست‌های حزبی، گمانه‌زنی‌هایی را با این مضمون که دولت در صدد چینش آرایش سیاسی مطلوب خود در مجلس است به وجود آورد که دولتی‌ها این موضوع را رد می‌کنند.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با آغاز ثبت نام از داوطلبان شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی، نخستین برگ از کتاب انتخابات ورق خورد. بی‌تردید احزاب و گروه‌های سیاسی عناصری هستند که می‌توانند ضمن حرکت در مسیر سالم، بسترساز شور آفرینی انتخابات و نیز اعتلای بلوغ سیاسی جامعه شوند. این مسیر سالم اما همان چارچوبی است که قانون برای فعالیت‌های انتخاباتی تعریف می‌کند، قانونی که بخشی از آن به چگونگی اصول فعالیت مسئولان دولتی، در صورت تمایل برای داوطلبی حضور در انتخابات اشاره دارد.

بر اساس این قانون و طبق اعلام وزارت کشور، مقامات دولتی که قصد نامزدی در انتخابات مجلس را دارند، می‌بایست تا تاریخ سوم تیرماه از سمت خود استعفا می‌دادند. نگاهی به عناوین دولتی که مشمول این قانون هستند نشان می‌دهد، از عالی‌ترین مقامات قوه مجریه نظیر رئیس جمهور و معاونان و وزیرانش، تا مدیران و اعضای هیئت مدیره شرکت‌های وابسته به دولت، همگی در این گروه قرار می‌گیرند.

چرا مدیران دولتی برای شرکت در انتخابات ملزم به استعفا هستند؟

یکی از دلایلی که در خصوص ضرورت استعفای مدیران دولتی در صورت داوطلبی انتخابات مجلس برشمرده می‌شود این است که خواسته یا ناخواسته جایگاه دولتی داوطلب شرکت در انتخابات، تبدیل به تریبون تبلیغاتی وی نشود و امکانات دولتی ابزار تسهیل کنار زدن رقبا قرار نگیرد، همچنین نفوذ و قدرت صاحب منصب، ایجاد کننده شبهه چگونگی تأمین هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی نشود.

///

دولتی‌ها در رایزنی‌های انتخاباتی دخالت کردند؟

در خصوص قانون ضرورت استعفای مسئولان دولتی مایل به حضور در انتخابات، اهتمام دولتی‌ها بر "حضور گسترده در مجلس دهم" و "کسب کرسی‌های مجلس" ادعایی است که این روزها از سوی برخی مطرح می‌شود. موضوعی که مطرح‌کنندگان آن، فعالیت‌های حزبی بعضی از مسئولان و جریانات نزدیک به دولت را مصداق آن می‌دانند.

نزدیک به یک‌سال پیش، همایش سراسری حزب اعتدال و توسعه با حضور محمد‌باقر نوبخت دبیرکل این حزب، محمود واعظی وزیر ارتباطات و عضو شورای مرکزی حزب، مرتضی بانک سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری و عضو شورای مرکزی حزب، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو شورای مرکزی حزب برگزار شد که حضور این وزیران و معاونان کابینه دولت، به دنبال اظهاراتی مبنی بر اینکه مسئولان دولتی در صدد آغاز فعالیت‌های حزبی در راستای حضور در انتخابات هستند، بحث برانگیز شد.

از سویی دیگر اظهارات حسین مرعشی عضو ارشد حزب کارگزاران، با این مضمون که "نوبخت ستادهای انتخاباتی روحانی را فعال کرده است" نیز در کنار حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در یکی از جلسات این حزب، مزید بر علت شد تا زمزمه‌هایی مبنی بر فعالیت‌ انتخاباتی زودهنگام دولت را بر زبان عده‌ای جاری شود و حتی برخی اظهار نظر معاون اول رئیس جمهور را مبنی‌بر اینکه "دولت به مجلسی همراه نیاز دارد" را چنین قلمداد کردند که دولت تدبیر و امید به دنبال چینش آرایش سیاسی مطلوب خود بر کرسی‌های مجلس است.

گمانه‌زنی‌های یاد شده مدت‌هاست که در محافل گوناگون سیاسی مطرح می‌شوند و گاه حتی با تکذیب مسئولان دولتی نیز پاسخ داده شده‌اند، با این وجود تا هم اکنون که دو روز از آغاز مهلت اعلام حضور داوطلبان مجلس شورای اسلامی می‌گذرد، این گمانه‌زنی‌ها گویا همچنان بر زبان‌ها جاری است، از همین رو بر آن شدیم تا بار دیگر جویای این امر از زبان سخنگوی دولت شویم.

در این خصوص "محمد باقر نوبخت" سخنگوی دولت در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی‌بر اینکه جریان‌های نزدیک به دولت و برخی مسئولان تا چه حد امکان ورود به رایزنی‌های انتخاباتی را دارند، تصریح کرد: باید صریح بگویم که دولتمردان از هیچ امکانات دولتی برای اثرگذاری در انتخابات استفاده نکرده‌اند و تنها وظایف قانونی خود در جایگاه مجریه را باید انجام دهند، لذا آنچه که ما می‌توانیم در جایگاه قانونی انجام دهیم برگزاری انتخاباتی سالم است.


///


از اظهارات سخنگوی دولت چنین برمی‌آید که مواضع مسئولان دولتی همچنان همان است که پیش از این از سوی دولتی‌ها مطرح شده بود، با این حال باید تا واپسین مهلت اعلام حضور داوطلبان انتخابات منتظر بود و دید حدس و گمان‌‌هایی که تمامی ندارند درست از آب درمی‌آید یا اظهارات موکد مسئولان دولتی!


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار