«ده روز با عکاسان» با تغییرات زیادی در آستانه برگزاری است

نشست خبری «ده روز با عکاسان» در خانه هنرمندان و با حضور مسئولین این برنامه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری ده روز با عکاسان با حضور مسعود زنده‌روح کرمانی،‌ مجید ناگهی و کاووس صادق‌لو برگزار شد.

در ابتدای این نشست زنده‌روح کرمانی رئیس انجمن عکاسان ایران که مدیریت این ده روز را به عهده دارد، گفت: طبق صحبتی که در اختتامیه سال گذشته بود، برنامه امسال از 18 تا 27 دی در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود و این ده روز با همکاری هفت انجمن تخصصی عکاسی و لحاظ کردن نگاه هر یک از این انجمن‌ها شکل گرفته است.

وی افزود: نگاه ما در این دوره بر این اساس بوده که اتفاقات و کارهایی که در هر کدام از این انجمن‌ها به شکل‌ نمایشگاهی اجرا شده را به صورت یک رویداد درآوریم و سوای این برنامه روزهای انجمن‌ها را داریم و نشست‌های تخصصی که نگاه هر کدام از انجمن‌ها در آن وجود دارد را نیز برگزار می‌کنیم؛ من فکر می‌کنم که «ده روز با عکاسان» تا حدودی سازمان و فرم خود را پیدا کرده است و در این دوره هم یک سیستم سیاست‌گذاری و یک تیم اجرایی قوی، شورای علمی و هنری کلیه برنامه این ده روز را تدوین می‌کند و اگر این مسیر را ادامه دهید، می‌توانید «ده روز با عکاسان» را در شهرستان‌ها نیز برگزار کنید.

زنده‌روح کرمانی اضافه کرد: این ده روز فقط به انجمن‌های تخصصی محدود نیست و ما برنامه‌ای را داریم تا اگر عکاسانی جزو این انجمن‌ها نباشند، نیز بتوانند آثارشان را به «ده روز با عکاسان» بیاورند که این اتفاق باعث شده تا آثار خوبی از شهرستان‌ها به دست ما برسد. همچنین توجه به جشنواره‌های موجود در شهرستان‌ها نیز یکی دیگر از ارکان این برنامه است.

وی تصریح کرد: همه عکس‌ها که از نگارخانه‌های خانه‌ هنرمندان به نمایش گذاشته می‌شود و در کنار آن نشست‌های ویژه و تخصصی که روی کلیات عکاسی ایران بحث می‌کنند و به بررسی اتفاقات روز در این عرصه می‌پردازند، برگزار می‌شود. همچنین بحث فیلم یکی دیگر از بخش‌هایی است که در این دوره وجود دارد.

در ادامه این نشست مجید ناگهی دبیر «ده روز با عکاسان» ضمن ابراز امیدواری از برگزاری این برنامه به بهترین شکل خود اظهار کرد: در این دوره تصمیمات مهمی اتخاذ شده که آن را از دوره‌های قبل متمایز کرده است و ما امیدواریم در این دوره تا فرصت ایجاد شده، افراد بیشتری از جامعه عکاسان فرصت حضور در این برنامه را داشته باشند. در سه دوره گذشته هر یک از اصناف عکاسی برنامه‌ای را در گالری‌ها برگزار می‌کردند که این حرکت خوب و قابل تقدیری بود که باعث شده بود تا با وجود تفاوت در نگاه هر کدام از انجمن‌ها شاهد گردهمایی باشیم که با محوریت نگاه عکاسانه هنرمندان هر انجمن را دور هم جمع کرده بودند.

وی افزود: امسال هم این برنامه آغاز شده تا این گردهمایی را به شکل دیگری نمایش دهند. به طوری که در گالری‌های خانه هنرمندان بیش از 300 عکس از هفت انجمن عکاسان تئاتر، عکاسان ایران، انجمن عکاسان میراث فرهنگی، انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، انجمن عکاسان خبری و مطبوعات، انجمن عکاسان تبلیغاتی و صنعتی و عکاسان انجمن سینمای ایران، به روی دیوار این مجموعه برود که نحوه نمایش هر کدام از این آثار با توجه به طراحی و نظر هر کدام از انجمن‌ها و نحوه اثربخشی کارهاست.

ناگهی اضافه کرد: بر اساس موارد ذکر شده برخی از این نمایشگاه‌ها به صورت گروهی و برخی‌ها به طور انفرادی برگزار می‌شود که تصمیم‌گیری در مورد آن‌ها بر پایه نگاه انجمن‌ها بوده است. به طور مثال انجمن عکاسان سینما و تئاتر، نمایشگاه‌ گروهی را برپا می‌کند و در بخش نمایشگاه‌های انفرادی برخی از عکاسان انجمن انقلاب و دفاع مقدس حضور دارند که آثار موجود در آنها تفاوت‌هایی از چند نظر با عکس‌های موجود در عرصه دفاع مقدس دارند.

ناگهی در ادامه در خصوص برنامه‌هایی که در این ده روز برگزار می‌شود، عنوان کرد: جدای از نمایشگاه‌ها که به شکل سنتی هر ساله برپا می‌شدند، امسال بخش جذاب و مفصل جلسات در نشست‌هایی که توسط شورای علمی «ده روز با عکاسان» طراحی شده وجود دارد که در این برنامه برای هر یک از انجمن‌های تخصصی روزی تعیین شده است و ما در هر کدام از این روزها جلساتی خواهیم داشت که در آن توسط کارشناس مجری و با محوریت یک موضوع که توسط شورای علمی تعیین می‌شود، راجع به مسائل موجود در آن انجمن صحبت می‌کنیم. همچنین در صبح این روزها کارگاه‌ آموزشی عکاسی را داریم که با توجه به مواردی که احساس شده نیاز به آموزش هست، این بخش برگزار می‌شود. علاوه بر این بخش ویژه‌ای در نظر گرفته شده که فرصت ارائه آثار عکاسانی که در هیچ کدام از انجمن‌های تخصصی حضور نداشته باشد، فراهم شده است.

وی اظهار کرد: همچنین ما از این فرصت استفاده کردیم تا سری به جشنواره‌هایی که در شهرستان‌ها برگزار می‌شود، بزنیم تا آن‌ها هم فرصتی برای معرفی مخاطبان عام داشته باشند و در این مورد می‌توان به جشنواره عکس اردیبهشت بندرعباس، سی روزه مشهد، خانه دوست اصفهان و جشنواره‌های بیرجند و کرمان اشاره کرد که البته به این‌ها جشنواره‌های دیگری در روزهای آتی اضافه می‌شود.

دبیر جشنواره «ده روز با عکاسان» بیان کرد: در روز افتتاحیه رونمایی از کتاب یکی از عکاسان خوب کشورمان را خواهیم داشت. همچنین انتشار مجله تخصصی عکاسی که قرار است با رونمایی از جشنواره ده روز با عکاسان کار خود را آغاز کند، از برنامه‌های آن روز است. تجلیل از پیشکسوتان هر یک از انجمن‌ها نیز از برنامه‌های دیگر این جشنواره است. علاوه بر این در این روز از کتاب «قربانیان جنگ» که تعدادی از آثارش روی دیوار انجمن عکاسان ایران است، رونمایی می‌شود.

بعد از این صحبت‌ها زنده‌روح‌کرمانی در مورد یکی از اهدافی که در این جشنواره وجود دارد، گفت: بخشی که در ده روز با عکاسان به دنبال آن هستیم، حمایت از افرادی است که به صورت خصوصی در زمینه عکاسی سرمایه‌گذاری می‌کنند. برای همین برای ما مهم بود که کتابی که حاصل 25 سال کار و سرمایه‌گذاری است، در این جشنواره رونمایی شود.

وی اضافه کرد: همچنین در کارگاه‌ آموزشی که به آن اشاره شد، آموزش پایه‌ای در مقاطع دبیرستانی، آموزشگاه‌های خصوصی و دانشکده‌های جامع بررسی می‌شود تا نقاط ضعف و قوت آن‌ها دیده شود. رویداد دیگری که در این جشنواره صورت می‌گیرد، اسنادسازی در زمینه آرشیوهای موجود در کشور است. مانند آرشیو‌هایی که در تلویزیون، روزنامه‌ها و ... داریم که ما در اینجا به نحوه نگهداری و آسیب‌هایی که به آن‌ها وارد شده است، می‌پردازیم. اضافه بر این بحث مفاهیم جدید در عکاسی و رویدادهایی چون سلفی‌نگاری، اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی و ... مورد دیگری است که در نشست‌ها مطرح می‌شود و همین‌طور بررسی کارهایی که در زمینه متن و عکس در کتاب‌ها در خصوص عکاسی صورت گرفته و یادآوری جای خالی کتاب‌های عکس‌محور یکی دیگر از موضوع‌های مطرح شده در این «ده روز با عکاسان» است که در این راستا نزدیک به 73 نفر از نشریه‌های مختلف دانشگاهی و نظریه‌پردازان برای نشست‌ها هماهنگ شده است.

وی با اشاره به گستردگی برنامه‌های امسال تصریح کرد: ما در سال گذشته تنها شانزده نشست داشتیم و امسال بیست و دو نشست داریم، برنامه‌های این دوره از ساعت 3:30 بعدازظهر شروع می‌شود و روزی چند نشست به همراه یک کارگاه آموزشی که در آن حدود 7 استاد حضور دارند، وجود دارد. همچنین ما امسال با یک نمایشگاه گسترده شامل حدود دو هزار اثر روبرو هستیم. چرا که علاوه بر حدود 120 هنرمند، 30 نفر در بخش نگاه شخصی، نزدیک به شصت اثر را نمایش می‌دهند و همه این برنامه‌ها شروعی برای دوره پنجم این جشنواره است. البته ما دوست داشتیم در این دوره افزایش فضا داشته باشیم و از فرهنگ‌سراها، موزه عکس و مواردی از این دست استفاده کنیم که متأسفانه میسر نشد. اما برنامه‌ریزی‌ها برای دوره پنجم آغاز شده تا بتوانیم به شکل گسترده‌تری در دوره بعد این برنامه را برگزار کنیم. همچنین امیدواریم بعد از اتمام این دوره با کمک مسئولین بتوانیم «ده روز با عکاسان» را در شهرستان‌ها نیز به طور چرخشی برگزار کنیم.
 
وی افزود: یکی از کار‌هایی که در این دوره صورت گرفته گذاشتن فیلم تمام نشست‌ها و برنامه‌‌های برگزار شده حدود 2 ساعت پس از اجرا، روی سایت است تا با این کار شهرستانی‌ها که نمی‌توانند در اینجا حضور داشته باشند، در جریان برنامه‌ها قرار بگیرند و علاوه بر این راه‌اندازی شبکه‌هایی در فضاهای مجازی نیز یکی از اقدامات این دوره است. 

در ادامه این نشست کاووس صادق‌لو برنامه‌های این دوره «ده روز با عکاسان» را این طور توضیح داد: روز اول مراسم افتتاحیه، روز دوم روز انجمن عکاسان تئاتر را داریم و در روز سوم تا نهم به ترتیب روز عکاسان ایران، عکاسان میراث فرهنگی، عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، عکاسان تبلیغاتی، عکاسان سینمای ایران، خانه عکاسان ایران و در روز دهم نیز مراسم اختتامیه برگزار می شود.

وی در پایان با اشاره به مشکلات موجود در این عرصه عنوان کرد: در تمام این سال‌ها تمام مراسم‌ها مستند‌سازی شده‌اند و کتاب آن نیز آماده است؛ ولی ما هنوز به علت مسائل مالی امکان انتشار و پخش آن را نداریم. اما در دور پنجم پیش‌بینی می‌شود این مشکلات حل شوند.

در پایان این نشست از پوستر چهارمین دوره «ده روز با عکاسان» رونمایی شد.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار