اصلی‌ترین تاکتیک‌ تجدیدنظرطلبان برای موفقیت در انتخابات مجلس

تخریب رقیب با تفرقه‌افکنی و اتهام زنی

روزنامه جوان امروز گزارشی با عنوان "تخریب رقیب با تفرقه‌افکنی و اتهام زنی" منتشر کرده است.

به گزارش گروه انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه جوان امروز 13 دی ماه در دومین روز از انتشار خود در هفته جاری گزارشی با عنوان "تخریب رقیب با تفرقه‌افکنی و اتهام زنی" منتشر کرده است.

در این گزارش آمده است:

تجدیدنظرطلبان رقابت انتخاباتی خود با رقبا را از ماه‌های گذشته آغاز کرده و با اتخاذ تاکتیک‌ها و طراحی‌های مختلف در تلاش بوده‌اند از قبل از روز برگزاری انتخابات اسفندماه موفقیت خود را در انتخابات مسجل کنند. 

جماعت تجدیدنظرطلب از سال ۹۲ تاکنون طرح‌های بسیاری را برای پیروزی در انتخابات مورد توجه قرار داده‌اند که مهم‌ترین آن «بهره‌برداری جناحی از توافق هسته‌ای‌»، «حمایت از دولت یازدهم و ارائه لیست مشترک با دولت»، «‌تندرو خواندن طیف رقیب و سیاه‌نمایی از کارکرد اصولگرایی‌»، «تشدید اختلافات بین فراکسیون اصولگرایان و رهروان ولایت در مجلس نهم» و «‌ایجاد همگرایی بین گروه‌های منسوب به خود‌» را مورد توجه قرار داده‌اند.

اما «ایجاد درگیری و انشقاق میان نیرو‌ها و گروه‌های جبهه انقلاب و «نامگذاری جریان اصولگرا به حامیان و مته‌مان فساد اقتصادی» از مهم‌ترین این اهدافی است که توسط رسانه‌های جریان مدعی اصلاح‌طلبی دنبال می‌شود و بخش قابل توجهی از تمرکز جماعت مورد اشاره را به خود اختصاص داده است. با مرور روزنامه‌های زنجیره‌ای این جریان می‌توان به راحتی دریافت که استفاده از تیتر‌ها و مطالبی که زمینه لازم برای تحقق چنین اهدافی را فراهم می‌کند به کرات اتفاق می‌افتد. 

 تشدید اختلافات بین نیروهای انقلاب و جلوگیری از شکل‌گیری همگرایی

شهریور ماه سال۹۳ روزنامه شرق یارکشی از درون اصولگرا‌ها را با درج تی‌تر برجسته‌ای با عنوان «شکل‌گیری ائتلاف نانوشته اصلاح‌طلبان با لاریجانی؟» به شکل صریح مطرح کرد و نوشت: «‌دست دوستی اصلاح‌طلبان به سمت لاریجانی دراز خواهد شد؟ آیا این دست به گرمی فشرده می‌شود یا اینکه با نگاهی و تکان سری فدای مصلحت خواهد شد؛ مصلحتی که گویا ظرف چندین سال افراد زیادی از دو طیف میانه‌رو و اصلاحات را کنار گذارده است. چند وقتی است که اصلاح‌طلبان در ائتلافی نانوشته با اصولگرایان میانه‌رو هستند؛ ائتلافی که نه در سال ۹۱ برای نیل به پیروزی در سال ۹۲ بلکه از سال‌هایی آغاز شد... ‌در عصر خاموش اصولگرایان میانه‌رو و اصلاح‌طلبان آنچه این دو جریان را به هم وصل کرد بزرگانی بودند که خود سال‌های سال از تندروی‌ها آسیب دیده و ضرر کرده بودند.» این رویه در مورد حجت‌الاسلام ناطق نوری هم دقیقاً اتفاق افتاده و شخصیت‌ها و رسانه‌های وابسته به این جریان تلاش کرده‌اند وی را هم مانند علی لاریجانی از صف نیروهای اصولگرا خارج نموده و به طیف مدعیان اصلاح‌طلبی بکشانند؛ رویکردی که دستاوردهایی را می‌تواند به همراه داشته باشد. 

در نمونه‌ای دیگر ابتکار یکی از روزنامه‌های طیف تجدیدنظرطلب بار دیگر با درج تی‌تر «‌سنتی‌ها در میدان اعتدال» تلاش می‌کند بیان کند رسیدن به وحدت در بین اصولگرایان امری محال است: «‌هرچند انتشار خبر دیدار زعمای جامعتین با آیت‌الله مصباح یزدی‌، رهبر معنوی جبهه پایداری و متعاقب آن برگزاری نشستی با حضور تشکل‌های ایثارگران، جبهه پایداری و حزب مؤتلفه از دید برخی اصولگرایان به عنوان حرکتی مثبت در مسیر وحدت و همگرایی اصولگرایان عنوان می‌شد، اما واکنش برخی چهره‌ها و گروه‌های اصولگرا که اعتقادی به نسخه این ائتلاف سه‌گانه ندارند باعث شده است که ماجرای وحدت در اردوگاه اصولگرایی همچنان در بن‌بست باشد.» 

 «آرمان» رسانه نزدیک به خانواده هاشمی که بار‌ها شکاف بین اصولگرایان را تکرار کرده هم با درج تصویر رئیس مجلس نهم عبارت «اعتدال لاریجانی ذوب در تدبیر روحانی» را مورد توجه قرار داده و مانند گذشته وی را همراه و همگام با دولت روحانی دانسته و لیست مشترک دادن روحانی- لاریجانی را بسیار محتمل دانسته و نوشته: «‌علی لاریجانی خیلی وقت است که به جمع مصلحان پیوسته و دیگر برای او بگومگوهای جناحی میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان معنایی ندارد. مورد حمایت همه‌جانبه مراجع تقلید و بزرگان در قم است که مشی اعتدالی او در این حمایت‌ها بی‌تأثیر نیست.» در ادامه روند تخریب‌گرایانه روزنامه‌های زنجیره‌ای علیه ائتلاف اصولگرایان روز گذشته اعتماد هم در گزارشی به وضعیت ائتلاف اصولگرایان پرداخته و با اشاره به این موضوع که مصباح یزدی، محمد یزدی‌ولایتی، رضایی، قالیباف، جلیلی و باهنر به همایش انتخاباتی اصولگرایان نیامدند اما وزرای احمدی‌نژاد آمدند، می‌نویسد: «هرچند در این همایش اصولگرایان زیادی آمدند اما سران این جناح بازهم ترجیحشان به نیامدن و غیبت در چنین همایش‌هایی بود. شاید به چشم آمدن نیامدن فقهای جناح اصولگرا یعنی آیت‌الله مصباح‌یزدی و آیت‌الله محمد یزدی در این همایش بود که سید‌رضا‌تقوی، قائم‌مقام جامعه روحانیت مبارز را مجبور کرد در میانه حرف‌هایش گریزی به چرایی غیبت این دو فقیه سر‌شناس اصولگرا داشته باشد.» 
 
 بازی با پول‌های کثیف با هدف تخریب نیروهای انقلاب

اواخر سال ۹۳ بود که وزیر کشور خبر از پول‌های کثیف به فضای تبلیغاتی و انتخاباتی کشور داد و بعد از مدتی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی از موضع خود عدول و ضمن عذرخواهی از مردم اظهار کرد که گفته‌های قبلی وی اشتباه بوده است! اما در این میان تجدیدنظرطلبان بهترین بهره‌برداری را از گفته‌های ضد و نقیض وزیر کشور کردند و تا مدت‌ها اصولگرایان را مخاطب اصلی این سخنان قرار دادند. 

 بازی با «پول‌های کثیف» حربه جدید جماعت تجدیدنظرطلب است که برای رسیدن به اهدافی نظیر «زیر سؤال بردن سلامت انتخاباتی رقیب»، «به چالش کشیدن اصولگرایان و تضعیف پایگاه اجتماعی آن‌ها در آستانه انتخابات پیش‌رو»، «جلب آرای عمومی جهت اقبال از نامزدهای منتسب به جریان خودی» و «تخطئه مجلس نهم» صورت گرفت و در قالب مطالب و گزارش‌های متنوعی با استناد به سخنان وزیر کشور بار‌ها به تی‌تر نخست رسانه این جناح مبدل شد. «اسناد پول‌های کثیف آماده است»، «درباره پول‌های کثیف سند ارائه می‌کنم»، «آماده‌ام اسناد را رو کنم» و «با سند و مدرک به مجلس می‌روم» بخشی از تیتر‌های روزنامه‌های آفتاب یزد، اعتماد، شرق و آرمان است که به نقل از وزیر کشور مورد توجه قرار گرفت. «پول‌های کثیف در سیاست» عنوان مطلب روزنامه اعتماد در‌‌ همان مقطع است که تلاش کرده ضمن پوشش سخنان ترکان به تخریب اصولگرایان بپردازد: «... مشاور ارشد رئیس‌جمهور هم به همین عرصه آمد. از «پول‌های کثیف» گفت و اقداماتی که قرار است در مقابل آن انجام دهند؛ پول‌های کثیفی که برخی در انتخابات آن را هزینه می‌کنند،‌‌ همان چیزی است که علی‌اکبر ترکان می‌گوید که قرار نیست اجازه دهند با استفاده از آن‌ها در انتخابات سال ٩۴ پیروز شوند.» روزنامه‌های زنجیره‌ای روز گذشته بار دیگر به شکلی هدفمند و گسترده به بازتاب سخنان مصطفی کواکبیان درباره مجلس هشتم پرداختند و سخنان وی را بهانه‌ای برای تخریب دوباره جریان اصولگرا قرار دادند و تلاش کردند نام اصولگرایی را با فساد‌های سیستماتیک پیوند زده و به جامعه این را القا کنند که جای پای وابستگان به این طیف در پرونده‌های مهم فسادهای اقتصادی کشور وجود دارد. 

آرمان یکی از این روزنامه‌هاست که تی‌تر یک خود را به این موضوع اختصاص داد و در گزارشی با عنوان «توزیع ۳ نوبت پول در مجلس هشتم» نوشت: «سخن از ورود پول‌های کثیف به انتخابات باردیگر در محافل سیاسی مطرح است؛ پول‌های کثیفی که درباره ورود آن‌ها به مبحث انتخاباتی هشدارهای زیادی از سوی آگاهان داده شده بود. اکنون در این مقطع که نظارت افکار عمومی بر شیوه آماده شدن کاندیدا‌ها برای دو انتخاباتی که قرار است در اسفندماه برگزار شود بیش از همیشه شده است، بار دیگر نگرانی‌ها از ورود پول‌های کثیف به انتخابات افزایش یافته است... مصطفی کواکبیان هم درباره ورود پول‌های مسئله‌دار به انتخابات هشدار داد. دبیرکل حزب مردمسالاری با بیان اینکه واقعاًً نگران ورود این پول‌ها به انتخابات هستیم، گفت: خدا نکند که پول‌های بابک زنجانی در انتخابات پیش رو پیدا و توزیع شوند. مصطفی کواکبیان با اشاره به حضور خود در دور هشتم مجلس شورای اسلامی درباره پرونده تحقیق و تفحص از معاونت اول ریاست‌جمهوری اظهار کرد: در آن زمان ما اقدام به تحقیق و تفحص کردیم تا نشان دهیم دولتی که می‌گوید پاکدست‌ترین دولت تاریخ است چقدر پاکدست است. وی با تأکید بر اینکه واقعاً نگران پول‌های کثیف در جامعه هستیم به درخواست بابک زنجانی درباره تمدید زمان بازگرداندن بیت‌المال اشاره و اظهار کرد: اخیراً بابک زنجانی مجدداً مهلت خواسته تا ۷ هزار میلیارد تومانی که معلوم نیست کجاست را پس بدهد. وی ادامه داد: خدا نکند این پول‌ها در انتخابات پیش رو پیدا و توزیع شود.» 

در حــالـی جـمـاعـت تجدیدنظرطلب تلاش دارند با تمرکز روی «پول کثیف» خود را مدعی پاک‌دستی و همراه با منافع و مطالبات جامعه جا بیندازند که اسناد و مدارک فراوانی اثبات می‌کند که وابستگان به این جماعت در انتخابات گذشته توانسته‌اند با پول‌های شبهه‌ناک فعالیت‌های انتخاباتی خود را برجسته کنند، به عنوان نمونه نیک‌آهنگ ‌کوثر که از طرف مهدی هاشمی مأمور به راه‌اندازی سایت بهینه‌سازی مصرف سوخت شده است، در این زمینه در سایت خود می‌نویسد: ماه‌ها پیش از برگزاری انتخابات ۸۸، گروه‌های مختلفی در دانشگاه آزاد گرد آمده بودند و برای حمایت از کاندیدای مورد حمایت گروه‌های نزدیک به هاشمی رفسنجانی و اصلاح‌طلبان برنامه‌ریزی می‌کردند. منبع مالی این گروه چه بود؟... بعد‌ها معلوم شد که غلامحسین کرباسچی نیز با فروش آسمان به برج‌سازان، بخشی از هزینه‌های تبلیغاتی سیدمحمد خاتمی را تأمین کرده است. سازندگان برج‌های فرمانیه و الهیه سهم خود را در به قدرت رساندن سیدمحمد خاتمی داشتند و روزنامه همشهری نیز با چاپ ویژه‌نامه‌های روزنامه‌های مختلف، سهم خود را. سایت خودنویس می‌افزاید: در سال ۸۴ اما هزینه‌های تبلیغاتی هیچ کاندیدایی به اندازه هاشمی‌رفسنجانی سرسام‌آور نبود. 

یک مدیر و شریک تجاری خانواده، چاپخانه‌ای به ارزش ۵۰۰‌هزار دلار وارد ایران کرد و یکی از شرکا هم برچسب‌هایی به زبان انگلیسی برای سردار سازندگی چاپ کرد اما چیزی که بعد‌ها برای مدیران زیردست پسر هاشمی دردسرساز شد، استفاده از بودجه وزارت نفت و سازمان بهینه‌سازی برای تبلیغات بود. همچنین حمزه کرمی، مدیر زیردست مهدی هاشمی از پیمانکاران سازمان بهینه‌سازی سهمی برای انتخابات گرفت؛ چیزی که در دفا‌تر سازمان ثبت نشده بود. حال انتظار این است در شرایطی که جماعت تجدیدنظرطلب تلاش می‌کند با اتخاذ اینگونه تاکتیک‌ها پیروزی خود در انتخابات را قطعی کند، نیروهای انقلاب ضمن حفظ وحدت به روشنگری با ادعاهای تجدیدنظرطلبان هم پاسخ دهد.


انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.