تفاهم نامه‌ای برای کاهش بروز خطاهای پزشکی

رئیس سازمان نظام پزشکی از امضای تفاهم‌نامه ای با معاونت اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در جهت تمهیدات لازم برای کاهش زمینه بروز خطاهای پزشکی خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، ظهر امروز سند تفاهم‌نامه فی‌مابین معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران در محل معاونت اجتماعی قوه قضائیه امضا شد. 

دکتر زالی رئیس سازمان نظام پزشکی کل کشور گفت: امروز شاهد تحقق فصل نوین در تعامل دو جانبه بین معاونت اجتماعی قوه قضائیه و سازمان نظام پزشکی هستیم که از دو سال اخیر تعاملات خوبی با نگاه‌های کارشناسانه و فنی بین این دو سازمان فراهم شده است. به منظور فراهم ساختن تمهیدات لازم برای کاهش زمینه بروز خطاها و جرائم مرتبط با حوزه سلامت این تفاهم‌نامه منعقد می‌گردد و طرفین آن متعهد می‌شوند کلیه تلاش‌های خود را به منظور اجرایی شدن موارد این تفاهم نامه به کار ببرند. 

وی ادامه داد: از جمله موارد مطرح شده در این تفاهم نامه آسیب‌شناسی و علت یابی زمینه‌های بروز خطاها و جرائم پزشکی از طریق برگزاری کمیته‌های فنی و کارگروه‌های تخصصی،‌ ابلاغ راهکارهای کاهش خطا و جرائم پزشکی که مورد وفاق دست‌اندرکاران حوزه سلامت باشد، جهت اجرا به دستگاه‌های مرتبط معرفی نتایج و یافته‌های حاصل از اقدامات دستگاه‌های مسئول در بازه‌های زمانی مشخص و تدوین راه حل‌های آسیب، فراهم ساختن تسهیلات لازم جهت معرفی عناوین جدید و تدوین پایان نامه‌های تحصیلی با در نظر گرفتن ابعاد پزشکی مربوط به پیشگیری از بروز خطاها در مقاطع مختلف کارشناسی ، ارشد و دکترا، و همچنین شناسایی چالش‌ها، یا تهدید‌های موجود در حال شکل گیری حوزه سلامت می‌باشد.

دکتر زالی بیان کرد: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه نهادی مهم و تاثیر گذار است که توفیق داریم در دور جدید با آنها تعامل مشترک داشته باشیم. در برخی از عملکردها و خدمات سازمان نظام پزشکی متشابه با سیستم غذایی است. رئیس قوه قضاییه نگاه بلندش در خصوص بحث فرهنگ سازی و ترویج اخلاق پزشکی و اتخاذ روشی جامع و سیستماتیک است. 

رئیس نظام پزشکی اظهار داشت: برای اینکه خدمات پزشکی واقعی شوند باید نوع خدمات علمی و مبتنی بر شواهد روز باشد و همچنین از پشتوانه عمیقی برخوردار باشد. هر چند که اکنون در قله خوداتکایی و خوداکتفایی هستیم اما به دلیل سالمند شدن جامعه ترافیک‌ها و گسترده شدن بیماری‌های غیر واگیر سلامت در آینده پیچیده تر از این خواهد بود و از این نظر جامعه پزشکی باید تجهیز گردد. 

وی ادامه داد: در حوزه سلول‌های بنیادی، نانو تکنولوژی و غیره در لبه مدار علمی هستیم و می‌توانیم بگوییم که در سالهای متمادی آینده از نظر فنی رقیبی نخواهیم داشت و باید قدر این موضوع را بدانیم و به آن افتخار کنیم.

دکتر محمد باقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با اشاره به حمایت‌های این قوه برای پیشگیری از جرائم تصریح کرد: با توجه به اینکه رفتارهای حرفه ای پزشکان مبتنی بر علم و تجربه است اگر که قرار باشد پیشگیری در خصوص جرائم رخ دهد لازمه آن این است که بین دستگاه قضایی و سازمان نظام پزشکی همکاری وجود داشته باشد.امروز فضای نسبتا ملتهبی علیه جامعه پزشکی جریان دارد و این فضا برای ما ابهاماتی دارد که تصور می‌شود به نفع کشور نیست و باید این مسئله مورد توجه قرار گیرد که مردم نسبت به پزشکان و مراحل درمانی توصیه شده از سوی آنان بی‌اعتماد نشوند. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: برای حفظ امنیت درمانی و دارویی کشور و داشتن جامعه پزشکی سالم‌تر با نظام پزشکی همکاری نموده‌ایم و درصدد تقویت و حمایت از آنها هستیم و ارتقای آگاهی حقوق پزشکان و جامعه پزشکی و در نهایت ارتقای امنیت پزشکان و بیماران قدم بر می‌داریم. 

گفتنی است،‌اعتبارات لازم برای این حمایت‌ها مثل برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی در نظر گرفته می‌شود. شیوه نامه اجرایی به صورت پیوست این تفاهم‌نامه متعاقبا تهیه و به امضای طرفین می‌رسد. 



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار