گزارش/

ابراز اندیشه خون بهای شیخ نمر

شیخ نمر رهبر شیعی عربستان به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و محاربه، با شمشیر و به صلیب کشیده شدن در انظار عمومی به شهادت رسید.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت کشور عربستان با صدور بیانیه‌ای از اجرای حکم اعدام «شیخ نمر باقر النمر»، رهبر شیعیان این کشور خبر داد.بر اساس بیانیه وزارت کشور عربستان، حکم اعدام شیخ نمر به همراه ۴۶ متهم دیگر که اغلب آنها تروریست معرفی شده‌اند در ۱۲ منطقه در عربستان اجرا شد.

ابراز اندیشه خون بهای نمر

 در حالی که اتهامات وارد شده به شیخ نمر مربوط به فعالیت‌های سیاسی و حقوق بشری او بود، ریاض با قرار دادن نام او در کنار نام افرادی که دست به فعالیت‌های تروریستی زده‌اند سعی کرد جنایت خود را پنهان نگه دارد. حکم اعدام شیخ نمر، کمتر از سه ماه پیش با امضای «محمد بن نایف»، ولیعهد این کشور تأیید شد.

این تایید به معنای مجوز به وزارت کشور برای اعدام شیخ نمر پس از امضای «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه عربستان بود. شیخ نمر در پی اعتراضات شیعیان عربستان در سال ۲۰۱۲ بازداشت شد و در ۲۳ مهرماه ۱۳۹۳ دادگاه جنایی عربستان سعودی شیخ نمر را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و محاربه، به اعدام با شمشیر و به صلیب کشیده شدن در انظار عمومی محکوم کرد.

ابراز اندیشه خون بهای نمر

«محمد النمر»، برادر شیخ نمر در گفتگویی با شبکه خبری «المیادین»، ضمن تأیید خبر اعدام برادرش این اقدام آل سعود را محکوم و آن را شنیع توصیف کرد.

وی افزود: با وجود اینکه انتظار عقلانیت بیشتری از مقامات سعودی داشتیم، در اعتراض به این اقدام به سازمان‌های بین المللی مراجعه نخواهیم کرد زیرا می‌دانیم از دست این سازمان‌ها کاری بر نمی‌آید.

وی همچنین خواستار شد اعتراضات مردمی در شأن جایگاه رهبر شیعیان عربستان و به صورت مسالمت‌آمیز برگزار شود. حکم اعدام شیخ نمر بارها از سوی سازمان‌های حقوق بشری محکوم شده و از عربستان خواسته شده بود که این حکم را اجرا نکند.

از سویی، منابع آگاه در منطقه الشرقیه عربستان اعلام کردند، رژیم آل سعود ضمن خودداری از تحویل پیکر شهید شیخ نمر به خانواده‌اش، اجازه برگزاری مراسم تشییع نیز نمی‌دهد. در این میان، پس از اعلام شهادت شیخ نمر در شهر قطیف عزای عمومی اعلام شد و همزمان خبرگزاری رویترز گزارش داد، دهها شهروند شیعه عربستان در اعتراض به اعدام آیت الله شیخ نمر روحانی برجسته شیعه در منطقه قطیف این کشور تظاهرات کردند. اعتراضات در منطقه العوامیه در نزدیکی القطیف نیز جریان دارد و نیروهای امنیتی نیز در این شهر حضور گسترده‌ای دارند. همچنین منابع داخلی در عربستان از آماده باش نیروهای امنیتی و پلیس این کشور به ویژه در مناطق شیعه نشین خبر دادند. منابع داخلی در عربستان خبر دادند، پاسگاه‌های پلیس و مقرهای امنیتی عربستان سعودی در مناطق شرقی که احتمال حمله به آنها وجود دارد به طور کامل تخلیه شده است.

از طرفی، صدها خودروی زرهی ضد شورش با اعلام خبر اجرای اعدام آیت‌الله النمر، به سوی شهر القطیف، برای مقابله با شیعیان حرکت کردند.در خبری دیگر، آخرین صحبت های شهید شیخ نمر پس از تأیید حکم اعدامش توسط آل سعود منتشر شد. وی در نامه‌ای به مادرش خداوند را به خاطر همه چیز سپاس گفته و تاکید کرده بود که خودش را تسلیم مشیت الهی کرده است. در این نامه آمده است، مادرم خداوند را به خاطر هر چه که در تقدیر ما نهاده است شکرگزار باش، تقدیر الهی بهتر از تقدیر ماست و انتخابش بهتر از انتخاب ماست. ما چیزی را انتخاب می‌کنیم اما همواره خدا بهترین را برای ما برمی‌گزیند.

احضار کاردار عربستان

در چنین شرایطی و در واکنش به اعدام شیخ نمر کاردار عربستان در تهران به وزارت خارجه ایران احضار و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران به وی ابلاغ شد. حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران را در این زمینه به احمد المولد ابلاغ کرد.از طرفی، «حسین جابرانصاری»، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اعدام آیت الله شیخ باقر النمر روحانی سرشناس سعودی را شدیدا محکوم کرد و گفت: در حالی که تروریست‌های افراطی و تکفیری، امنیت و آسایش ملت های منطقه و جهان را سلب و ثبات و موجودیت برخی دولت های منطقه را تهدید می‌کنند، اعدام شخصیتی مانند شیخ نمر که ابزاری جز سخن گفتن برای پی گیری اهداف سیاسی و دینی خود نداشت فقط عمق بی تدبیری و بی مسئولیتی را نشان می دهد. سخنگوی وزارت خارجه افزود، دولت عربستان در حالی که از جریان های تروریستی و افراط‌گرایان تکفیری حمایت می کند با منتقدان داخلی خود با زبان اعدام و سرکوب سخن می گوید و روشن است که نتایج این سیاست عقیم و غیر مسئولانه متوجه عاملان آن شده و عربستان تاوان سختی بابت پیگیری این سیاست‌ها خواهد پرداخت.

واکنش مراجع عظام تقلید و علما

علما و مراجع عظام تقلید اعدام شیخ باقر نمر النمر رهبر شیعیان عربستان را از سوی آل سعود محکوم کردند.آیت الله العظمی صافی گلپایگانی نیز در پیامی اعلام کردند، با کمال تأسف و تأثر مطلع شدیم که رژیم سفاک و خون آشام سعودی، بار دیگر طینت جنایتکارانه‌ خود را نشان داد و یکی از بندگان بی‌گناه، مظلوم و آزاده را با شماری دیگری از ستمدیدگان به شهادت رساند. رژیمی که با نوشیدن خون پاک مظلومان و آزادگان خود را سیراب نموده و راه و رسم جنایتکاران بزرگ تاریخ را دنبال می‌کند. شهادت عالم آزاده، روحانی عالی مقام، شهید بزرگوار شیخ نمر رضوان‌الله تعالی علیه روی سیاه این رژیم را سیاه‌تر و خبث و پلیدی باطن آنها را آشکارتر کرد. از طرف دیگر، آیت‌الله العظمی مکارم‌شیرازی در پیامی اعلام کردند، خبر وحشتناک اعدام آیت‌الله شیخ نمر از بیگناهان جهان اسلام را در بُهت و تعجب فرو برد، به خصوص اینکه این جنایت تحت عنوان خوارج و تکفیر صورت گرفت، اگر کسانی تاکنون تردید داشتند که کانون فتنه و تکفیر در جهان، آل سعود هستند با این نمونه آشکار جای تردیدی باقی نماند. ایشان افزودند، ما به شدت این جنایت هولناک را محکوم می‌کنیم و به یقین انتقام آن گرفته خواهد شد و می‌دانیم این جنایت انتقام شکست‌هایی است که آل سعود در عراق و سوریه و یمن دامنگیرشان شده است، ولی باید در انتظار شکست‌های مهم‌تری در این سه منطقه باشند. در پیام آیت الله مکارم آمده است، به یقین این جنایت، بدون اطلاع آمریکا نبوده است، آنها در مسائل کم اهمیت‌تری با نظر آنها اقدام می‌کنند و می‌دانیم در راستای ایجاد جنگ طائفه‌ای میان سنی و شیعه است، اما هم سعودی‌ها و هم آمریکا کور خوانده‌اند، ما با برادران اهل سنت اختلافی نداریم، اختلاف ما با تکفیری‌هاست که همه مسلمین در برابر آنها اتفاق نظر دارند.

آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی هم در دیدار برگزار کنندگان نخستین اجلاس نماز قم و اعضای ستاد اقامه نماز این استان اظهار داشتند، با کمال تأثر خبری مبنی بر اعدام مغرضانه و ظالمانه شیخ نمر از سوی عربستان سعودی منتشر شده است که جای تأسف بسیار دارد. ایشان بیان کردند، عربستان سعودی از مذهبی خرافی برخوردار است، مذهبی که با بهره گیری از پشتیبانی‌های آمریکا و صهیونیست، تکفیری‌ها، داعش و بوکوحرام را تربیت می‌کند تا اسلام را خشن و بدنام معرفی ‌کند. آیت‌الله العظمی نوری همدانی ضمن محکوم کردن اعدام شیخ نمر از سوی عربستان سعودی تصریح کردند، در برابر این جریان که دهن کجی بزرگی به اهل خرد شیعه و سنی است، همگان باید عکس العمل نشان دهند.از سویی، آیت‌الله قربا‌ن‌علی دری نجف‌آبادی از سیاستمداران و علمای جهان اسلام خواست در برابر اعدام شیخ نمر سکوت نکنند. از سوی دیگر، آیت‌الله عباس کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم در واکنش به اعدام شیخ نمر تاکید کرد، حرکت بیداری اسلامی علیه آمریکا، رژیم صهیونیستی و آل سعود سرکوب‌شدنی نیست و اعدام شیخ نمر نشانه استیصال و درماندگی آل سعود است .در خبری دیگر، آیت‌الله حسن ممدوحی عضو جامعه مدرسین و عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اعدام شیخ نمر برای عربستان شوم بوده و به نوعی تحریک‌کننده نهضت‌های دیگر است که خاتمه عمر دستگاه آل سعود را به همراه دارد.حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز نیز با بیان اینکه انتظار این است مجامع بین‌المللی اعدام شیخ نمر را محکوم کنند،گفت: دولت ما نیز باید درخصوص روابط دیپلماتیک با حکومت سعودی تجدید نظر کند.

در این میان، مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی با تاکید بر اینکه مسئولان عربستان نامه وی مبنی بر لغو حکم صادره علیه «شیخ نمر» را بدون پاسخ گذاشتند، گفت: وقتی خبر اعدام شیخ نمر باقر النمر را شنیدم خیلی متاثر و متاسف شدم و این باورکردنی نیست. مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، عضو مجمع فقهی مکه و امام جمعه اهل سنت زاهدان در واکنش به اعدام شیخ نمر باقر النمر، رهبر شیعیان عربستان، گفت: وقتی خبر اعدام شیخ نمر را شنیدم خیلی متاثر و متاسف شدم. عضو اتحادیه جهانی علمای مسلمان افزود: باور کردنی نیست،‌ یک عالم و شخصی را که جمع بزرگی از مردم قبول دارند به این صورت اعدام کنند. وی در ادامه اظهار داشت مصالح جهان اسلام اقتضا می کرد که مسئولان عربستان از این کار صرف نظر می کردند زیرا اکنون جهان اسلام نیاز به وحدت دارد و اعدام شیخ نمر باقر‌النمر به صلاح اسلام و مسلمین نبود.

ماموستا مصطفی محمودی، امام جمعه پیرانشهر هم در این باره گفت: بی‌شک اعدام شیخ‌نمر نفرت عمومی جهان از حکومت عربستان را برمی‌انگیزد. وی اظهار داشت، عربستان دارای حکومتی بر پایه خشونت و بغض نسبت به دیگران است. امام جمعه پیرانشهر گفت: دولت عربستان وهابی است و وهابیت نیز رحم و مهربانی نداشته و فقط به عقاید انحرافی خود احترام می‌گذارند و نظرات اسلامی مورد تایید آنها نیست. وی تصریح کرد، وهابیت فقط بر ضد اسلام عمل کرده و دست به انسان‌کشی می‌زنند در حالی که عقل و شرع و قانون‌های بین‌المللی چنین چیزهایی را نمی‌پذیرند.

از طرفی، امام‌جمعه اهل‌سنت تایباد گفت: نقش استکبار جهانی در پشت پرده اعدام شیخ نمر واضح و مشهود است. مولوی غلام نبی‌توکلی اظهار داشت، رژیم آل‌سعود باید بداند که اعدام شیخ‌نمر سبب افزایش تفرقه میان امت می‌شود؛ این دسته از اقدامات سبب می‌شود که مذاهب مختلف روبه‌روی هم قرار گرفته، چند دستگی افزایش پیدا کرده و وحدت امت که بسیار مورد تأکید است، تهدید می‌شود. امام جمعه اهل سنت تایباد با تأکید بر اینکه مردم کشورهای منطقه باید همگی موضعی یکسان در برابر اعدام شیخ نمر داشته باشند، تصریح کرد: تمامی امت اسلام باید دل به دل هم داده و این اقدام رژیم آل سعود را محکوم کنند. مولوی توکلی بیان کرد، اقدامی که دولت عربستان انجام داده برای امت اسلام بسیار خطرناک است زیرا وحدت را در معرض تهدید قرار داده و مسلمانان را با هم درگیر می‌کند.علمای اهل سنت ایران با ارسال نامه‌های جداگانه به سازمان‌های بین‌المللی و علمای جهان اسلام خواستار آزادی شیخ نمر باقرالنمر شده بودند. از سویی، مولوی سلامی، نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: اجرای حکم اعدام روحانی شیخ نمر مبارز شیعه عربستانی منافی با موازین بین‌المللی و اسلامی و آداب و رسوم دموکراسی بود .جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در پی شهادت شیخ نمر اطلاعیه صادر کرد. در اطلاعیه جامعه مدرسین برای شهادت شیخ نمر آمده است: خون آن شهید سعید دامن منحوس سردمداران سعودی را فرا خواهد گرفت و بی‌تردید راه شیخ نمر‌ها بی‌رهرو نخواهد ماند.از دیگر سو، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نیز در بیانیه ای شهادت آیت الله نمر را زنگ مرگ رژیم آل سعود خواند و افزود، این اقدام آل سعود، موجب تسریع حرکت انقلابی مردم مسلمان عربستان می شود.

از سویی، در پی اعلام خبر اجرای حکم اعدام شیخ نمر مراجع، علما و اساتید حوزه علمیه در اعتراض به این اقدام دروس خود را امروز یکشنبه ۱۳ دی‌ماه تعطیل کردند. از سویی، مراسم تجمع اعتراض‌آمیز علما و فضلای حوزه علمیه قم امروز ساعت ۱۰صبح در مسجد اعظم قم برگزار می‌شود. همچنین دانشجویان ساعت ۱۵ امروز در محکومیت اعدام آیت‌الله نمر مقابل سفارت عربستان تجمع می‌کنند. مسعود حسنلو مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) اعلام کرد، دانشجویان امروز ۱۳ دی ماه از ساعت ۱۵ در محکومیت اعدام شیخ نمر مقابل سفارت عربستان تجمع می‌کنند. یادآور می شود، دیروز پس از اعلام جنایت اخیر رژیم سعودی، شماری از طلاب و دانشجویان با حضور در برابر سفارت رژیم سعودی در تهران اعتراض خود را به این جنایت ابراز کردند.

در این حال،آیت الله محمد یزدی رئیس مجلس خبرگان رهبری در اطلاعیه‌ای شهادت شیخ نمر باقر النمر را تسلیت گفت و جنایت آل سعود را محکوم کرد.در این اطلاعیه آمده است رژیم مرتجع، سفاک و مسلمان کش آل‌سعود که خوش خدمتی او به آمریکای جنایتکار و رژیم جعلی صهیونیستی بر هیچ کسی پوشیده نیست، در حالی این عالم مظلوم را به شهادت رساند که در کنفرانس‌های به اصطلاح صلح و حل بحران سوریه شرکت می‌کند و سردمدار ائتلاف شده است. وی یادآور شد، خون آن شهید سعید دامن منحوس سردمداران سعودی را فرا خواهد گرفت. بی‌تردید راه شیخ نمر‌ها بی‌رهرو نخواهد ماند و مردم مسلمان جهان، بویژه شیعیان مظلوم عربستان سکوت نخواهند کرد و به مبارزه فراگیر خود ادامه خواهند داد.

ابراز اندیشه خون بهای نمر

آیت الله شاهرودی نیز در پیامی به مناسبت شهادت شیخ النمر اعلام کرد، وقت آن رسیده که امت بزرگ اسلامی با هر سلیقه و فکری، برای نابودی چرثومه فساد و نماینده مزدور آمریکا به پا خیزد. وی در پیام خود آورده است، خبر دردآور و اندوه ناک شهادت علامه شیخ باقر النمر بدست رژیم سفاک و دژخیم آل سعود واصل گردیده و دل و جان ما را در غم و اندوه فرو برد. این عالم جلیل القدر و این مجاهد نستوه پس از مرارت‌های فراوان و فشار و رنج اسارت و شکنجه در زندان های مخوف این ابرجنایتکار روسیاه منطقه، جان خویش را در راه عزت و شرف اسلامی و انسانی و تعالی کلمه طیبه توحید و اقامه قسط و داد فدا کرده و صفحه زرین و افتخار آفرین دیگری را بر تاریخ مشعشع جهادی شیعه جعفری اضافه نمود.

از طرفی، آیت‌الله خاتمی با اشاره به اعدام شیخ نمر توسط آل‌سعود گفت: شیعیان عربستان به علت این جنایت، به طور حتم روز آل‌سعود را به شام سیاه تبدیل می‌کنند. عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با اشاره به اقدام رژیم سعودی در اعدام آیت‌الله شیخ نمر رهبر شیعیان عربستان‌، اظهار داشت از رژیم آل‌سعود که آل‌خیانت و آل‌غارت هستند این جنایت جنایتی مستبعد به نظر نمی‌رسد چرا که این رژیم از آغاز پیدایش با غارتگری و جنایت بوده و تداوم داشته است. عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد، از سازمان همکاری‌های اسلامی انتظار است که در برابر این جنایت موضع بگیرد و ما از دستگاه دیپلماسی کشور انتظار موضع قاطع داریم.


محکومیت های داخلی

رئیس مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از شهادت شیخ نمر به دست آل سعود و وحشیانه خواندن این رفتار، گفت: بعید می دانم رژیم سعودی از این گرداب به راحتی عبور کند. «علی لاریجانی» در جلسه شورای اداری استان بوشهر با اشاره به خبر ناگوار شهادت روحانی مبارز، شیخ نمر اظهار داشت، رفتار وحشیانه رژیم سعودی نسبت به ایشان باعث تاسف و تاثر در امت اسلامی است. وی افزود، این گونه رفتارها همیشه مشکلات امنیتی منطقه را افزایش خواهد داد، چرا که مسئله فرد نیست، بلکه مسئله اشتباهاتی است که رژیم سعودی در یکی دو سال اخیر در منطقه ایجاد کرد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز با صدور پیام تسلیتی حزن و اندوه خویش را ابراز کرد و این شهادت مظلومانه را به همه آزاد اندیشان جوامع بشری، تسلیت گفت. در این پیام، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، وجود این عالم بزرگوار را به ستاره ای در آسمان مکتب اسلام و مذهب تشیع تشبیه کرد که ظلمات جهل بت پرستانه و غرور مستانه قدرت را در می نوردد. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، عمر ۵۸ ساله آیت الله نمر و شهادت ایشان به دست حاکمان آل سعود را در ادامه جهاد نور و ظلمت، خواند و افزود، سرزمین عربستان، مظلومیت شیعه را در سکوت فریاد می زند و حقیقت مطلق را با خون مظلومان بر بوم تاریخ می نگارد. از طرفی، حجت الاسلام شهیدی، نماینده ولی فقیه و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز ضمن محکوم کردن اعدام «آیت الله شیخ نمر» ‌روحانی برجسته شیعی در عربستان تأکید کرد، عمل جنایتکارانه و ضد بشری حکمرانان عربستان سعودی در اعدام روحانی برجسته دینی و سیاسی نشان از ضعف حکومت آل سعود در مقابل شکست‌های پیاپی آنان در سطح منطقه و شکل‌گیری موج آزادی‌خواهی مردم عربستان است.

دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در واکنش به اعدام شیخ نمر نوشت، تسویه حساب مذهبی به دست وهابیان و آل سعود زشت ترین نسل کشی تاریخ است که در حال وقوع است. وی افزود، نوعی جنون مشابه هیتلر و مغول به تکفیری ها و اربابان آنها دست داده است. وی ادامه داد، روزی خواهد رسید این ظلم و ستم و دیکتاتوری بر افراد بی گناه یقه شما و آمریکا را خواهد گرفت و از انتقام الهی راه فراری نیست. بترسید و به این جنایات پایان دهید.

«علاء الدین بروجردی»، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با تاکید بر اینکه آمریکا با حمایت از سیاست‌های ضد انسانی عربستان در جنایت آل سعود و به شهادت رساندن شیخ نمر شریک است گفت:‌ عربستان این جنایت را از سر استیصال و شکست در عرصه های مختلف انجام داده است. وی ضمن محکوم کردن این جنایت جدید عربستان گفت: دولت عربستان علیرغم تاکیدات شمار زیادی از علمای جهان اسلام و مراجع تقلید بر اعدام نکردن یک روحانی عالی قدر این جنایت را انجام داد.از طرفی، حجت‌الاسلام والمسلمین «حسین سبحانی‌نیا»، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه جنایت آل سعود در شهادت شیخ‌نمر نشان دهنده سردرگمی آنهاست،‌ گفت: رژیم آل سعود با این جنایت به دنبال بقا و حفظ موجودیتش در منطقه است و این اقدام برای آنها پرهزینه خواهد بود.

سید حسین نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم با محکوم کردن جنایت رژیم آل سعود در به شهادت رساندن شیخ نمر گفت: قطعا این کمیسیون و مجلس شورای اسلامی با ورود به موضوع شهادت شیخ نمر پیگیری های لازم را از طریق مجالس کشورهای اسلامی انجام خواهد داد. وی با تاکید بر اینکه کشورهای اسلامی عکس‌العمل شدیدی به اقدام رژیم آل سعود نشان خواهند داد گفت:‌این جنایت قابل گذشت نیست و قطعا سازمان‌های بین‌المللی باید ورود پیدا کنند در این بین انتظار می‌رود که دستگاه دیپلماسی دولت و مجلس عکس العمل های شدیدی نشان دهند.

در این میان، «محمدرضا عارف»، در صفحه اینستاگرام خود نسبت به شهادت شیخ نمر واکنش نشان داد و نوشت، از اینکه آغازین روزهای سال جدید میلادی مصادف با اعدام شیخ نمر یکی از رهبران شیعی در عربستان شد بسیار متاسفم. وی افزود، امید آنکه همه ادیان الهی برای ریشه کنی تروریسم که ناشی از جهل و تعصبات کورکورانه است تلاش بیشتری کنند.در همین راستا، «میرهادی قره سید رومیانی»، عضو هیات رئیسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت، خون شیخ نمر موجب رویش جوانه‌های پرشور مقاومت و آگاهی در عربستان و موجب نفرت مسلمانان از رژیم آل سعود خواهد شد .از سویی، کاظم جلالی، عضو کمیته اجرایی اتحادیه بین المجالس اسلامی با بیان اینکه شهادت شیخ نمر توسط آل سعود در راستای سیاست ایجاد تفرقه میان فرق عالم اسلام انجام شده است گفت : باید علمای اهل تسنن در این زمینه با روشن‌بینی موضع گیری کنند .

اسدالله بادامچیان، نایب رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی نیز با محکوم کردن به شهادت رساندن شیخ نمر توسط رژیم آل سعود، گفت: با این جنایات، آل سعود به سقوط نزدیک‌تر می‌شود. وی افزود، وی اکنون نهاد مقاومت اسلامی در عربستان است. رژیم سعودی هنگامی شیخ نمر را به شهادت رساند که وی به چهره‌ای بین‌المللی تبدیل شد.«حسین شیخ‌الاسلام»، مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس هم اعدام شیخ نمر را اقدامی غیرمنطقی و غیرعاقلانه برشمرد و گفت: عربستان همه جا بازی را باخته و عکس‌العمل‌های غیرمنطقی از خود نشان می‌دهد.

از طرفی، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طی نامه‌ای به وزیر امور خارجه خواستار تجدیدنظر در روابط ایران با عربستان و کاهش شمار اعضای نمایندگی‌های عربستان در جمهوری اسلامی ایران شد .رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی هم گفت: به عنوان رئیس فراکسیون اهل سنت حادثه هولناک اعدام شیخ نمر را به تمامی مسلمانان جهان تسلیت می‌گویم. «عابد فتاحی» افزود اعدام شیخ نمر توهین به انسانیت بود. وی با تاکید بر اینکه عربستان در باتلاق یمن غرق خواهد شد، گفت: راه مذاکره با آل سعود بسته شد.

بیانیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای تاکید کرد، اقدام خباثت آمیز و جنایت کارانه رژیم آل سعود در به شهادت رساندن آیت الله شیخ نمر باقر النمر رهبر شیعیان عربستان، بخشی از یک توطئه صهیونیستی است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای با محکومیت شدید جنایت آل سعود در به شهادت رساندن آیت الله شیخ نمر، این اقدام را نشانه رفتار داعش گونه و زوال رژیم سعودی دانست. در بخشی از این بیانیه آمده است: اقدام خباثت‌آمیز و جنایت‌کارانه رژیم آل سعود در به شهادت رساندن آیت الله شیخ نمر باقر النمر رهبر شیعیان عربستان، بخشی از یک توطئه صهیونیستی برای تشدید تفرقه بین امت اسلامی و اختلاف بین شیعیان و اهل تسنن است، که به فضل الهی و به برکت خون های پاک شهیدان از جمله این شهید عزیز، ناکام و با هوشیاری، هوشمندی و وحدت مسلمانان به گونه ای معکوس، آثار خود را در صحنه مقاومت اسلامی و آرمان آزادی قدس شریف هویدا خواهد ساخت.

این بیانیه می افزاید اقدام ددمنشانه رژیم مرتجع،قرون وسطایی و تروریست پرور سعودی در اعدام آیت الله نمر نقض آشکار حقوق بشر و آزادی بیان بوده و نشان می دهد بنیان اینگونه جنایات تفکر وهابیت و جریان تکفیری ـ سلفی است که امروز داعش پرچمدار آن است. این بیانیه در ادامه عقیم ماندن سیاست های داخلی و خارجی و شکست های مفتضحانه آل سعود در منطقه از جمله در عرصه حمایت از تروریسم تکفیری، جنگ و تجاوز علیه مردم یمن و ناکارآمدی در پشتیبانی از آل خلیفه برابر انقلاب مردم بحرین، از عوامل ارتکاب این جنایت بزرگ و داعش گونه قلمداد و تصریح شده است بی شک دست خبیث سردمداران نظام سلطه و صهیونیسم و پیاده نظام های منفور و پلید آنان در سرزمین حجاز که در پس جنگ ها و جنایات جاری در منطقه برای تشدید شکاف بین مسلمانان نمایان است با اراده امت اسلامی بویژه مردم مسلمان عربستان اعم از شیعه و سنی قطع خواهد شد. در این بیانیه با تاکید بر اینکه بی تردید رژیم منفور سعودی هزینه این اقدام شرم آور را خواهد پرداخت، تصریح شده است از سازمان‌ها و نهادهای بین المللی مدعی حقوق بشر و آزادی بیان انتظار است با پرهیز از رفتار دوگانه و متناقض، در قبال این جنایت سبوعانه بموقع موضعگیری کرده و با محکومیت شدید آن به وظیفه خود عمل نماید.

محکومیت های خارجی

ابراز اندیشه خون بهای نمر
دید‌ه بان حقوق بشر از این اقدام حکومت عربستان انتقاد کرد و نحوه محاکمه شیخ النمر را ناعادلانه خواند. «سارا لیا ویتسون»، مدیر بخش خاورمیانه گروه دید‌بان حقوق بشر گفت: صرف نظر از جرایم رخ داده، این که عربستان اقدام به اعدام گروهی زندانیان کرده است فقط موجب لکه‌دار شدن هر چه بیشتر سوابق حقوق بشری نگران‌کننده عربستان خواهد شد.

از سویی، نوری مالکی اعدام شیخ نمر را عامل کنار زدن رژیم سعودی خواند و افزود، اعدام شهید صدر صدام را کنار زد. «همام حمودی»، معاون رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق نیز در بیانیه‌ای تصریح کرد، اعدام شیخ نمر باقر النمر خدمتی برای گروه تروریستی داعش است که به دنبال گسترش تروریسم خود از طریق دامن زدن به جنگهای فرقه‌ای است. از سویی، «هادی العامری» ،دبیرکل سازمان بدر عراق اعدام شهید نمر باقر النمر به دست آل سعود را شدیدا محکوم کرد. از طرفی، «ابومهدی المهندس»، فرمانده بسیج مردمی عراق در بیانیه‌ای تاکید کرد، اعدام مظلومانه آیت الله شیخ نمر النمر و شهادت ایشان توسط آل سعود، جنایت دیگری است که به لیست سیاه جنایت های رژیم عربستان اضافه می شود و با شهادت ایشان، آمریکا و رژیم صهیونیستی شادمان شدند.

از دیگر سو، حزب‌الله لبنان با محکوم کردن اقدام آل‌سعود در اعدام شیخ نمر، اعلام کرد، شیخ نمر خواستار احقاق حقوق تضییع شده آحاد ملتی ستم دیده بود و به همین دلیل مسئولان عربستانی وی را اعدام کردند. حزب‌الله از جامعه بین‌الملل و سازمان‌های حقوقی آن خواست تا اعدام شیخ نمر را محکوم کنند و مسئولان عربستانی را در جایی در کارنامه جنایت جهانی قرار دهند که شایستگی آن را دارند. در خبری دیگر، مجلس اعلای شیعیان لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، این اقدام عربستان سعودی اشتباهی بزرگ است و آل سعود می‌توانست با صدور حکم عفو برای شیخ نمر حالت خفقان مذهبی و طایفه‌ای را که در منطقه عربی شاهد آن هستیم، کاهش دهد. در خبری دیگر، مفتی اعظم سوریه اعدام شیخ نمر را که به صرف انتقاد از نظام حاکم عربستان سعودی اعدام شد، محکوم کرد. بدرالدین حسون این اقدام را جنایتی خواند که نظام سعودی مرتکب شده است .

از طرفی، جنبش انصارالله یمن در بیانیه‌ای اعدام شهید نمر باقر النمر، روحانی شیعه عربستانی را که امروز (شنبه) ظالمانه اعدام شد، شدیدا محکوم کرد .

از سویی، علامه «سید ساجد علی نقوی»، سرپرست شورای علمای شیعه پاکستان و رئیس حزب تحریک اسلامی با ابراز تاسف از اعدام آیت الله شیخ باقر النمر روحانی سرشناس عربستان، اقدام رژیم سعود در ارتکاب این اقدام ظالمانه و غیرقانونی را محکوم کرد و آن را باعث ایجاد چالش های جدید امنیتی و سیاسی در منطقه دانست.

از سویی، «شفقت شیرازی»، نایب رئیس شورای وحدت اسلامی پاکستان با محکوم کردن اعدام شیخ نمر گفت: سعودی‌ها با این کار برگ دیگری بر پرونده جنایات خود افزودند. وی افزود، عربستان امروزه در لبه پرتگاه سقوط قرار دارد و تظاهرات گسترده‌ای در پاکستان در محکومیت این اقدام شنیع انجام می شود.

همزمان دهها تن از شیعیان منطقه کشمیر تحت کنترل هند در اعتراض به اعدام شیخ نمر به خیابان ها آمدند.«ناصر عطا» تهیه‌کننده ارشد شبکه ای‌بی‌سی‌نیوز هم در واکنش به اعدام رهبر شیعیان عربستان گفت این اقدام نشان‌دهنده شکست سیاست عربستان سعودی در عراق، سوریه و یمن است.همچنین «هیلاری بن» وزیر خارجه در سایه انگلیس اعدام شیخ نمر را اقدامی کاملا اشتباه خواند.

بازتاب رسانه ای

ابراز اندیشه خون بهای نمر


اعلام اجرای حکم اعدام شهید شیخ نمر، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت.روزنامه انگلیسی گاردین در مطلبی در مورد اعدام رهبر شیعیان عربستانی نوشت که او «خاری» در چشم رژیم آل سعود بود.

«گاردین» در گزارشی با عنوان شیخ نمر النمر، روحانی شیعه که خاری در چشم رژیم سعودی بود نوشت، نمر که اعدام او موجی از محکومیت در مناطق مختلف را به دنبال داشته است، به صورت واضح حامی اعتراضات و تظاهرات‌های دموکراسی‌خواهانه بود.

روزنامه انگلیسی گاردین همچنین افزود، براساس اعلام عفو بین‌الملل، عربستان سعودی در سال ۱۹۹۵ دارای رکورد ۱۹۲ مورد اعدام بوده است.

خبرگزاری رویترز، فرانسه، شبکه خبری روسی راشاتودی، رسانه های تصویری یورونیوز در بازتاب خبر فوری شهادت شیخ نمر از وی به عنوان «روحانی برجسته شیعه» یاد کردند.

شبکه تلویزیونی یورونیوز نیز برای لحظاتی کوتاه و به دنبال انتشار خبر شهادت شیخ نمر توسط عربستان سعودی، در اقدامی نادر این خبر را با زیرنویس فوری فارسی برای مخاطبان خود پخش کرد.

شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ اما در زیرنویس خبر فوری خود درباره شهادت شیخ النمر گزارش وزارت کشور عربستان را در این زمینه بازتاب داد. در این حال،هزاران تن از مردم بحرین ساعتی بعد از انتشار خبر اعدام شیخ «نمر باقر النمر» رهبر شیعیان عربستان، تظاهرات کردند.نیروهای امنیتی بحرین نیز به منظور متفرق کردن تظاهرکنندگان در مناطق «الشاخوره» و «ابوصیبع» گازهای اشک آور شلیک کردند.

شیخ نمر که بود؟

مر باقر النمر (زادهٔ ۱۹۵۹ عوامیه - ۲ ژانویه ۲۰۱۶) یک مجتهد شیعه درس خوانده در سوریه و حوزه علمیه قم و فعال حقوق بشر عربستانی بود که در پی اعتراضات شیعیان عربستان در سال ۲۰۱۲ بازداشت شد و در روز چهارشنبه ۱۵ اکتبر ۲۰۱۴ دادگاه جنایی عربستان سعودی به دلیل اقدام علیه امنیت ملی و محاربه، به «اعدام با شمشیر و به صلیب کشیده شدن در انظار عمومی» محکوم و در ۲ ژانویه ۲۰۱۶ اعدام شد.

آقدامات روحانی مبارز:

شیخ باقر از معروف‌ترین مدرسان علوم مذهبی و دینی در حوزه‌های علمیه است که در حوزه‌های علمیه ایران و سوریه به تدریس کتاب‌هایی همچون کتاب «اللمعة الدمشقیة» و کتاب «جامع المدارک» و «مستمسک عروة الوثقی» و «الحلقات» سید محمدباقر صدر پرداخته است.

وی پس از بازگشت به عربستان، مرکز مذهبی «الإمام القائم» را در شهر العوامیه تأسیس کرد که سنگ‌بنای «مرکز اسلامی» در سال ۱۴۲۲ هجری قمری مصادف با ۲۰۱۱ میلادی بود.

شیخ نمر النمر که در شرق عربستان زندگی می‌کرد در سخنرانی خود در فوریهٔ سال ۲۰۰۹ به مقامات سعودی هشدار داد که اگر شأن و حیثیت ما به ما بازگردانده نشود، من شیعیان را به جدایی از عربستان فرا می‌خوانم. کرامت ما مهم‌تر از تمامیت کشور است.

وی در انتقاد از دولت عربستان در یک سخنرانی گفت: اگر یک کشور خارجی مسئول اعتراض‌های شیعیان است، چرا به آن کشور حمله نمی‌کنید؟ چرا به ما بدبخت‌ها حمله می‌کنید؟ به مسئول اصلی و اگر منظورتان ایران است، به ایران حمله کنید و ببینید چقدر توانش را دارید؟

دستگیری ومحکومیت:

نخستین بازداشت شیخ نمر در مهٔ ۲۰۰۶ میلادی رخ داد. وی در بازگشت از بحرین و به دلیل مشارکت در همایشی بین‌المللی دربارهٔ قرآن کریم از سوی نیروهای امنیتی رژیم سعودی بازداشت شد.

در اتهام شیخ چنین آمده بود: «وی از حکومت عربستان خواسته است به وضعیت قبرستان بقیع رسیدگی کرده، مذهب تشیع را به رسمیت شناخته و شیوه‌های آموزشی و درسی کنونی حاکم بر عربستان را تغییر داده یا لغو کند.»بازداشت دوم، در ۲۳ اوت ۲۰۰۸ میلادی رخ داد.

شیخ نمر آل نمر در ۱۱ ژوئیه ۲۰۱۳ در اثر حملهٔ مسلحانهٔ نیروهای امنیتی دستگیر و به مکان نامعلومی انتقال داده شد. در نوامبر ۲۰۱۴، حکم اعدام نمر از جانب دادگاه ویژهٔ جزایی عربستان سعودی اعلام شد و وی، محکوم به مرگ از طریق گردن زدن با شمشیر شد.
شيخ نمر همواره در خطابه‌‌هايش رژيم سعودي را به اعمال "سياست‌‌هاي تبعيض‌آميز طايفه‌اي سازمان‌يافته و منظم به‌ويژه در مناطق شرقي عربستان و به‌خصوص در دو منطقه "الاحساء" و "القطيف" متهم مي‌کرد که حدود يک قرن است، بر اين مناطق حاکميت دارد.

وي همواره و بارها تأکيد داشته که از گفتن کلام حق، بيم و واهمه‌اي ندارد حتي اگر در اين راه بازداشت شده، وارد زندان شود و تحت شديدترين شکنجه‌ها و آزارها و اذيت ها تا سرحد شهادت قرار گيرد.

شيخ نمر توهين به کرامت شهروندان عربستاني به‌ويژه شهروندان شيعي عربستان که از ديد رژيم سعودي شهروندان درجه دو اين کشور به شمار مي‌آيند و فاقد هرگونه حق و حقوق شهروندي هستند، رد و تأکيد مي‌کند که از کرامت و حقوق شهروندان شيعي عربستاني حمايت خواهد کرد.

وي بارها در اين ارتباط تأکيد کرده است که در خط اول رويارويي با ظلم و جور رژيم سعودي قرار مي‌گيرد چون اعتقاد دارد بدون مبارزه و تلاش نمي‌‌توان به حقوق مورد نظر خود دست يافت و عدالتي در کشور برقرار نخواهد شد و شهروندان نمي‌توانند آزاد زندگي کنند.

شيخ نمر در اين‌باره در سخنان خود با استناد به خطبه "جهاد" اميرالمؤمنين علي(ع) تأکيد دارد که به عدالت جز از طريق جهاد دست نخواهيم يافت و حق جز با از خود گذشتگي و جهاد و شجاعت به دست نخواهد آمد.

وي در خطبه‌هاي نماز جمعه خود نيز بارها گفته است که شيعيان عربستان، ديگر در برابر توهين‌ها و تعدي‌ها و تجاوزات آل‌سعود سکوت نخواهند کرد و در اين باره خطاب به آل‌سعود گفت که "ما ساکت نمي‌مانيم که هر آنچه بخواهيد بر سر ما بياوريد؛ هر آنچه بخواهيد انجام دهيد و کرامت و شخصيت ما را که با ارزش ترين چيز در زندگي ماست، زير پا بگذاريد".

شيخ نمر همچنين از مطبوعات و رسانه‌هاي سعودي به دليل وابستگي و تبعيت آنها از رژيم سعودي و تبديل‌شدن آنها به بوق تبليغاتي آل‌سعود به‌شدت انتقاد مي‌کند.

وي تصريح مي‌کند که مفتي‌هاي وهابي، ساخته و پرداخته آل‌سعود هستند. به گفته شيخ نمر، آل سعود به مفتي‌هاي وهابي پول مي‌دهند تا با دامن‌زدن به اختلافات طايفه‌اي و مذهبي و ايجاد اختلاف بين شيعيان و اهل سنت، آنها را به خود مشغول کنند و با ايجاد تفرقه مذهبي و طايفه‌اي و قبيله‌اي به حاکميت خود بر عربستان و غارت و چپاول ثروت‌هاي آن ادامه دهند.

شيخ نمر النمر در يکي از خطبه‌هايش به خاطر مواضع و ديدگاه‌هاي تندش در قبال رژيم سعودي گفت که "مي‌دانم فردا براي بازداشت من به سراغ خواهيد آمد. خوش مي‌آييد! اين منطق و راه و روش شماست: "بازداشت" و "شکنجه" و "کشتار"؛ ما از قتل و کشتار نمي‌هراسيم. ما از هيچ چيز نمي‌ترسيم."

وي در قبال سرکوبگري هاي رژيم سعودي و مخالفت اين رژيم با برگزاري تظاهرات‌ مسالمت‌آميز و تجمع‌هاي اعتراض‌آميز تأکيد مي‌کرد که "همواره به دنبال راه‌هاي ديگري براي ادامه اعتراضات خود و احقاق حقوق‌مان خواهيم بود و تظاهرات، يکي از اين راهکارهاست".

اين روحاني عربستاني را بايد از جمله دشمنان سرسخت "نايف بن عبدالعزيز" ولي‌عهد سابق رژيم سعودي برشمرد. شيخ نمر، همواره انتقادات شديدي را به وي وارد مي‌کرد.

وي در يکي از خطابه‌هايش شاهزاده نايف بن عبدالعزيز را به علت شدت خشونت و قساوت و ظلمش عليه مردم عربستان به طور اعم و شيعيان به طور اخص، طاغوت و ستمگري خواند که در قبرش شکنجه خواهد شد و آتش او را خواهد سوزاند و کرم‌ها او را خواهند خورد. او در همين خطبه تأکيد کرد که از مرگ نايف خوشحال خواهد شد.

وي همواره در خطبه‌هاي نمازجمعه و خطابه هايش نه تنها از آل سعود انتقاد مي‌کند بلکه از منتقدان سرسخت برخي از رژيم‌هاي عربي حوزه خليج فارس از جمله آل خليفه بوده است.

*اما واکاوی عواقب یک اعدام 

ابراز اندیشه خون بهای نمر

حاکمان عربستان، در کنار اشتباه راهبردی تجاوز به یمن، پشتیبانی همه جانبه از گروهک های تروریستی اخیراً با اجرای  حکم اعدام آیت‌الله نمر اشتباه تاریخی دیگری را مرتکب شد‌ه‌اند که مطمئناً تاوان بدی برای آن خواهند پرداخت.انتظار می‌روفت، حاکمان وهابی عربستان این اشتباه تاریخی را مرتکب نشوند».

در جایی دنیای امروز نیازمند وحدت همه جانبه است دولت آل سعود اقدام به یک خبط بزرگ سیاسی کردکشتار مسلمان محکوم است مگر اینکه جرم آن در کتاب خدا و سنت رسول خدا(ص) آمده باشد. این گونه اقدامات بغض و اختلاف بین مسلمانان را بیشتر می کند.رویه موجود مشخصا به نفع اسکتبار خواهد بود.از نگاه دیگر کسانی که مخالف محکومیت اعدام بودند هم اینک مخالفت آنان صد برابر بیشتر می شود.

با توجه به موج اعتراضات یقینا کشور عربستان به دنبال آرام کردن اوضاع بر می آید در صورتی که نه تنها مخالفان آرام نمی گیرند بلکه دامنه این مخالفت ها افزایش می یابد.

ریاض در دوره های گذشته نیز اقدامات بسیار نامطلوبی از جمله کمک کردن به صدام حسین و کوشش در خاموش کردن بهار اسلامی انجام داده بود.

رژیم ریاض پشت سر استکبار حرکت می کند، دولتمردان این کشور برای به دست آوردن مدتی حکومت هر چه استکبار اشاره کند عمل می کنند.آیت الله نمر باقر النمر روحانی برجسته شیعه عربستانی بود که برای حقوق شیعیان این کشور فعالیت می کرد.

15 درصد جمعیت 30 میلیون نفری عربستان سعودی، شیعه مذهب هستند که در مناطق نفت خیز شرقی این کشور (در ساحل خلیج فارس) زندگی می کنند.

به هر روی دولت عربستان سعودی در راستای سیاستهای لجام گسیخته خود، به تدوام فرقه گرایی-جنگ مذاهب-مخدوش کردن پیش از پیش جنبه رحمانی اسلام ونیز ادامه ناامنی در منطقه دامن می زند.

محمدرضاشجاعیان
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۱۴ دی ۱۳۹۴
این یک مسئله داخلیه عربستانه اما دولت سعودی با این حرکت آینده سیاسی خودش روبه شدت به چالشی جدی کشیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۱۴ دی ۱۳۹۴
با سلام
هر چند بنده نيز كارهاي خودسرانه را مخل منافع كشور ميدونم ولي لازمه به موارد ذيل نيز توجه كنيم ومنفعل نباشيم
1-مگر نه اينكه عربستان بيش از 7000 نفر زائر رو منا كشت كه حدودا 500 نفرشان ايراني بودند مگر حافظ جان حاجيان نبايد باشد چرا دنيا سكوت كرد.
2-مگر نه اينكه عربستان عمده ترين صادر كننده تروريست تو دنيا است؟
3- مگر نه اينكه عربستان بدليل يك پيمان كذايي با يمن يكسال است كه خارج از خاك كشورش مسامانان رو دارد قلع وغم ميكند.
4-مگر نه اينكه عربستان با حمايت هاي مالي ونظامي ونيروي انساني كشورهايي مانند عراق وسوريه وبرخي از كشورهاي آفريقايي را به ورطه نابودي كشانده وشيعيان كشي را در آن راه انداخته..
5-مگر نه اينكه عربستان با تروريست نفتي خود كلي به كشور ما ضرر زده.
6-مگر نه اينكه حمله به برخي از سفارت هاي ايران تو برخي از كشور با اطلاع وحمايت عربستان بوده...
7-مگر نه اينكه عربستان بيشترين اعدامي ها را در سطح دنيا داره
8-مگر نه اينكه ما قاچاقچي موارد مخدر اعدام ميكنيم اونم خيلي كم پس ناقض حقوق بشر ميشيم ولي عربستان با اين تعداد اعدام سياسي يك از اعضاء اصلي كميته حقوق بشر سازمان ملل ميشه.

وهزاران مگر ديگر..
حالا بخاطر حمايت از يك رهبر شيعي بهتره منفعل نباشيم وهمه حقوقمان را در مجامع بين المللي در سطح بسيار بسيار گسترده مطرح وخواهان باشيم. چون بنظر ميرسد انداختن چن تا سنگ به سفارت عربستان حتي نميتونه تسلي خانواده يكي از شهداي منا باشه چه برسه به اين حجم از جنايت آل يهود...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۵ ۱۴ دی ۱۳۹۴
شکی نیست که رژیم عربستان ، رژیمی سفاک و ما قبل تاریخی ، ولی اینکار ایرانی ها اشتباه بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۱۴ دی ۱۳۹۴
عربستان از اين كردار خود پشيمان خواهد شد. ولي مسلما آنقدر احمق نيستند كه نتيجه اعدام شيخ نمر را پيش بيني نكرده باشند. پس بايد بايد با موشكافي دقيق از راهي كه پيش بيني اش را نكرده اند سفره آل سعود را جمع كرد.
ضمنا هر چند از رژيم اسرائيل بيزاريم ولي بهتر است به جاي سگ (وهابيون عربستان) با صاحب سگ (اسرائيل) رابطه ديپلماتيك داشته باشيم.
آخرین اخبار