ارتقاء سطح توانمندی‌های علمی از طریق تبادل دانش و تجربه

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ما باید دسترسی به امکانات علمی را در جهان اسلام تسهیل کنیم و راهکار این کار ارتقاء سطح توانمندی‌های علمی از طریق تبادل دانش و تجربه است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سورنا ستاری در افتتاحیه بیستمین دوره آکادمی علوم جهان اسلام که صبح امروز در هتل پارسیان آزادی برگزار شد، گفت: امروزه در دنیایی زندگی می‌کنیم که به طور روز افزون با جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در آمیخته است و به شدت تحت تاثیر چالش‌هایی است که برای رویارویی با آنها نمی‌توان از نقش کشورهای اسلامی و توانمندی‌های آنها چشم پوشی نمود. 

وی تاکید کرد: به لحاظ آماری 41 کشور مسلمان دنیا با دارا بودن حدود 20 درصد کل جمعیت جهان کمتر از 5 درصد علم جهان را تولید می‌نمایند. 

بر همین اساس برخی به گزاف اسلام را مانع علوم نوین می‌پندارند اما ما می‌دانیم که اسلام مانع پیشرفت نیست بلکه سطح پایین همکاری و ارائه دستاوردها دلیل این عدم رشد است.

ستاری تصریح کرد: ما می‌بایست همکاری را در جهان اسلام ترغیب نماییم‌، امنیت همکاری در میان کشورها اعم از توسعه یافته و کمتر توسعه یافته کاملا مشهود است. برای مثال اتحادیه اروپا به منظور یکپارچگی بیشتر در میان کشورهای عضو همکاری های علمی را توسعه داده است. 

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان کرد: موضوع دیگری که می‌بایست جهان اسلام در دستیابی به آن همبستگی داشته باشند ارتقاء سطح توانمندی‌های علمی از طریق تبادل دانش و تجربه است ما باید دسترسی به امکانات علمی را در جهان اسلام تسهیل نماییم تا بتوانیم به سطح بین المللی برای رقابت در بازار بین المللی دست یابیم. جمهوری اسلامی ایران به عنوان بخشی از جهان اسلام همواره در تلاش بوده تا در این راستا نقش خود را ایفا نماید. 

وی افزود: شبکه تبادل و انتقال فناوری یک شبکه اطلاعاتی و مبادلاتی میان کشورهای عضو است که با ساختار و کارکردی شبیه فن‌بازار از طریق ظرفیت سازی و اطلاع رسانی دستاوردها و نیازهای فناوری و ساماندهی مبادلات فناوری،‌ ماموریت همگرایی و هم‌افزایی بین کشورهای اسلامی را به عهده دارد. 

وی بیان کرد: اقدام دیگر جمهوری اسلامی ایران در ایفای نقش خود جهت ایجاد فضای همکاری ما بین کشورهای اسلامی تدوین و ارائه برنامه حمایت از تجاری سازی و تبادل فناوری است که مقرر است به صورت رسمی در اجلاس آینده علم و فناوری کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی ارائه شده و مورد بحث و بررسی قرار گیرد. 

وی خاطر نشان کرد: شاید اصلی‌ترین اخباری که از ایران در رسانه‌های دنیا منتشر می‌شود مربوط به موضوع هسته‌ای ایران است اما دستاوردهای علم و فناوری ما محدود به موضوع هسته‌ای نیست طی سالیان اخیر ایران توانسته است دستاوردهای قابل توجهی در علم و فناوری و نوآوری داشته باشد. 

ستاری اظهار کرد: اقتصاد ایران در حال حاضر هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا‌ و بورس اوراق بهادار در ایران یکی از پیشرفته ترین بورس‌ها در خاورمیانه است امروزه ایران در حال گذار از یک اقتصاد سنتی و دانش‌بنیان به یک اقتصاد دانش‌بنیان است برای این منظور ما به طراحی ساختارهای جدیدی پرداخته‌ایم.

ستاری بیان کرد: جالب است بدانید حدود 90 درصد خودروهای مورد استفاده در ایران در داخل کشور ساخته می شود وضعیت مشابهی در دیگر صنایع ماند صنایع دریایی، هوایی و فضایی نیز وجود دارد این موفقیت‌ها عمدتا بر اساس قدرت درونی سرمایه انسانی کشور است ما پنجمین کشور از لحاظ تعداد دانش آموختگان مهندسی در دنیا هستیم که باید جمع متخصصین و نخبگان علمی ایران در خارج از کشور را نیز به آن اضافه کرد. جدایی از وضعیت نیروی انسانی ایران کشوری با 80 میلیون جمعیت است که دو سوم آن بین 20 تا 40 سال سن دارند و از این لحاظ بازار گسترده‌ای محسوب می‌شود.

معاون علمی فناوری ریاست جمهوری عنوان کرد: ایران بالاترین سرعت رشد تولیدات علمی را بر حسب تعداد مقالات منتشر شده در مجلات بین المللی به خود اختصاص داده است. این رشد کم نظیر در تولیدات علمی و فناوری‌های جدید در شرایط تحریم به دست آمده است.  

ستاری در پایان تصریح کرد: امروزه همکاری‌های جهانی موثر اهمیت زیادی برای همه کشورهای در حال توسعه پیدا کرده است که الگوی ذهنی خود را تغییر داده و مبنای خود را بر روی سرمایه گذاری علم و فناوری برای دستیابی به رشد پایدار قرار بدهند ایران هم از این قاعده مستثنی نیست. 

ارزیابی شاخص‌های علم و فناوری 
در ادامه سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران گفت: اجلاس سالیانه آکادمی جهان اسلام میزبان تمامی دانشمندان جهان اسلام است و ما این شانس را داشتیم که از این دانشمندان میزبانی کنیم و مسائل کلی این جلسه علم و تکنولوژی و نوآوری است که به طور جدی در سالیان اخیر مطرح شده از جمله برنامه‌های اجلاس است.

وی ادامه داد: باید نقش موثری در دوران پس از تحریم در اجلاس‌های بین المللی داشته باشیم از جمله این اجلاس که موضوع جهان اسلام است و ما هم حرف زیادی برای گفتن در حوزه‌های علم و تکنولوژی را داریم.
 
ستاری در پاسخ به این سوال که وضعیت ایران در میان کشورهای جهان اسلام به چه صورت است، پاسخ داد: می‌توانیم ادعا کنیم که اول هستیم ولی یک اقدامی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی آغاز شده این است که بتوانیم بفهمیم شاخص‌های ما در حوزه‌های علم و فناوری و نوآوری چه چیزی است تعیین این شاخص‌ها در دستور کار است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: بیشترین ادعاهای ما بر اساس مقالات است درحالی که در بسیاری از موارد می‌توانیم این ادعا را داشته باشیم که در حوزه مقالات نیز اول هستیم. در حوزه علم و فناوری به ویژه در مواردی چون نانو تکنولوژی، بیوتکنولوژی و ICT اقدامات موفقیت‌آمیزی انجام دادیم. 

ستاری بیان کرد: آن چیزی که همه را تحت تاثیر قرار داده است قدرت علمی کشور است بسیاری از افرادی که به اجلاس دعوت می‌شوند بار اولی است که به ایران آمده‌اند که این خود یک ضعف است که باید روابط بین‌المللی خود را قوی‌تر کنیم بحث دیپلماسی علمی قوی باید یکی از پایه‌های اصلی حرکت ما باشد. 

وی تاکید کرد: ما تقریبا با 4.7 درصد جمعیت دانشجو چهارمین یا پنجمین کشور از لحاظ تعداد دانشجو هستیم و در حوزه‌هایی چون مهندسی، معروفیت جهانی را کسب کرد‌ه‌ایم‌. این ها مواردی است که در این کنفرانس بحث می‌شود باید تبادلات خود را بیشتر کنیم بویژه بحث تحریم و بتوانیم قرار‌دادهای زیادی در این حوزه داشته باشیم ما در بسیاری از حوزه‌ها توانمندی‌های زیادی داریم بویژه شرکت‌های دانش بنیان که در این یکی دو سال اخیر حمایت زیادی شده است. 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار