روزشمار جشنواره فیلم فجر؛

«ماحی» فرزند زمانه خود است/ جشنواره امسال را از هر حیث قوی‌تر می‌بینم

به نظرم فیلم‌های جشنواره امسال، نسبت به سال‌های قبل از لحاظ قصه و فیلمنامه قوی‌تر است.

داوود خیام کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص ارزیابی و پیش‌بینی جشنواره فیلم فجر امسال گفت: به نظرم فیلم‌های جشنواره امسال نسبت به سال‌های قبل از لحاظ قصه و فیلمنامه قوی‌تر هستند و احساس می‌کنم نسل فیلم اولی‌ها تا حدودی جلوتر از نسل‌های قبل باشد و از طرفی چون با شرایط هم‌نسل‌های خودم آشنایی کامل دارم، به نظرم در حال تغییر و پوست‌اندازی هستند و به سوی رشد و پویایی هرچه بیشتر حرکت می‌کنند. اداره نظارت و ارزشیابی در بالا بودن کیفیت فیلم‌های  حاضر در جشنواره بی‌تاثیر نبوده و به فیلمنامه‌هایی بها دادند که ارزش تبدیل‌شدن به فیلم را دارند و با قواعد سینمایی در یک راستا حرکت می‌کنند. آن‌ها سعی کردند سینما را به سمت سینمای قصه‌گو و دارای قهرمان حرکت دهند و بحث تجاری فیلم را نیز در این میان در نظر بگیرند. پس با فیلم‌های قصه‌گو و تجاری جذابی طرف خواهیم بود.

وی در مورد انتخاب محمد حیدری به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر بیان کرد: بسیار خوشحالم که فاصله نسلی کمی با حیدری داریم و از طرفی وی، نسبت به بقیه منظم‌تر و قانونمند‌تر است و تفکر به روز و جوانی دارد. در موردش حس خوبی دارم و در کل چیز بدی از او نشنیدم.

خیام درباره رقابت «ماحی» با دیگر فیلم‌های حاضر در جشنواره گفت: بحث رقابت و داوری قابل پیش‌بینی نیست؛ چون سینما به شدت سلیقه‌ای است؛ اما امیدوارم اتفاقات خوبی برای «ماحی» و در کل جشنواره فجر امسال و دیگر فیلم‌ها بیفتد.

این کارگردان حمایت از فیلم اولی‌ها را مهم دانست و بیان کرد: بخش سرمایه و تهیه‌کننده خوب که بحث بسیار مهمی در ساخت فیلم است، تاثیرات فراوانی بر کیفیت کار خواهد گذاشت که خوشبختانه در فیلم «ماحی» با تهیه‌کننده‌ای همکاری کردم که او من را هدایت کرد، کار تهیه‌کننده فقط جذب سرمایه نیست؛ بلکه باید نگاه حرفه‌ای خود را وارد جزء به جزء فیلم کند که نوروزبیگی این کار را انجام داد و به خوبی فکر و ذهن ما در یک راستا قرار گرفت و بدون حاشیه به سرانجام مثبت و ایده‌آل و راضی‌کننده رسیدیم.

وی افزود: بحث ممیزی از دیگر مقوله‌هایی است که بر کیفیت آثار سینمایی تاثیر می‌گذارد. به نظرم مسئولان و مدیران متولی این کار باید جناح‌بندی را در بحث فیلمنامه کنار بگذارند. اینکه نگذاریم همه فیلم بسازند، برای سینما نگران‌کننده است. البته باید توجه داشت خود فیلمسازان باید حد و حدود خودشان را در مقوله فیلمسازی بدانند.

خیام افزود: خوشبختانه مدیریت ایوبی در خصوص مقوله ممیزی به خوبی انجام شده و راضی‌کننده است و امیدوارم ادامه‌دار باشد و مشکلات باقی مانده نیز برطرف شود تا همه فیلمسازان  ما در رده های مختلف سنی به کار خود ادامه دهند.

این کارگردان خاطرنشان کرد: «ماحی» فیلمی به روز، جوان و در زمان معاصر و بین سال‌های 91-92 اتفاق می‌افتد، حال فیلم خوب است و همه طیف افراد جامعه را می‌تواند، جذب خود کند. خود من نیز فیلم را دوست دارم، آنا نعمتی یکی از متفاوت‌ترین بازی‌های خود را انجام داده، مهران احمدی از کاراکترهایی است که تا به الان جلوی دوربین کسی ظاهر نشده است و از طرفی حضور هدی نوری‌زاده، به عنوان چهره جدید معرفی شده  به سینما با «ماحی» جزو اتفاقات خوب این فیلم است و که او باید منتظر پیامدهای بسیار مفید در حوزه بازیگری سینمای ایران باشد.

خیام اظهار داشت: تمایل دارم هر فیلمی که می‌سازم، در زمانه خودم اتفاق بیفتد و عقب یا جلوتر از خودم نباشد. به این دلیل که تحلیل واقعی‌تری از زمان خود دارم و می‌توانیم به واسطه آن، هم به اشتباهات گذشته پی ببریم و هم برای آینده راهکار دهیم. اتفاقی که در فیلم‌های افرادی چون کیمیایی، مهرجویی و .... می‌بینیم و با دیدن فیلم‌های آن‌ها می‌فهمیم که در گذشته چه اتفاقی افتاده و فیلمساز گنگ و سرگردان نیست و حرف روز جامعه زمانه خود را می‌زند.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار