برخی بودجه‌ها تنها روی کاغذ ماندند و عملیاتی نشدند/ گلایه جامعه پزشکی از تاخیر در پرداخت‌ها

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: برخی از بودجه‌های مطرح شده برای سال 94 تنها روی کاغذ ماندند و به طور کامل محقق و تامین نشدند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان دکتر زالی رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در نشستی که با رسانه‌های حوزه سلامت صبح امروز برگزار  شد،‌گفت: دو انتخاب مهم را در پیش رو داریم که شاکله اصلی شکل ‌گیری این ارکان حضور حداکثری آحاد شهروندی می‌باشد.بنابراین باید در شرایط فعلی همگان کمک کنیم که زمینه‌های مناسب برای یک انتخابات پرشور فراهم شود و همه در این زمینه مشارکت داشته باشند.ما هم در این زمینه برای تشویق آحاد شهروندی و جامعه پزشکی با روسای سازمان های نظام پزشکی شهرها دیدار نیز داشته‌ایم. 

وی ادامه داد: براساس معیارهایی که تعریف کرده ایم از کاندید‌های مجلس حمایت خواهیم کرد ، معیارهای ما با نگاه حقوق بیماران و شهروندان است و بعد از اینکه شورای نگهبان صلاحیت‌های نهایی را تایید کرد ما در این زمینه ورود می‌کنیم و کاندیدهایی که این نگاه را داشته باشند و به بحث سلامت توجه خاص داشته باشند، حمایت خواهیم کرد.
 
رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: در جامعه‌ای که یاس و ناامیدی داشته باشند، شکوفایی اقتصادی نخواهیم داشت. بنابراین از آنجایی که شرایط اقتصادی کشور کمی پیچیده است، نیاز به تلاش جدی داریم که بودجه ریزی در حوزه سلامت را از جنس سرمایه گذاری بدانیم.
 
وی بیان کرد: تخصیص هایی که دولت و مجلس برای سال 94 در نظر گرفته بودند متاسفانه به طور کامل اجرا نشد و این نگرانی ما را در بودجه ریزی برای سال آینده افزایش داده است . ما نیازمند طراحی یک بودجه پایدار و غیر تعرض پذیر هستیم و امیدواریم بودجه سلامت در سال آینده پایدار تر باشد. چراکه اگر با یک نگاه منطقی نسبت به سلامت نگاه کنیم، می‌بینیم که این حوزه به دلیل تغییر الگوی بیماری ها ، افزایش سن جامعه و بیماری‌های نوظهور و غیره گران تر شده است و باید دست به دست هم بدهیم که سهم زیادی از پرداخت‌ها در این زمینه بر دوش مردم نباشد. 

دکتر زالی اظهار داشت:در حوزه سلامت دو نگرانی داریم اول کسری بودجه اعتباری که باید به صفر برسد و دوم تحقق تخصیص است. چرا که در سال 94 تخصیص بودجه و اعتبارات حداقل صورت گرفته است.بنابراین باید بودجه سال آینده طوری طراحی شود که بودجه بندی کاملی اختصاص یابد. با توجه به رشد 14 درصدی که در کشور داشتیم، دیدیم که رشد بودجه‌ای نداشته‌ایم و در این زمینه مشکلات متعددی رو به رو شده‌ایم، اگر در سال آینده هم همین گونه پیش برویم این مشکلات برای سلامت همچنان وجود خواهند داشت.
 
وی در خصوص تحقق سه موضوع در سال آینده عنوان کرد: رشد اعتبارات سنواتی سلامت باید از معدل امسال بالاتر باشد، رشد اعتباری حمایت بیماری پایه باید عددی بالاتر باشد و منابع جدید برای بودجه خلق شود مانند مالیات بر سیگار اینها در واقع سه موضوعی است که در سال آینده باید محقق شوند. 

وی بیان کرد: از طریق مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی به عنوان یک ناظر بی‌طرف به نقد و تحلیل طرح تحول سلامت می‌پردازیم و درحال حاضر مشغول جمع کردن گزارشات میدانی در این خصوص می‌باشیم. تا بتوانیم نکات مثبت و منفی را با نگاهی منصفانه و تحلیل کارشناسانه از طرح تحول ارائه کنیم.فکر می‌کنیم که تا آخر امسال بخشی از این مطالعات آماده و ارائه خواهد شد. 

دکتر زالی اظهار داشت: بودجه در سال 94 برای وزارت بهداشت در حدود 4 هزار و 500 میلیارد تومان درنظر گرفته شده بود که تا اکنون حدود 300 میلیارد تومان آن برآورده و محقق شده است. از این رو خیلی از بودجه‌هایی که روی کاغذ مطرح شده است عملیاتی نشده است از این رو کار میدانی را برای بررسی و ریشه یابی انجام می‌دهیم. تحلیل های ما روی سه محور باید استوار باشد . 1- برای طرح تحول سلامت و تحقق مداخلات بودجه پایدار تامین شود 2- صیانت از منافع بخش خصوصی در حوزه سلامت 3- حرمت جامعه پزشکی باید به عنوان بازیگران عرصه سلامت حفظ شود. 

دکتر زالی در خصوص گلایه و شکایت جامعه پزشکی تصریح کرد: در پرداخت پرسنلی و کارانه‌ها در موسسات دولتی و خصوصی چند ماهی عقب هستیم که این موجب ناراحتی جامعه پزشکی شده است و متاسفانه برخلاف اینکه حجم مداخلات پزشکی زیاد شده است اما پرداخت‌ها به موقع انجام نشده است. چرا که برخی از بیمه‌های تجاری اجرای طرح به عقب انداختند و بیمارستان‌های خصوصی دارای کسورات زیادی هستند، بنابراین موجی از نارضایتی در جامعه پزشکی شکل گرفته است  و باید منابع جدیدی به این جامعه تزریق شود تا آنها را برای ارائه هر چه بهتر خدمات راضی نگه داریم.

وی در پایان در خصوص ارسال نامه‌ای با طرح های پیشنهادی در چند روز آینده به رئیس جمهور خاطر نشان کرد: قصد داریم در نامه‌ای به رئیس جمهور پیشنهادی را مطرح کنیم که در قانون توسعه ششم کلیه مراجعین در حوزه حادثه در بخش دولتی خدماتشان رایگان شود . اما این رایگان شدن باید به شرطی باشد که یک پکیج بودجه‌ای جداگانه در دولت در نظر گرفته شود .در غیر اینصورت مشکلات بیش از پیش خواهد شد. اگر بیمه‌ای محکم و تمام عیار داشته باشیم و اینگونه حوادث رایگان شود دیگر شاهد حوادثی مثل حادثه خمینی شهر نخواهیم بود. 



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار