چمران: حسابرسی از شهرداری ادامه دارد

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: حسابرسی از شهرداری تهران با شدت در حال انجام است که در مواردی به دلیل نبود اسناد با مشکل روبرو شد که در این خصوص به شهرداری تذکر داده شده است.

چمران: حسابرسی از شهرداری ادامه دارد
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در نشست خبری که به منظور ارائه گزارش عملکرد سه ماهه شورای شهر برگزار شد، اظهار داشت: حسابرسی از شهرداری به شدت در حال انجام است و در این خصوص با اشکالاتی مواجه شدیم که به شهرداری منعکس شد و در بسیاری از موارد با پیشرفت رو به رو بودیم.

وی افزود: در حال حاضر حسابرسی از سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری انجام شده و در صحن شورا در حال بررسی است و بعد از آن نوبت به حسابرسی از مناطق شهرداری می‌رسد.

چمران گفت: مشکل کار در حسابرسی از شرکت‌ها نبود منابع، اسناد و در برخی موارد عدم پاسخ بانک‌ها بوده است که به صورت تذکر به شهرداری ابلاغ شد.

وی در رابطه با فروش اراضی عباس آباد، تصریح کرد: در خصوص فروش و واگذاری اراضی عباس آباد مشکل به اداره املاک باز می‌گردد و در این رابطه 2 مشکل وجود دارد که از نظر بنده مشکل اصلی مسئله شهرداری است، اما به عقیده شورای عالی شهر سازی و معماری مشکلی وجود ندارد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: از نظر شورا سه ساختمان خبرگزاری، استانداری و بانک سپه باید از طرح جامع حذف می‌شد که این سه پروژه در طرح اولیه به تصویب رسیده بود که شورای شهر در مرحله‌ای آن ها را حذف کرد اما در نهایت به تصویب رسید.

چمران در رابطه با تخلفات صورت گرفته در ساختمان‌های احداث شده حوالی میدان سپاه، گفت: پیشنهاد شده است چهار طبقه از یک ساختمان قدیمی و یک طبقه از ساختمان جدید کاسته شود که در حال حاضر هیچ تغییری صورت نگرفته است.

وی در خصوص استفاده از حسابرس مشترک در کار حسابرسی از شهرداری، تصریح کرد: وجود حسابرس مشترک کار خوبی بود که انجام شد، اما بسیاری از اعضا شورا روی این کار اعتراض داشتند، زیرا معتقد بودند که با وجود چند حسابرس موارد اختلاف بهتر معلوم می‌شود، اما در این رابطه باید گفت اگر از 10 حسابرس هم استفاده کنیم 10 اختلاف پیدا می‌شود که خوب است زیرا هر کدام شیوه کار خود را دارند.

چمران افزود: شهرداری باید بر اساس قانون تجارت حسابرس تعیین کند و شورا نیز ملزم به تعیین حسابرس بر اساس قانون شوراها است که اگر از یک حسابرس استفاده شود به نتیجه قطعی و بهتری دست پیدا می‌کنیم، حتی شورا پیشنهاد داده است که نصف حقوق حسابرس را شورا پرداخت کند تا ابهامی ایجاد نشود.

وی در رابطه با حسابرس‌های انتخاب شده، گفت: تمام حسابرس‌ها دارای گرید الف هستند که در سال اول شورا در کمیسیون تلفیق انتخاب شدند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در رابطه با مشکل آلودگی هوا، بیان کرد: در رابطه با رفع معضل آلودگی هوا حرکت فوری جواب نمی‌دهد و کسی نمی‌تواند معضل آلودگی هوا را از بین ببرد.

چمران در ادامه گفت: در خصوص رفع معضل آلودگی هوا برنامه ریزی زیادی داشتیم و تا به حال سه مصوبه در هیئت دولت بررسی شده که حتی توسط شورای شهر اصلاح و به هیئت دولت ارسال شد، اما متاسفانه هیچ کدام به مرحله اجرا نرسیده است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها گسترش حمل و نقل عمومی بوده که از سال 92 در دستور کار دولت قرار داشته و در سال 88 به تصویب رسیده است.

وی افزود: مهمترین اولویت در بخش توسعه حمل و نقل عمومی، توسعه و افزایش خطوط مترو و تعداد دستگاه های اتوبوس است به طوریکه هم‌اکنون نزدیک به 6 هزار دستگاه اتوبوس در پایتخت در حال تردد بوده که براساس طرح جامع تعداد آن باید به 11 هزار دستگاه اتوبوس برسد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: 6 خط مترو باید سال‌های گذشته به پایان می‌رسید که برنامه ریزی آن به قبل از انقلاب بر می‌گردد و با تکمیل 6 خط مترو باز هم با کمبود مواجه هستیم و نیاز داریم که چهار خط جدید احداث شود.

چمران ادامه داد: افزایش کیفیت بنزین و خروج خودروهای فرسوده از جمله مواردی هستند که در قوانین به آن ها اشاره شده است که نیاز به اجرا دارد.

وی گفت: 20 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از موتور سیکلت‌ها است که استفاده از موتور سیکلت‌های برقی می‌تواند کمکی در جهت کاهش آلودگی هوا باشد، همچنین 12 درصد آلودگی هوا به علت نبود معاینه فنی است که معتقد هستیم معاینه فنی باید از 5 سال به یک سال کاهش یابد و حتی اتومبیل‌های نو و خارجی به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند، زیرا این اتومبیل‌ها با شرایط آب و هوایی ایران مطابقت ندارد و در حال حاضر شاهد هستیم که خودروهای نو از بدر خروج کارخانه خراب هستند.

چمران در رابطه با غیبت اعضای شورای شهر افزود: جلسات شورا را از 9 صبح به 8 صبح تغییر دادیم و حتی روزهای دوشنبه جلسات برگزار می‌شود و از اعضا به جای 70 ساعت در ماه 70 ساعت در هفته کار کشیده می‌شود.

وی با اشاره به قانون برج باغ‌ها گفت: شهرداری تهران و کمیسیون بهداشت لایحه‌ای در این خصوص ارائه دادند، اما فوریتی برای آن در نظر نگرفته‌اند که از نظر بنده نیاز به تعیین فوریت داشت.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص شکست قانون برج باغ‌ها، بیان کرد: دور از انصاف است که این مطلب را عنوان کنیم زیرا اگر قانونی به درستی اجرا نمی‌شود به اصل آن ارتباطی ندارد.

وی افزود: در این قانون آمده است تا زمانی که در 70 درصد زمین درخت کاری صورت نگیرد پایان کار صادر نمی‌شود که اگر این قانون بد اجرا می‌شود تخلفی صورت گرفته و برای خاطیان جریمه صادر می‌شود و علاوه بر آن باید 5 برابر درخت بکارند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این سوال که چرا اراضی باغی شهر تهران خریداری نمی‌شود، گفت: در این شرایط  شهرداری باید تمام منطقه شمیران را بخرد که عملی نیست به عنوان مثال در منطقه کن 500 میلیون بودجه تهاتری در نظر گرفته شده است که هنوز نتوانستیم یک باغ را خریداری کنیم.

چمران ادامه داد: در مصوبات قانونی عنوانی به نام برج باغ وجود ندارد، بلکه نام این قانون باغ مسکونی است که به نظر بنده شکستی وجود نداشته و اگر بعضی قانونی بهتر از آن ارائه دهد تصویب می‌کنیم.

وی افزود: برخی پیشنهاد داده‌اند که درختان شهر تهران شناسنامه دار شود که این در گذشته در قوانین وجود داشته است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: در قانون باغ مسکونی اجازه ساخت 8 طبقه به مالکان داده شد که بعدها پیشنهاد شد یک طبقه تشویقی به آن اضافه شود، اما امروز اعتقاد داریم که  جلوی ساخت همان یک طبقه نیز گرفته شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص اینکه چرا از شرکت رفاه و جهان حسابرسی نشده است، افزود: این دو شرکت در لیست شرکت‌های شهرداری  نیستند و با بانک‌ها همکاری می‌کنند و تنها بانک شهر زیر مجموعه شهرداری است.

چمران در خصوص بلند مرتبه سازی در منطقه 22، گفت: موضوع منطقه 22، سه هفته قبل در صحن شورا بررسی و در طرح تفصیلی نیز مورد بازنگری قرار گرفته است و در حال حاضر از ساختن هر گونه بلند مرتبه سازی در این منطقه جلوگیری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در همه‌ جای تهران نمی‌توان ساختمان‌های بلند احداث کرد، اظهار داشت: با بلند مرتبه سازی نباید به تراکم منطقه افزوده شود و در منطقه 22 نیز بر همین اعتقاد هستیم و طرح آن در سال 85 در شورای عالی شهر سازی و معماری تصویب شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه درگاه‌های ورود باد به شهر تهران برای رفع کاهش آلودگی جنوب غرب و منطقه شهریار است، گفت: در ساختمان‌های بلندتر از 80 متر آنالیز باد محاسبه می‌شود و هنوز در رابطه با تاثیر بلند مرتبه سازی بر روی ورود باد به شهر تهران کار کارشناسی صورت نگرفته است،البته انتقاد بر روی این موضوع است که با بلند مرتبه سازی جمعیت منطقه افزایش پیدا می‌کند.

چمران در رابطه با اجرای قانون LEZ در جهت رفع آلودگی هوا افزود: قوانین کوتاه مدت تاثیری ندارند و تصمیم‌های مانند تعطیلی سه روزه مدارس و معادن شن نمی‌تواند راه گشا باشد تعطیلی چند روزه معادن شن و ماسه هنر نیست و در شرایطی که 15 سال از ابطال پروانه فعالیت آن‌ها می‌گذرد در این کار وزارت صنایع کوتاهی کرده است و آلودگی هوا تاثیرات بسیار زیادی دارد که باید به صورت جدی به آن نگاه کرد.

وی در خصوص میزان مطالبات پیمان کاران شهرداری بیان کرد: در ارتباط با میزان مطالبات پیمان کاران هیچ وقت نمی‌توان رقم دقیقی اعلام کرد زیرا هر روز صورت وضعیت جدی به شهرداری ارسال می‌شود، اما در تلاش هستیم که مطالبات پیمان کاران و بدهی مردم هر چه سریع‌تر پرداخت شود، نامه‌های زیادی نیز در این خصوص به شورا ارسال می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در رابطه با کاهش درآمدهای شهرداری از ساخت و سازها و رویکرد شهرداری تهران برای تامین بودجه سال 95 گفت: درآمد سال 94 شهرداری تهران  صد در صد تحقق نیافته است و در مواقعی کاسته شده و در مدت 6 ماه نخست سال نزدیک به 45 درصد آن پرداخت شده است.

چمران در ادامه افزود: کاسته شدن درآمد شهرداری امر جدیدی نیست و بودجه سال 95 شهرداری کمتر از امسال است و درآمدهایی که امسال داشتیم از بدهی‌های سال گذشته بوده که مسلما میزان وصولی‌های سال آینده کمتر خواهد بود که باید در بودجه در نظر گرفته شود.

وی در رابطه با سیاست شورا در خصوص با توسعه فروشگاه‌های بزرگ در سطح شهر تهران ادامه داد: ساخت و ساز در تهران ضروری است زیرا 10 هکتار شهر تهران را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد و بیشتر پروانه‌های صادر شده در مناطق فرسوده بوده است.

رئیس شورای شهر تهران با بیان این که نگاه درآمدزا به ساخت و سازها آسیب زا است، گفت: در زمینه ساخت و ساز با رکود مواجه هستیم و کاهش ساخت و ساز را در طرح جامع و طرح تفصیلی شورا در نظر گرفته‌ایم که متاسفانه شورای عالی شهرداری و معماری آن را افزایش داده است.

چمران افزود: موافق افزایش تراکم در تهران نیستیم و با احداث فروشگاه‌های بزرگ صاحبان آن‌ها باید مجوز طرح ترافیک را از سازمان حمل و نقل دریافت کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ایستگاه‌های مترو ساخته شده و آماده بهره‌برداری هستند، اما با مشکل نبود واگن مواجه هستیم که نیازمند منابع مالی است اگر همین امروز واگن‌ها را به شرکت‌های سازنده سفارش دهیم دو سال دیگر آماده می‌شوند، همچنین شهرداری تهران اتوبوس‌هایی با مبلغ 65 میلیون تومان خریداری کرده که هزینه گمرکی آن‌ها را نیز خود پرداخت کرده‌اند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: خودروهای فرسوده باید از شهر خارج شوند و موتور سیکلت‌های برقی جایگزین موتور سیکلت‌های قدیمی شوند که کمبود منابع مالی در این رابطه وجود دارد و شهرداری تهران هزینه بیش از توان خود پرداخت کرده است.

وی با اشاره به این که با بودجه فعلی شهرداری پروژه جدیدی شروع نمی‌شود، افزود: مگر این که پروژه خیلی فوری باشد که اجازه صدور آن صادر شود و پروژه‌های با 50 درصد پیشرفت در اولویت قرار دارند.

چمران در خصوص اجرای پروژه‌های فرهنگی در شهر تهران گفت: پروژه‌های فرهنگی مانند زدودن اعتیاد از منطقه شوش به شدت در حال اجرا است و هر چه فعالیت در این زمینه انجام شود کم است زیرا هر روز به تعداد افرادی که برای کار به تهران می‌آیند، افزوده می‌شود.

وی افزود: اغلب افراد از طریق پایانه جنوب برای کار وارد تهران می‌شوند و به دلیل نداشتن جا به پارک ‌های اطراف مراجعه می‌کنند که درگیر اعتیاد می‌شوند و دلیل آن چیزی جز اقتصاد عمومی و اشتغال نیست.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در رابطه با این که گفته می‌شود برگه‌های معاینه‌ فنی کاغذ پاره‌های بیش نیستند، گفت: معاینه فنی کار علمی است که بد اجرا می‌شود و  در شورای عالی ترافیک طرحی به تصویب رسید که سامانه های معاینه فنی در کل کشور سراسری شود زیرا تهران اعلام کرده بود که برگه‌های معاینه فنی دیگر از شهرها را قبول ندارد و در صورت ورود این خودروها به تهران جریمه می‌شوند.


رئیس شورای شهر تهران در رابطه با گازوئیل‌های مصرفی در اتومبیل‌های در حال تردد و نقش آن در میزان آلودگی هوا گفت: امروزه در کشورهای پیشرفته ماشین‌هایی مدل‌ بالا نیز با گازوئیل کار می‌کنند که آلایندگی آن‌ها در هفته 50 PPM است که آلایندگی آن از بنزین کمتر است اگر در کشور بنزین یورو 2 استفاده شود معلوم است که با مشکل آلودگی مواجه می‌شویم اما اگر از گازوییل‌های استاندارد استفاده شود مشکلی پیش نمی‌آید.

چمران با اشاره به اینکه هنوز حسابرسی در شهرداری تمام نشده است بیان داشت: در مرحله بعدی حسابرسی نوبت مناطق شهرداری‌ها است و هر زمانی که حسابرسی جدیدی انجام می‌شود انتقادهای زیادی در پی آن مطرح شده است.

وی در خصوص افتتاح هتل اسپینانس و حواشی اطراف آن گفت: این هتل بر اساس پروانه‌های صادر شده احداث شد و فقط در طبقه آخر آن یک آشپزخانه و برکه‌ای به عمق 60 سانتی‌متر احداث شده است که به نظر می‌رسد در پروانه اولیه به آن اشاره نشده است که این تخلف به کمیسیون ماده 100 ارسال شده و اگر این کمیسیون دستور به تخریب بدهد حکم باید اجرا شود.

رئیس شورای شهر تهران افزود این هتل بزرگترین هتل کشور به شمار می‌آید و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به دنبال افتتاح آن بوده اما نباید تخلفاتی مانند طبقه‌ آخر پاساژ علاالدین صورت گیرد که با آتش‌سوزی‌هایی مانند آتش‌سوزی چند روز پیش مواجه شویم.

چمران در رابطه با صحبت‌های شهردار تهران که گفته بود: اگر مدیریت شهری به شهرداری واگذار شود قادر هستیم ظرف مدت 6 سال معضل آلودگی هوا را برطرف کنیم گفت: اصلاح آلودگی هوا طی 6 سال عملی است در شرایطی که منابع مالی تأمین شود.

رئیس شورای شهر همچنین در رابطه با افزایش کرایه‌های ماشین بیان داشت: افزایش کرایه‌ها باید در بودجه شهرداری آورده و در بودجه سال 95 به شورا ارسال شود که هنوز پیشنهادی از سوی شهرداری ارسال نشده است.

چمران با اشاره به این که کمبود نقدینگی یکی از مهمترین مشکلات شهرداری در پیشبرد پروژه‌ها است گفت: گفته می‌شود شهرداری باید در اتمام پروژه‌ها مستقل عمل کند اما چگونگی آن اعلام نشده است در شرایطی که جلوی دریافت عوارض از شهرداری گرفته شده است و قرار بود بخشی از مالیات بر ارزش افزوده به عنوان سهم به شهرداری‌ها پرداخت شود که با تصویب این قانون به جای آنکه به تأمین درآمدهای شهرداری افزوده شود کاسته شده است در این شرایط به شهرداری‌ها می‌گویند که باید اتوبوس‌های جدید وارد ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی کند اما بودجه آن را نمی‌دهند.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۱۴ دی ۱۳۹۴
ساخت پل در خیابان شریعتی اراک هیچ توجیه اقتصادی ندارد و باید به جای پل فقط زیرگذر ساخت, ساخت پایه های پل باعث ایجاد ترافیک بیشتر در خیابان شریعتی میشود و عرض خیابان را کم میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۱۴ دی ۱۳۹۴
ساخت پل در خیابان شریعتی اراک هیچ توجیه اقتصادی ندارد و باید به جای پل فقط زیرگذر ساخت, ساخت پایه های پل باعث ایجاد ترافیک بیشتر در خیابان شریعتی میشود و عرض خیابان را کم میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۱۴ دی ۱۳۹۴
ساخت پل در خیابان شریعتی اراک هیچ توجیه اقتصادی ندارد و باید به جای پل فقط زیرگذر ساخت, ساخت پایه های پل باعث ایجاد ترافیک بیشتر در خیابان شریعتی میشود و عرض خیابان را کم میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۱۴ دی ۱۳۹۴
ساخت پل در خیابان شریعتی اراک هیچ توجیه اقتصادی ندارد و باید به جای پل فقط زیرگذر ساخت, ساخت پایه های پل باعث ایجاد ترافیک بیشتر در خیابان شریعتی میشود و عرض خیابان را کم میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۱۴ دی ۱۳۹۴
ساخت پل در خیابان شریعتی اراک هیچ توجیه اقتصادی ندارد و باید به جای پل فقط زیرگذر ساخت, ساخت پایه های پل باعث ایجاد ترافیک بیشتر در خیابان شریعتی میشود و عرض خیابان را کم میکند
آخرین اخبار