تجلیل از شهید نمر؛ بخش ویژه کنگره ملی 2000 شهید هنرمند

نشست خبری کنگره ملی 2000 شهید هنرمند، صبح امروز در سالن مجتمع فرهنگی اسوه برگزار شد.

تجلیل از شهید نمر؛ بخش ویژه کنگره ملی 2000 شهید هنرمندبه گزارش خبرنگار  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری کنگره ملی 2000 شهید هنرمند، صبح امروز در سالن مجتمع فرهنگی اسوه در حالی برگزار شد که بخش ویژه این کنگره تجلیل از شهید نمر روحانی مبارز عربستان است که در اجلاسیه نهایی برگزار می‌شود.

بعد از تلاوت آیاتی از قرآن کریم، عشیری مجری برنامه به خبرنگاران و فعالان حوزه هنر خوشامد گفت و خاطرنشان کرد: این کنگره یک مراسم منحصر به فرد است و امیدواریم بتوانیم به برکت خون شهدا پیام آن‌ها را به مردم کشورمان برسانیم.

در ادامه منتظری رئیس بسیج هنرمندان و عضو شورای سیاست‌گذاری این کنگره، از اهداف این مراسم گفت و ادامه داد: هنر هدیه الهی است که به انسان نازل شده است و با جاذبه‌اش انسان را به کمال می‌رساند. هنرمندان شهید در زمان حیات خود منشا برکت و رحمت بوده‌اند و چگونه زیستن و رفتن را آموختند و به تندیس مقاومت برای تمام نسل‌ها مبدل شدند و ما وظیفه داریم از شکوه اندیشه آن‌ها در قالب هنر صیانت کنیم.

وی همچنین در مورد برگزاری برنامه‌های این کنگره در طول این چند روز برگزاری در 23 دی ماه تا یک بهمن گفت: ما هشت هدف را به نماد هشت سال دفاع مقدس، در طول این چند روز برگزاری کنگره دنبال می‌کنیم. هدف اول ما ترویج شهادت و روحیه شهادت طلبی است. در این دوره که یزیدیان زمانه در صدد تخریب افکار شهادت‌طلبانه هستند، ما باید از این افکار حفاظت کنیم. هدف دوم زنده نگه داشتن یاد شهداست که کمتر از شهادت نیست. هدف سوم بیان خاطرات و پیام‌های عبرت‌آموز از دریای ژرف آموزش‌های این شهداست که باید به یک الگو در جامعه تبدیل شود. هدف چهارم نشان دادن تصویر روشن از نقش هنرمندان و ابهام‌زدایی از اندیشه‌های ناصواب که فکر می‌کنند یک هنرمند چهره حاشیه‌ای در جنگ بوده است؛ در حالی که این طور نیست. هدف پنجم ما از برگزاری این کنگره، ایجاد یک بانک اطلاعاتی جامع به عنوان یک مرجع برای مخاطبان است. هدف ششم تجلیل و تکریم از هنرمندانی است که از روزهای ابتدایی زندگی خود در جهت ترویج این فرهنگ گام برداشتند. هدف هفتم تولید آثار فرهنگی و هنری و در انتها هدف هشتم آماده کردن بسته‌های هنری برای استفاده در شبکه‌های استانی است.

بعد از صحبت‌های منتظری محمد خزاعی دبیر کنگره گفت: من چند صباحی است که در خدمت دوستان در کنگره هستم؛ اما شروع فعالیت این جریان از سال 87 است و تمام تلاش آن‌ها برای شناسایی شهدای هنرمند و تجلیل از آثار آن‌هاست. در اوایل کار هیچ اطلاعاتی از این شهدا وجود نداشت؛ اما با کار و تلاش و ممارست این مهم انجام شد که امروز 2063 شهید هنرمند شناسایی شده‌اند. این شهدا مسیر روشنی برای ادامه حیات ما و الگوهایی خوبی برای جامعه هستند.

وی ادامه داد: این شهدا در رشته‌های مختلف خوشنویسی، تئاتر،‌ شعر، ادبیات و عکاسی فعالیت می‌کردند و آثار آنها در بانک اطلاعاتی ما موجود است. همچنین شهدای مدافع حرم و شهدای اقلیت نیز در میان این شهدا وجود دارد.

وی همچنین از کنگره‌های جداگانه‌ای که در استان‌ها قبل از برگزاری این کنگره در تهران انجام شده بود، گفت: قبل از برگزاری کنگره ملی ما کنگره‌های استانی را در شهرهای مختلف برگزار کردیم. کنگره عکس در یزد، کنگره تئاتر در اردبیل، کنگره خوشنویسی در البرز، کنگره شعر و ادبیات در خراسان رضوی، کنگره هنرهای تجسمی در کرمان، کنگره فیلم در تهران و کنگره موسیقی در بوشهر.

دبیر برگزاری کنگره  همچنین در مورد کنگره‌های تخصصی در زمان برگزاری این مراسم خاطرنشان کرد: کنگره شعر و ادبیات، کنگره تئاتر، کنگره سینما و کنگره‌ هنرهای تجسمی در طول روزهای برگزاری این مراسم انجام خواهد شد.

خزاعی همچنین آماری تفکیکی از این 2063 شهید هنرمند در قالب‌های مختلف هنری داد که به عبارت دیگر 334 شهید در قالب شاعر، 257 شهید در قالب نویسنده، 488 در قالب تئاتر، 307 شهید در قالب خوشنویسی، 490 شهید در قالب هنرهای تجسمی،‌ 113 شهید در قالب عکس، 131 شهید در قالب فیلم و سینما و 80 شهید در قالب موسیقی.

 همچنین بیشترین شهدای هنرمند به تفکیک استان به شرح زیر است:

291 شهید از استان اصفهان
281 از استان خراسان رضوی
224 از استان خوزستان
156 شهید از استان فارس
109 شهید از استان کرمان



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار