تبریز؛

حل مشکل مازاد تولید در بخش کشاورزی با افزایش صادرات

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: در دوره پساتحریم و با توسعه بازارهای صادراتی، مشکل مازاد تولید در بخش کشاورزی رفع می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ فتحی در نخستین نشست کمیته استانی هماهنگی اجرای نظام صدور پروانه واحدهای گلخانه ای و قارچ خوراکی در تبریز با اشاره به اینکه در تولید گلخانه ای میزان تولید بسیار بیشتر از تولید در فضای باز است، گفت: با انتقال کشت باز به گلخانه ها میزان تولید افزایش یافته و می بایست در جهت افزایش صادرات تدابیر لازم اندیشیده شود تا ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی حفظ شود.

وی به روز شدن نظام صدور پروانه واحدهای گلخانه ای را در جهت تسهیل امور تاسیس و بهره برداری موثر دانست و خاطرنشان کرد: هدف از صدور پروانه، رعایت الزامات فنی و مهندسی است تا تولید گلخانه ای به لحاظ کمی و کیفی قابلیت عرضه به بازار را داشته باشد.

فتحی، کاهش بروکراسی اداری را موجب جذب بیشتر سرمایه گذار در این بخش دانست و اظهارکرد: زمانی که در مرحله صدور پروانه امکان سنجی می شود بایستی از موازی کاری و دوباره کاری در راستای کاهش هزینه ها جلوگیری شود تا هزینه مضاعف به سرمایه گذاران تحمیل نشود.

وی افزود: با توجه به سیاست های وزارت متبوع مبنی بر تولید محصولات صیفی و سبزی و جالیزی در محیط های کنترل شده و انجام تمهیدات لازم در این زمینه محدودیتی در مورد تامین تسهیلات احداث گلخانه وجود ندارد تا محصولات با نیاز آبی بیشتر از فضای باز که آب بیشتری نیاز دارد به فضای گلخانه ای برود.

شهرام شفیعی، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان هم با اشاره به اینکه بانک کشاورزی طرح های دارای رتبه نظام مهندسی را پذیرش نمی کند، اظهارکرد: می توان با برگزاری دوره های آموزشی برای کارشناسان نظام مهندسی، الزامات بانک را در خصوص توجیه اقتصادی این طرح ها تامین کرد.

ابوالفضل شکوری، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی هم با بیان اینکه محدودیت توسعه باغات نیازمند توجه به گلخانه هاست، گفت: در سند تدبیر توسعه استان و در راستای برنامه ششم توسعه ایجاد 300 هکتار فضای گلخانه ای دیده شده است.

در حال حاضر 64 هکتار فضای گلخانه ای در استان آذربایجان شرقی وجود دارد و درخواست ایجاد 70 هکتار فضای جدید گلخانه ای در مرحله بررسی و تصویب است.
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.