5 چالش بزرگ پیش‌روی اوباما در آخرین سال ریاست‌جمهوری‌اش

رئیس‌جمهور آمریکا در آخرین سال اقامتش در کاخ‌سفید، 5 چالش اساسی پیش‌روی دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از هیل، «باراک اوباما،» رئیس‌جمهور آمریکا، در آخرین سال دوران دوم اقامتش در کاخ‌سفید، باید به 5 موضوع مهم و حیاتی رسیدگی کند. اصلی‌ترین هدف اوباما در سال 2016، تثبیت موقعیت دموکرات‌ها و تحویل دادن کلید کاخ‌سفید به «هیلاری کلینتون،» نامزد این حزب در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا، است. اما با توجه به اینکه افکار عمومی آمریکا با سیاست‌های خارجی اوباما موافق نیستند، چشم‌انداز دست‌یابی به این موفقیت بعید به‌نظر می‌رسد. 


5 چالش پیش‌روی اوباما پیش از تحویل کلید کاخ‌سفید:

1. گروه تروریستی داعش:

از موفقیت‌های چشمگیر اوباما در سال 2015 می‌توان به ازسرگیری روابط دیپلماتیک با کوبا، امضای توافق بین‌المللی هسته‌ای با ایران و حصول توافق جهانی درخصوص تغییرات آب و هوایی، نام برد. با این وجود، حملات تروریستی پاریس و سن برناردینو، این موفقیت‌ها را کمرنگ کرده و باعث افزایش تردیدها نسبت به توانایی اوباما برای تأمین امنیت شهروندان این کشور، شده است. درصورتی که رئیس‌جمهور آمریکا برای مبارزه با تروریست‌ها اقدام مقتضی صورت ندهد، در حمایت از نامزدهای دموکرات ناکام خواهد ماند.


2. کار نیمه‌تمام اوباما و کنگره:

رئیس‌جمهور آمریکا امیدوار است قانونگذاران کنگره، «بسته اصلاحات سیستم قضایی،» «لایحه تجارت آزاد با کشورهای حاشیه اقیانوس آرام» و طرح پنتاگون برای «تعطیلی زندان گوانتانامو،» را تصویب کنند. اوباما که به تصویب نرسیدن «لایحه کنترل حمل سلاح» را بزرگترین شکست دوران ریاست‌جمهوری خود می‌داند، سال 2016 نیز دست از تلاش برنخواهد داشت و قصد دارد در این خصوص، اقدام یک‌جانبه جدیدی صورت دهد.


3. هموار کردن مسیر پیروزی کلینتون در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری:

نامزدهای دموکرات در انتخابات میان‌دوره‌ای سال 2014 بسیار ضعیف و نومیدانه ظاهر شدند. یکی از دلایل این امر، کاهش محبوبیت اوباما از آغاز دوران ریاست‌جمهوریش بوده است. بنابراین، بیشتر نامزدهای حزب دموکرات برای استفاده تبلیغاتی از وی در کمپین‌های انتخاباتی خود، تمایلی نداشتند. با این‌حال، اوباما قصد دارد سال آینده میلادی، بر حمایت از این نامزدها و بویژه کلینتون، تمرکز کند. 


4. پیروزی در انتخابات سنا:

پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات سنا می‌تواند جبران شکست‌های این حزب در ادوار‌ پیشین انتخابات مجلس نمایندگان و سنای کنگره آمریکا باشد.


5. باقی ماندن در مرکز توجه رسانه‌ها:

یکی از چالش‌های پیش‌روی اوباما در سال 2016، این است که وی برخلاف رؤسای جمهور سابق آمریکا، قصد دارد تا آخرین لحظات اقامت در کاخ‌سفید، به‌عنوان بازیگردانی تأثیرگذار در صحنه سیاسی به ایفای نقش بپردازد. این در حالی است که «دونالد ترامپ،» نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، در ماه‌های گذشته‌، بیشترین توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است.  



انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار