ساخت نوعی جلبک که همچون نانو ذرات مصنوعی عمل می کند

محققان جلبک‌هایی ساخته‌اند که 90 درصد سلول‌های سرطانی را از بین می‌برند، بدون آن که به سلول های سالم آسیبی برسانند.

به گزارش خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ یکی از بزرگترین چالش‌ها در درمان دارویی سرطان توسعه داروهایی است که فقط به سلول‌های تومور حمله کنند و سایر سلول‌های بدن را دست نخورده باقی بگذارند. این نوع شیمی‌درمانی هدفدار شده در حالی که عوارض جانبی ویران‌کننده شیمی درمانی‌های معمول را ندارد، سلول‌هایی که تقسیم سلولی سریع دارند، مانند فولیکول مو، ناخن‌ها و مغز استخوان را با مواد سمی بمباران نمی‌کند.

به همین علت امروزه انتقال داروی سرطان بر مبنای نانوذرات اهمیت زیادی پیدا کرده است. محققان با فرستادن ذرات متخلل سیلیکا حاوی دارو به داخل بدن، سلول‌های سرطانی را هدف قرار داده‌اند. البته تولید این نانوذرات گران است و نیاز به مواد شیمیایی صنعتی مانند هیدروفلوریک اسید دارد.
در حال حاضر یک تیم بین‌المللی از دانشمندان استرالیایی و آلمانی موفق به ساخت یک جلبک دیاتوم شده‌اند که می‌تواند کار نانوذرات مصنوعی را به خوبی انجام دهد.

نویسنده و متخصص نانوپزشکی نیکو ولوکر می گوید: « به کمک اصلاح ژنتیکی دیاتوم (جلبکی کوچک، تک سلولی و فوتوسنتزکننده، با اسکلتی از جنس نانوسیلیکای متخلخل) می‌توان نوعی پروتئینِ متصل به آنتی‌بادی روی سطح پوسته‌ی آن‌ها ایجاد کرد.

دیاتوم‌های سرشار از آنتی‌بادی، تنها به مولکول‌های موجود در سلول‌های سرطانی متصل می‌شوند و در آن‌جا دارو را آزاد می‌کنند. به این ترتیب درمان هدفمند شده و دیگر به سایر سلول‌ها آسیبی وارد نمی‌شود.

محققان در گزارش خود در مجله نیچر کامیونیکیشن اعلام کردند که توسعه‌ی حامل‌های دارویی طبیعی و زیست‌سازگار، اهمیت زیادی پیدا کرده است.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
برچسب ها: جلبک ، نانوذرات ، سرطان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار