محبوبیت و راز اسطوره شدن چشم بادامی‌ها در قاب جادویی

حس قهرمان‌پروری و قهرمان دوستی در فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی که محصول کشورهای شرق آسیا بوده‌اند از طرفداران ویژه‌ای در کشور ما برخوردار بوده‌اند.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حس قهرمان‌پروری و قهرمان دوستی در هر جامعه و سرزمینی وجود دارد. پرورش این قهرمانان در جای جای دنیا به اشکال مختلف، اهدا کننده حس غرور و انگیزه‌ای است که از طریق آن افراد احساس سربلندی را در خود زنده نگاه می‌دارند. هنگامی که چنین نگرشی در بین انسانها رواج می‌یابد مردم به دنبال کشف و خلق چهره‌های قهرمانان خود هستند تا به نوعی آنها را به مردمان سرزمین‌های دیگر نیز معرفی نمایند. در همین خصوص دنیای هنر و عرصه تصویر نیز دست روی دست نگذاشته و همواره سعی کرده است تا با شناساندن چهره‌های گاه حقیقی و گاه تخیلی و پروراندن آنها مخاطبان خود را جلب کنند. پخش برنامه‌های پر هیجان از تلویزیون یکی از راهکارهایی است که می‌توند برای جذب تماشاچیان مثمرثمر واقع شود. بنابراین ساخت و پخش فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی که دارای صحنه‌های پرهیجان و اکشن باشد سیل عظیمی از تماشاگران را همراه خود می‌سازد. در بین آثار گوناگونی که تا کنون در تلویزیون شاهد بوده‌ایم، فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی که محصول کشورهای شرق آسیا بوده‌اند از طرفداران ویژه‌ای در کشور ما برخوردار بوده‌اند. حضور یک قهرمان و اسطوره‌ در یک کار و حس همذات پنداری بینندگان آن که با شور و اشتیاق چشمگیری پی‌گیر روند داستان هستند. شاید بتوان گفت اولین ورود قهرمان نامدار هنگ کنگی، بروس‌لی در سری فیلم‌هایی بود که یکی پس از دیگری ساخته و در عرصه فیلمسازی جهانی خودنمایی می‌کرد.

بروس لی نماد مقابله باغرب
بروس لی متولد 27 نوامبر 1940در هنگ کنگ است.وی ملیتی آمریکایی-چینی داشته است.پدر بروس لی هوی چون یک ستاره مشهور اپرای کانتون بود. بروس از طریق پدر خود توانست وارد سینما شود.البته وی در کودکی در چندین فیلم کوتاه سیاه وسفید ایفای نقش کرد.وی در18 سالگی در 12 فیلم به عنوان بازیگر ظاهر شده بود. در سال 1964 بروس لی یک نمایش رزمی اجرا کرد. درهمان هنگام کارگردانی که در سالن حضور داشت از او برای بازی در سریال «زنبورسبز» دعوت کرد واین کار اغاز ورود بروس لی به سینما بود.نخستین فیلمی که بروس در آن بازی کرد «راهب کوهتانگ» نام داشت. وی در سال 1972 تصمیم گرفت، به عنوان کارگردان کار خودرا ادامه دهد وکمپانی «کنکورد» را تآسیس نمود.«راه اژدها»اولین فیلمی بودکه لی آن را کارگردانی کرد. بااستقبال بی نظیر تماشاگران ازآثارلی، کمپانی «برادران وارنر» درهالیوود برای بازی در فیلم «اژدها وارد می شود»از او دعوت می کنند. بروس لی  دراین هنگام به شهرت ومحبوبیتی جهانی دست می یابد.

محبوبیت چشم بادامی‌ها درقاب جادو   

اکران فیلم‌های پرهیجان بروس‌لی در سینماهای کشور خیلی زود توانست عده‌ فراوانی را مجذوب خود نماید. یکی از دلایل این علاقمندی‌ها حضور یک قهرمان جوانمرد بوده که همیشه مدافع حقوق محرومین و افراد مظلوم بوده‌است.علاوه براین مقابله با مستبدان غربی ومبارزه وپیروزی در برابر آنان  بنابراین با درکی دقیق وبا بازگشت به فطرت پاک انسانی این مضامین در کار گنجانده می شوند. همچنین با اضافه شدن ترفند‌های سینمایی و صحنه‌های جذاب و فراوان مبارزه به شکلی نوین و به واقعیت نزدیک می شوند.  درهمین هنگام بیش از پیش نگاه علاقه‌مندان با گره خوردن به تک تک صحنه ها به جایی می‌رسد که بسیاری از افراد بیننده، شخصیت اصلی داستان را الگوی خود قرار داده و برای رسیدن به جایگاه او راه‌های مختلف را طی می‌کنند. تاازاین طریق به شخصیت و جایگاه اجتماعی او نزدیک شوند.  
 
شاید با دیدن این تأثیر پذیریها بتوان گفت که سازندگان این فیلم‌ها به میزان زیادی به موفقیت مد نظر خود دست یافته‌اند. موضوع الگوبرداری فقط مختص به بینندگان نیست، بلکه دیگر سازندگان فیلم‌ها و سریال‌ها در همان کشورها نیز ادامه دهنده این مسیر می‌شوند. بعد از اولین قهرمان چشم بادامی چینی وهنگ کنگی نمایش ورزش و حرکات رزمی در قالب فیلم و تصویر، شاهد ورود قهرمانان دیگری هستیم که آنها هم توانستند به خوبی در این مسیر گام برداشته‌ و آثار خود را به نحوی مطلوب به جهان ارائه کنند. جکی چان و جت‌لی دو تن از دیگر بازیگران و کارگردان هایی هستند به شهرت جهانی دست یافته‌اند و در کشور ما نیز طرفداران بسیاری دارند.

جکی چان
جکی چان متولد 17 آوریل 1954 درهنگ کنگ است. پدر ومادر جکی درسفارت فرانسه هنگ کنگ مشغول به کار بودند.وضعیت مالی آنها به قدری بد بود که پدرومادر او در 5سالگی قصد فروش او به یک دکتر انگلیسی را داشتند. چان از سن 7 سالگی به مدت 10 سال، کونگ فو،اپرای چینی،عملیات آکروبات وآواز را فرا گرفت. وی در سن 8سالگی در فیلم «7شانس کوچولو» بازی کرد. اولین تجربه جدی بازیگری جکی در سال1971 درفیلم «ببر کوچولوی کانوتن» بود. چان درفیلم های «اژدها وارد می شود» و«خشم اژدهای» بروس لی به عنوان سیاه لشگربازی کرد.سپس در سال 1972در فیلم «مشت خشم» بروس لی به عنوان بدل کار حضور داشت.در سال1980 جکی چان برای اولین بار در یک فیلم امریکایی با عنوان «دعوای بزرگ» ایفای نقش کرد.فعالیت جکی چان همچنان ادامه داشت تاجایی که وی تاکنون در150فیلم بازی کرده است. گنجاندن مضمون طنز درلابلای سکانس های پرهیجان هرچه بیشتر به جذابیت فیلم و همراهی مخاطبان کمک می کند. شخصیت خستگی ناپذیر جکی چان به همراه جست وخیزهای فراوان ازجمله ویژگی های مختص به او بشمار می روند.دراین بین صحنه های بدل کاری وجلوه های ویژه نیز سهم بسزایی را برعهده دارند.

محبوبیت چشم بادامی‌ها درقاب جادو 

جت لی

جت لی متولد 26آوریل 1963درچین متولد شد. اولین حضور جت برای بازی در سن16 سالگی وفیلم «معبد شائولین» بود.بعداز بازی در این فیلم لی به شهرت فراوانی در چین رسید.پس از آن درسال1988 مجموعه تلویزیونی «روزی روزگاری در چین» وفیلم «اسلحه مرگبار4» ایفای نقش کرد. در همین سال وی به امریکا رفت ودر فیلم «اژدهای مبارز» حضوریافت.جت لی در فیلمهای مختلف وبا بازیگران بزرگی چون جکی چان وجیسون استتهام همبازی شده است. شخصیت جت لی در اکثر فیلم ها،شخصیتی جدی ومصمم بوده است. شاید از این حیث بتوان او را نزدیک به بروس لی دانست. جت نیز مانند دیگر قهرمانان فیلم های شرقی به شخصیتی تبدیل شده است که تماشاگران اورا قهرمان بی بدیل وشکست ناپذیر داستانها می دانند.

محبوبیت چشم بادامی‌ها درقاب جادو

در این بین نباید از این نکته غافل شد که فیلمسازان شرقی، به شناخت خوبی از مخاطبان خود دست یافته‌اند. در واقع به شناسایی درستی از نیازهای آن پرداخته و محتویات مدنظر آنها را در کارهایشان می‌گنجانند. تولید این کارها به آثار سینمایی محدود نمی‌شود، بلکه چشم بادامی‌ها پا را فراتر گذاشته و به عرصه سریال‌سازی نیز ورود کرده‌اند. «جنگویان کوهستان»، «سالهای دورازخانه»،«داستان زندگی-هانیکو»،«جواهری درقصر»،«افسانه جومونگ» و«دونگ یی» سریال‌هایی هستند که با وجود قسمت‌های طولانی و پخش هفته‌ای بینندگان پر و پا قرص خود را حفظ کردند. البته ناگفته نماند که نباید از دوبله بسیار خوب این سریال‌ها غافل شد. چرا که به میزان تاثیرگذاری آنها کمک در خور توجهی کرده‌اند.

جنگجویان کوهستان
مجموعه تلویزیونی« جنگجویان کوهستان» محصول کشور ژاپن بود که براساس داستانی برگرفته از ادبیات کلاسیک چین با نام «لبه آب»نوشت شده بود.این مجموعه داستان108 قهرمان از سراسرچین را روایت می کند که در محلی بنام «لیانگ شانپو»برعلیه ظلم حکومت وقت مبارزه می کنند.قهرمان اصلی دراین سریال لین چان نام داشت.این مجموعه در سال های پایانی دهه 60پخش می شد.

محبوبیت چشم بادامی‌ها درقاب جادو

اسطوره‌آفرینی یکی از موضوعاتی است که در یک سریال تلویزیونی، بیشتر اوقات با قصه‌ای که زاییده تخیل سازنده است پیش می‌رود. در این بین شاید بتوان اظهار داشت که وجود فرهنگ‌های مشترک در بین کشورهای مزبور و کشور ما به گونه‌ای بوده است که مردم با دیدن این فیلم‌ها و سریال‌ها با شخصیت‌ها احساس قرابت کرده و پیگیر آنها می‌شوند.

سال های دور از خانه- اوشین
«سالهای دور ازخانه» محصول کشور ژاپن در سال 1983 است که در دهه 60،شنبه شب ها پخش می شد.پیرزنی بنام اوشین شخصیت اصلی داستان بود که قصه زنگی خود از کودکی تا کهنسالی را تعریف می کرد.ایستادگی در برابرمشقات زندگی، تقویت انگیزه برای ادامه زندگی، سختکوشی وامید ازجمله آموزه های این مجموعه بود که بار آموزشی مثبتی را همراه آن کرده بود.سرپرست گویندگان در این سریال ژاله علو بود.

محبوبیت چشم بادامی‌ها درقاب جادو

داستان زندگی- هانیکو

مجموعه تلویزیونی «داستان زندگی» تولید کشور ژاپن بود. محور اصلی این سریال زنان ومسائل مربوط به آنان بود.داستان کار در مورد دختری بنام هانیکو است که با پشتکار خود و حمایت های استادش ادامه تحصیل داده وبه عنوان اولین خبرنگار زن وارد دفتر یک روزنامه می شود.مضمون ای سریال آموزه های مفیدی را در اختیار بینندگان خود قرار داد.تلاش وجنگیدن برای دستیابی به هدف در شرایط سخت ازبارزترین پیام های این کار بود.

محبوبیت چشم بادامی‌ها درقاب جادو

بعد از مجموعه های «جنگجویان کوهستان»، «سالهای دور ازخانه-اوشین » و« داستان زندگی –هانیکو» محصول کشور ژاپن، در چند سال اخیر شاهد ورود کشور کره جنوبی به جرگه فیلمسازی و سریال‌سازی و ارائه آن به کشور ما بوده‌ایم. از جمله مهمترین مجموعه‌ای که می‌توان از آن یاد کرد«جواهری در قصر» و«افسانه جومونگ» است که با موفقیت چشمگیری در کشور رو به رو شد. به شکلی که بازیگر نقش اول آن به ایران سفر کرد و بازخوردهای مثبت را از نزدیک دریافت کرد.

جواهری در قصر
جواهری در قصر محصول سال2003 کره جنوبی است.قصه این مجموعه در مورد دختری بنام یانگوم است که در 8سلگی وارد قصر می شود.او برای فعالیت در بخش آشپزی قصرآماده می شود.هان که دوست مادر او است ،بعداز مدتی به بزرگترین سرآشپزقصرتبدیل می شود.بعداز مدتی این دو به اتهام مسموم کردن امپراطور به جزیره ای تبعید می شوند.یانگوم تنها راه ورود به قصر را پزشک بودن می بیند.بنابراین با این عنوان وارد قصر شده وبه پزشک مخصوص پادشاه تبدیل می شود.نمایش تصاویر با رنگ ولعاب آشپزی،در فضایی ملموس اما نوین،موسیقی وخلاقیت های دختران جوان هرچه بیشتر تماشاگران را مشتاق به تماشا می کند.لوکیشن های متنوع در فضاهایی نا شناخته برای مردم ما که هرچه بیشتر به جذایت آنها افزوده است.

محبوبیت چشم بادامی‌ها درقاب جادو

افسانه جومونگ

افسانه جومونگ محصول کشور کره جنوبی است. جومونگ نام قهرمان اصلی داستان است که فرزند ژنرال هموسو است.اما به دروغ به مادر او گفته می شود که همسرش فوت کرده و جومونگ به همراه دو پسر پادشاه بزرگ می شود.جومونگ در جوانی سرزمین جدیدی بنام گوگوریو را بنا می دهدوخود به عنوان امپراطور درآن فرمانروایی می کند.

«افسانه جومونگ» با موفقیت چشمگیری در کشور رو به رو شد. به شکلی که بازیگر نقش اول آن به ایران سفر کرد و بازخوردهای مثبت را از نزدیک دریافت کرد. باز هم باید از دوبله این مجموعه یاد کرد و نقش دوبلوهای حرفه‌ای کشورمان را در اثرگذاری این کار گوشزد کرد. فارغ از این مسائل شخصیت‌های کاریزماتیک قهرمانان مجموعه‌های شرقی به نحوی بازآفرینی می شود که باب سلیقه مخاطب ایرانی است. تا جایی که هنگام پخش این کارها، مخاطبان آن در هر شرایطی که باشند تماشای آن را از دست نمی‌دهند. محبوبیت این کارها به جایی می‌رسد که بعد از اتمام آن با بازپخش‌های متعدد از شبکه‌های مختلف باز هم شاهد دنبال کردن افراد علاقمند هستیم.

محبوبیت چشم بادامی‌ها درقاب جادو

«افسانه جومونگ» از آن دست کارهایی است که پس از گذشت چند سال از پخش آن هنوز هم در یادها باقی مانده است. ترکیب صحنه‌های جنگ و دفاع از آرمان‌های والا، حفظ ارزش‌های انسانی، ادای احترام، عرق به وطن، تلاش و جدیت، عشق به خانواده و دوستان، امید و زندگی و ... از جمله مواردی هستند که به جذابیت‌های این مجموعه کمک شایانی کرده و توانسته است از جایگاه خوبی در این بین مخاطبان ایرانی برخوردار شود.پیگیری مجموعه های این چنینی بعداز «افسانه جومونگ» نیز ادامه داشته است وسریال های دیگر هم طرفداران خاص خود را داشته اند.

وجود فرهنگ پهلوانی و قهرمانی در کشور ما، اشتیاق تماشاگران برای دیدن صحنه‌های تلخ و شیرینی که به واقعیت نزدیک هستند از جمله مواردی هستند که در ساخته‌های چشم بادامی‌ها وجود داشته و با اضافه شدن جلوه‌های بصری از جمله طراحی لباس و نمایش لوکیشن‌های تاریخ و خاص و... ایرانیان را یکی از متقاضیان ساخته‌های آنان قرار داده است.


گزارش از لیلا سلمانی
 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۱۰ تير ۱۳۹۵
بدون هیچ تعصبی من عاشق جومونگ و شخصیتش بودم.صرف نظر از کار خوب کارگردان سریال که با صرف هزینه کم و امکانات و نیروی کم تونست بیشترین تاثیر رو بر مخاطب بگذاره باید کارگردانهای ایرانی یاد بگیرن که چطور میشه در همچین شرایطی یک چنین تاثیری رو بر مخاطب گذاشت.
آخرین اخبار