بیرجند ؛

قامت خمیده سومین مدرسه ایران در خراسان جنوبی

مدرسه شوکتیه سومین مدرسه ایران در خراسان جنوبی 120 ساله شد .

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛ مدرسه شوکتیه سومین مدرسه ایران در خراسان جنوبی 120 ساله شد .

این بنا به دستورمحمد اسماعیل‌خان ملقب به شوکت الملک‌اول در سال ۱۳۱۲ هجری قمری مطابق با ۱۲۷۲ شمسی در دوره قاجاریه ساخته‌شده است.

این بنا ابتدا باهدف ایجاد حسینیه طراحی و ساخته‌شده تا پاسخگوی تجمع و عزاداری هیئت‌های بزرگ مذهبی باشد.این حسینیه متعلق به خاندان شوکت‌الملک بود و به حسینیه شوکتیه معروف شد و از محل موقوفات شوکتی اداره می‌شد.بعدها در سال ۱۳۲۵ هجری قمری مطابق با ۱۲۸۵ شمسی امیرشوکت‌الملک دوم برادر اسماعیل‌خان که تأثیرات مثبت ایجاد دارالفنون را مشاهده کرده بود تصمیم به تأسیس مدرسه شوکتیه گرفت تا از بنای حسینیه در باقی‌مانده ایام سال که عزاداری در آن جریان ندارد استفاده شود.

این بنا یک بنای تک ایوانی است و اجزا و عناصر مختلف معماری مانند سردر ورودی، هشتی، دالان، حوض‌خانه، ایوان، گنبد خانه و رواق‌ها و حجره‌هایی در اطراف صحن است.این بنا، دو ورودی، یک ورودی در ضلع جنوب و ورودی دوم در ضلع غربی دارد، ورودی واقع در ضلع جنوبی دارای سردر با تزئینات مقرنس گچی است، در بالای درب ورودی کتیبه‌ای سنگی نصب‌شده که اشعار شوکت‌الملک مؤسس شوکتیه بر آن حک شده است.هشتی بنا به‌وسیله‌دالان‌هایی به دیگر بخش‌های بنا ارتباط دارد، دالان در جبهه‌شمالی هشتی به هشتی دوم و سپس به حیاط راه دارد، تزئینات هشتی عمدتاً رسمی‌بندی در سقف و نیز طاق‌نماهایی در اطراف است.

مهم‌ترین بخش از بنا به‌لحاظ معماری ایوان است که در قسمت جنوب بنا واقع‌ شده و این ایوان ۷۰ سانتی‌متر از کف حیاط برجسته‌تر، با طاق کلیل و در داخل آن تزئیناتی مانند قاب‌های گچی دارد. بنا در دو طبقه احداث شده است و تزئیناتی چون طاق‌نماهای تزئینی، قاب‌های گچی، مقرنس‌ها و رسمی‌بندی‌ها دارد و از مواردی است که به بنا، زیبایی خاصی داده است.مدرسه شوکتیه پس از دارالفنون و مدرسه رشیدیه به‌عنوان سومین مدرسه جدید در ایران محسوب می‌شود.


انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.