نشریه آمریکایی:

ایران بزودی به مهد شرکت‌های نوپای خاورمیانه و شمال آفریقا تبدیل خواهد شد

مجله آمریکایی فوربز با انتشار گزارشی به بررسی ظرفیت بالای کارآفرینی در ایران پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان مجله آمریکایی «فوربز» با انتشار گزارشی در  پایگاه اینترنتی خود نوشت: طبق یک گزارش جدید، ایران بزودی به کانون شرکت های نوپا در خاورمیانه و شمال آفریقا تبدیل خواهد شد.  شاخص‌های زیادی وجود دارد که نشان‌دهنده ظرفیت های کارآفرینی بالای بالقوه در ایران است. از جمله آن‌ها می‌توان به دانش فناوری بالا، وجود جمعیت جوان و تحصیل کرده و حمایت دولت و همچنین بخش خصوصی اشاره کرد. اما ایران قبل از آن که بتواند از ظرفیت های بالقوه خود بهره برداری کند باید بر شماری از موانع ناتوان کننده در این زمینه، از جمله ... تحریم های بین المللی و شماری از موضوعات مرتبط که از این عوامل نشأت می گیرند، غلبه کند. 

بر اساس گزارشی که موسسه «اسمال مدیا» (Small Media) منتشر کرده است، ایران تقریبا ۴۵ میلیون کاربر اینترنتی دارد و میزان استفاده از تلفن همراه در این کشور ۱۲۰ درصد است. سطح تحصیلات علمی، مهندسی و فناوری نیز در ایران بسیار بالاست. دانشگاه علم و فناوری شریف در تهران به سبب برنامه مهندسی الکترونیکی خود در این زمینه پیشرو است. این دو عامل به همراه ایجاد شرایط آموزشی قوی برای فعالیت‌های کارآفرینی و وجود نیروی فنی متخصص برای تحقق این امر ضروری است. 

در این گزارش همچنین آمده است: «ایران شمار قابل توجهی استعداد جوان و متخصص در زمینه فناوری دارد که عناصری کلیدی در هر گونه شکوفایی علمی محسوب می شوند. با این حال، این امتیاز ارزشمند به سبب فرار مغزها از ایران آسیب دیده است. ایران یکی از بالاترین ارقام مربوط به مهاجرت تحصیلی در جهان را داراست و بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، هر ساله بیش از ۱۵۰ هزار تحصیل کرده ایرانی این کشور را ترک می کنند . تخمین زده می شود این روند سالانه حدود ۵۰ میلیارد دلار به اقتصاد ایران ضرر می زند و سبب ایجاد پیچیدگی هایی جدی برای عرصه کارآفرینی در این کشور در آینده می شود.»

«فِرِدی داوسون،» نگارنده گزارش، سپس می‌افزاید: «آنچه سبب پیچده‌تر شدن مشکلات موجود در این زمینه می شود ... محدودیت پهنای باند اینترنت به همراه تحریم‌های بین المللی اعمال شده بر این کشور در واکنش به [برنامه‌های هسته‌ای] تهران است. دولت ایران پهنای باندی انحصاری اعمال می کند و حق انحصاری فروش آن را در این کشور در اختیار دارد. این موضوع به افزایش قابل توجه هزینه‌های اتصال به اینترنت در مقایسه با کشورهای همسایه و همچنین کاهش سرعت اینترنت منجر شده است.»

این گزارش در پایان می‌افزاید: از سوی دیگر اعمال تحریم‌های بین المللی علیه ایران سبب شده است شرکت های نوپا برای تأمین مالی یا گسترش فعالیت‌های خود در خارج از مرزهای این کشور با مشکلاتی مواجه شوند. پس از حصول توافق هسته‌ای، برخی از این محدودیت ها در حال کاهش است. با این وجود، جریمه ۸ میلیارد و هشتصد میلیون دلاری بانک «بی ان پی پاریبا» فرانسه به سبب نقض تحریم های ایران سبب شده است شرکت‌های غربی برای حضور در ایران با دشواری‌هایی مواجه شوند. علی‌رغم تمامی این مشکلات می توان امیدوار بود بزودی شاهد فعالیت شرکت‌های نوپا در شهرهای مختلف ایران خواهیم بود. 




انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار