بیرجند؛

سرایان شهر آب انبار های کهن ایران

تنها 6 آب انبار تاریخی فقط داخل شهر سرایان قرار دارند، که هنوز هم مردم از آنها استفاده می‌کنند .شاید به همین دلیل باشد که سرایان به شهر آب انبارهای کهن مشهور است.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جواناز بیرجند؛شهرستان سرایان یکی از مناطق قدیمی و کهن با سابقه چند صد ساله و بنام بشمار می‌رود که آثار باستانی فراوانی در منطقه گواه این مطلب است.

سرایان از جمله شهرهای تاریخی استان خراسان جنوبی بشمار می‌رود چراکه اگر به گذشته این شهر برگردیم شاهدنمونه‌های بسیاری در این زمینه خواهیم بود .

همچنین وجود آثار متعدد تاریخی وسبک ساخت و ساز بناها و همچنین وجود محوطه‌های تاریخی متعدد نشان از قدمت چند صد ساله این شهر دارد.

مجموعاً در سطح این شهرستان 230 اثر تاریخی شناسایی شده است که از این آثار 45 اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

در داخل شهر سرایان تعداد 15 اثر تاریخی وجود دارد که 13 مورد آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

البته از حیث وجود مساجد نیز شهرستان سرایان از جمله شهرهایی است که شمار فراوانی مسجد در خود جای داده و به شهر مساجد نیز شهره است.

اکثر آثار تاریخی این شهرستان شامل بنا، محوطه، غار، تپه‌های تاریخی و درختان کهنسال است که قدمت عمده ی این آثار محدوده زمانی از دوران قبل از اسلام تا قاجاریه را در بر می‌گیرد و مصالح مورد استفاده در معماری منطقه عمدتاً خشت و آجر است.

کاروانسرا، مسجد جامع، آرامگاه تورانشاه، مزار میرزاها، حمام کاروانسرا و آب انبار سفلی سرایان، موزه مردم‌شناسی و صنایع‌دستی شهر سرایان، آب انبار کمال و محمد باقران آیسک، مسجد جامع ، خانه حسام الدیوان و برج قلعه کهنه سه قلعه از جمله آثار تاریخی این شهر است.

انتهای پیام/س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.