تولید موتوری غلتان از DNA، سریع‌ترین نانو موتور زیستی

محققان موتوری از DNA تولید کردند که برخلاف نمونه‌های قبلی می‌غلتد و نسبت به موتورهای پیشین سرعت بیشتری دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دانشمندان به تازگی یک موتور DNA طراحی کردند که نسبت به نمونه‌های قبلی دارای سرعت بسیار زیادی است. این موتور برخلاف نمونه‌های قبلی که با استفاده از دو رشته DNA راه می‌روند، می‌غلتند. از این موتور می‌توان برای تشخیص DNAهای جهش یافته استفاده کرد.

سالاتیا شیمیدان دانشگاه اموری هدایت این پروژه را برعهده دارد و می‌گوید: برخلاف دیگر موتورهای DNA سنتزی (مشابه ربات‌های کوچک) که برای راه رفتن از پاها استفاده می‌کنند، موتور ما اولین موتور ساخته شده غلتان است که باعث شده در مقایسه با دیگر موتورها سریع‌تر باشد.

برخی از نانو راه رونده‌ها با استفاده از دو پا حرکت می‌کنند. این موتورها در اصل آنزیم‌های ساخته شده از DNA می‌باشند که با کاتالیست RNA فعال‌سازی می‌شوند. این نانو راه رونده‌ها به دلیل سطوح بسیار زیاد حرکت براونی در مقیاس نانو بسیار ناپایدار می باشند.

دیگر انواع موتورهای دارای چهار و یا حتی شش پا، پایدار بوده اما، بسیار کندتر هستند. در حقیقت، قدم زدن آنها بسیار کند است. به عنوان مثال یک موتور DNA چهار پایی برای حرکت به اندازه یک سانتی متر در حدود 20 سال زمان نیاز دارد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
برچسب ها: نانوموتور ، dna ، آنزیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار