معدن حوزه مغفول در اقتصاد مقاومتی

کرباسیان معاون وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: محدودیت اکتشافات معدنی و ایمنی ضعیف معادن باعث مغفول شدن این بخش در اقتصاد مقاومتی شده است.

معدن حوزه مغفول کشور در اقتصاد مقاومتیبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کرباسیان معاون وزیر صنعت معدن و تجارت و رئیس هئیت مدیره ایمیدرو در دومین همایش ایمنی بهداشت و محیط زیست در معادن که امروز در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران برگزار شد اظهار کرد: وزارت صنعت معدن وتجارت طرح جامع H5E که دربرگیرنده تعاملات و اجرای سیاست های منطقه ای است را در سال 93 ابلاغ کرده است.

وی با بیان اینکه حداکثر سهم آلودگی زیست محیطی معادن و صنایع معدنی 8درصد است تصریح کرد: وزارت صنعت معدن و تجارت از لحاظ آلودگی زیست محیطی در کنار وزارت جهاد کشاورزی بعد از وزارت مسکن، نیرو و نفت قرار دارد.

کرباسیان با اشاره به اینکه حوادث منجر به فوت در بخش معادن و صنایع معدنی در سال 93 نسبت به 92، 20.4 درصد کاهش یافته گفت: در حوزه سلامت و انرژی برای 36 سازمان تابعه و وابسته مثل ایمیدرو، ایورو و سازمان صنایع کوچک برنامه تدوین کردیم و جواب پایلوت 2 شهرک بزرگ را گرفتیم.

وی با اشاره به پایین بودن نرخ رشد اقتصادی در سال های گذشته گفت: نرخ رشد اقتصادی 2 سال پیش 6 درصد و سال گذشته 2 درصد بود و هنوز به نرخ رشد اقتصادی 10درصد نرسیدیم.

کرباسیان با اشاره به محدود بودن اکتشافات معدنی در کشور عنوان کرد: چین در 20 سال گذشته 18 درصد سیمان دنیا، 10.8 درصد فولاد دنیا و 7 درصد مس دنیا را تولید کرده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه ایمنی در معادن زغال سنگ ضعیف است افزود: جهت افزایش ایمنی 400 دستگاه گازسنج برای معادن با سرمایه ای بالغ بر 2 میلیارد و 300 میلیون تومان وارد کردیم و پس از استفاده دستگاه در معدن کارگرها می توانند با آرامش خاطر به کار خود بپردازند.

وی از آموزش 500 کارگر در 7 استان با 14 هزار نفر ساعت آموزش در سال جاری خبر داد و اظهار داشت: در حوزه اکتشافات معادن فاصله زیادی با دنیا داریم چرا که به دلیل تحریم ها و کمبود بودجه نتوانستیم از اکتشافات ماهواره ای استفاده کنیم و اکثر اوقات از هواپیما و هلی کوپتر برای این موضوع استفاده کردیم.

کرباسیان با بیان اینکه 120 معدن و ذغال سنگ در کشور وجود دارد خاطرنشان کرد: معدن حوزه مغفول کشور در بخش اقتصاد مقاومتی است و نرخ رشد GNPکشور در مجموع 6 درصد است این در حالیست که کشورهای در سطح کشور ما حداقل نرخ رشد GNP 16درصد دارند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار