ادعای ژورنال استار: آمریکا با پذیرفتن توافق هسته‌ای ایران تحت فشار قرار گرفت

ژورنال استار در گزارشی مدعی شد آمریکا به دلیل پذیرفتن توافق هسته‌ای ایران، بیش از آنچه تصور می‌کرد تحت فشار قرار گرفته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ دیلی استار در گزارشی به قلم "الی لیک" و "جاش روگین" نوشت: اعضای کنگره آمریکا پیش از تصویب برنامه جامع اقدام مشترک –برجام – و پذیرفتن توافق هسته‌ای ایران می‌دانستند این توافق محدودیت‌هایی را برای آمریکا بوجود می‌آورد؛ اما نمی‌دانستند این محدودیت‌ها تا چه اندازه است.

ژورنال استار در ادامه مدعی شد: آمریکا با پذیرفتن توافق هسته‌ای ایران برای ادامه دادن به تحریم‌های اقتصادی این کشور با مشکلات جدی مواجه شد. آمریکا از این پس نمی‌تواند تحریمی علیه ایران وضع کند زیرا ناقض توافق هسته‌ای است. در شرایطی که آمریکا خود را با محدودیت‌های جدیدی مواجه کرده است، نمایندگان کنگره اقدام به اعمال تغییراتی در قانون مهاجرت کرده‌اند. طبق قانون جدید افرادیکه سابقه سفر به ایران، سوریه، عراق و سودان را داشته‌اند برای ورود به آمریکا ملزم به دریافت روادید هستند. درخواست این افراد باید مورد بررسی و تایید نهادهای امنیتی آمریکا قرار بگیرد.

نمایندگان کنگره تلاش می‌کنند به نحوی ایران را در محدودیت قرار دهند؛ اما در حقیقت این آمریکا است که تحت بیشترین فشار و محدودیت قرار دارد. بازرگانان و تجار اروپایی زمان زیادی را در انتظار بودند تا توافق هسته‌ای ایران به سرانجام برسد و حالا در یک قدمی برچیده شدن تحریم‌ها مایل به حضور پررنگ در بازار 77 میلیونی ایران هستند. در این شرایط آمریکا قانونی را تصویب کرد تا بازرگانان اروپایی را برای آغاز همکاری با ایران دچار تردید کند. در صورتیکه بازرگانان اروپایی به ایران سفر کنند دیگر اجازه نخواهند داشت از توافقی که آمریکا با  کشورهای اروپایی درمورد سفر بدون اخذ روادید امضا کرده است، استفاده کنند.

ایران نسبت به قانون جدید مهاجرت در آمریکا اعتراض کرد و آن را برهم زننده مفاد توافق هسته‌ای دانست. "جان کری،" وزیر امور خارجه آمریکا، نامه‌ای برای "محمد جواد ظریف،" همتای ایرانی خود، نوشت و به او اطمینان داد اجازه نمی‌دهد قانون جدید مانع از بهره مندی ایران از توافق هسته‌ای شود. 

نمایندگان کنگره آمریکا مدعی شدند ایران هنوز به دلیل حمایت از جنبش مقاومت حماس و حزب الله در فهرست حامیان تروریسم محسوب می‌شود و به همین دلیل باید افرادیکه سابقه سفر به ایران را داشته‌اند بیشتر مورد تفحص قرار داد. کابینه "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، مایل نیست تحت هیچ شرایطی خدشه‌ای به توافق هسته‌ای ایران وارد شود. اوباما تلاش می‌کند با حفظ این توافق که هیچ آسان به دست نیامد و حدود 12 سال به درازا کشید، دستاورد بزرگی از دوران ریاست جمهوری خود بر جا بگذارد. به همین دلیل محدودیت‌های اعمال شده بر آمریکا را که دیگر راهی برای تنبیه و مجازات ایران باقی نگذاشته است، تحمل می‌کند.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار