آغاز طرح کارت اعتباری خرید کالا از شنبه/ زوج های جوان اولویت دریافت وام

با توجه به اینکه طرح کارت اعتباری برای خرید کالا از شنبه اجرایی خواهد شد اما شنیده‌ها حاکی از آن است که طرح بدون کار کارشناسی انجام می‌شود به طور یقین باید به دنبال عواقب آن بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، غزنوی دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی در پاسخ به اینکه آیا طرح وام خرید کالا باعث  تحریک تقاضای بازار شده است، گفت: متاسفانه نه تنها این هدف محقق نشده موجب آسیب تولیدکنندگان در کشور شده است و رکود را تشدید کرده است.

وی با بیان اینکه مردم منتظر هستند تا زمان دریافت کارت اعتباری اقدام به خرید اقساطی کالا کنند، گفت:متاسفانه تاخیر در اجرای این طرح و از طرفی عدم خرید نقدی از سوی مردم، موجب شده که حجم کالاهای دپو شده در کارخانجات افزایش یابد و بازار در یک رکود بی سابقه ای فرو رود.

غزنوی در پاسخ به این سوال که چه میزان کالا در انبارها دپو شده است گفت: تولیدکنندگان در این طرح 77 شرکت هستند که بنا بر آمارهای دو ماه اخیر وزارت صنایع 4 هزار و 200 میلیارد تومان کالا در انبارها انباشت شده است و بودجه بانک مرکزی با توجه به این میزان تصویب شد ولی در حال حاضر این رقم بالاتر بوده و تولیدکنندگان با شرایط بدی تا پایان سال مواجه هستند.

غزنوی تصریح کرد: اگر بازپرداخت این تسهیلات یک سوم حقوق باشد افرادی که ماهانه 15 میلیون ریال حقوق دریافت می‌کنند سقف وام دریافتی شان 6 میلیون خواهد بود لذا این امر نشان دهنده آن است که مسئولین از وام 10 میلیون تومانی اعلام شده عقب نشینی کرده اند چرا که تا به حال این طرح دستخوش تغییراتی  شده است که دلیل آن مشخص نیست و که حاکی از آنست مشکلاتی بر سر راه این طرح وجود دارد.

ابهامی در طرح کارت اعتباری خرید کالا وجود ندارد

ناصر حکیمی مدیرکل امور فناوری و اطلاعات بانک مرکزی نیز گفت: در این طرح ابهام خاصی وجود ندارد و گروه‌های هدف توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مشخص شده و دستورالعمل‌های آن اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه از شنبه احتمالا سایت بانک مرکزی برای گروه اول که زوج های جوان هستند که در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند بر قرار خواهد شد افزود:  از شنبه این طرح در سراسر کشور به طور یکپارچه اجرا خواهد شد و مرحله نخست این تسهیلات شامل زوج‌هایی است که در سامانه بانک مرکزی ثبت‌نام و دارای کد رهگیری هستند که  این کارت را دریافت می‌کنند و مرحله دوم آن نیز شامل کارمندهای رسمی دولت و بازنشستگانی است  که دریافتی آنان کمتر از 15 میلیون ریال است .

حکیمی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه  آیا گروه هدف توانایی بازپرداخت اقساط کارت‌های اعتباری را خواهند داشت، گفت: توان بازپرداخت یکی از رکن‌های اساسی در این طرح است زیرا می بایست این اطمینان از جهت اینکه شخص با مشکلی در بازپرداخت مواجه نخواهد شد و با توجه به محاسباتی که انجام گرفته نباید بیش از یک سوم درآمد صرف بازپرداخت اقساط قرار گیرد و نکته حائز اهمیت این است که باتوجه به هدف گذاری گروه های مد نظر در این طرح می بایست حداکثر تقاضا را هدف قرار دهیم. ‎

وی در همین راستا تصریح کرد: اما در خصوص آموزش و پرورش سایر دستگاه‌ها می‌توانند برای کارکنان خود  از طریق تعاونی‌های شرایط بهتری را در نظر گیرند که این بدان معنا نیست که امکانات آنها از شرایط کارت اعتباری بهتر است چرا که وقتی کارت اعتباری به این صورت توزیع می شود علاوه بر گروه هایی که توانایی خرید داشته اند، گروه های دیگری که از امکانات سایر اورگان ها بی بهره بوده اند می توانند از این طرح بهره مند شوند.

حکیمی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چرا این طرح از 24 ماه به 12 ماه کاهش یافت گفت: از ابتدا پیشنهاد بانک مرکزی در بازپرداخت این تسهیلات را 12 ماهه بود وپیشنهاد اهالی  تولید بر  24 ماهه بودن این اقساط بود لذا با توجه به نرخ و منابع قابل تزریق در طول یک سال آینده ، بانک مرکزی بر پیشنهاد 12 ماهه خود اهتمام ورزید.


***چالش های زیادی در این طرح وجود دارد

غزنوی در پاسخ به این سوال که آیا این طرح امیدوارکننده خواهد بود گفت: حدود سه هفته پیش هم قرار بود از کارمندان آموزش و پرورش شروع شود اما به دلیل 12 قسط بودن این تسهیلات با استقبال چندانی روبرو نشد چرا که  شرکت‌های تعاونی و سازمان‌ها می‌توانند شرایط بهتری را برای کارمندان خود فراهم کند اما باز هم پس از چند هفته به این جا رسیدیم که از شنبه این طرح با زوج های جوان، مستمری بگیران و کارمندان دولت آغاز شود که مسلما چالش هایی بر سر راه این طرح نیز به وجود خواهد آمد.

وی در ادامه افزود: میزان تسهیلاتی که قرار بود به مردم تعلق گیرد یک تا 10 میلیون بود که مبلغ آن تغییر کرد و در حال حاضر افرادی که زیر یک میلیون تومان دریافتی دارند اگر حدود سه برابر حقوق نیز داشته باشند کارساز نخواهد شد. در حال حاضر این طرح با آهنگ کم سرعتی در حال اجراست که  هیچ هم‌افزایی و انگیزه‌ای را ایجاد نخواهد کرد  و این طرح با استقبال چندانی روبرو نشده است.

غزنوی با اشاره به اینکه این طرح از همان ابتدا کارشناسی طراحی نشد تصریح کرد: بازپرداخت تسهیلات این کارت ها حداقل می بایست در 18 قسط در اختیار مردم قرار می گرفت چرا که عدم تحقق این مهم موجب شده است که در  حال حاضر با عدم استقبال در این طرح مواجه شویم و لذا این طرح نتوانسته باری را از دوش  مردم و تولید کنندگان بردارد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جواناینجاکلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۲۲ دی ۱۳۹۴
ای خدااااااااااااااااااا از دست این مدیران اقتصادی مملکت.
وقتی شرایط گرفتن وام رو خوندم اولش خندم گرفت بعدش به گریه افتادم یه دو ساعتی!
گفته شده: زوجهای جوانی که در سامانه وام ازدواج بانک مرکزی ثبت نام کردند اما هنور موفق به اخذ وام نشده اند. در ادامه تاکید شده که این وام ربطی به وام قبلی قرض الحسنه ازدواج نداره و کاملا جداست. حالا یکی بیاد بگه تکلیف من که تو هفته پیش وام ازدواجمو گرفتم چیه؟ چون سایت به ما که وام اولو گرفتیم دیگه دسترسی برای ثبت نام نمیده!!! مگه نمیگید این وام کاملا جداست و زوجهای جوان برای هردو میتونن ثبت نام کنن؟؟؟!!!
مهندساتون بیسوادن یا بیسواداتون رو جای مهندس بکار گرفتید. ازین دو حالت خارج نیست.
ممنون از اطلاع رسانی سایت YJC مثل همیشه عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۲۰ دی ۱۳۹۴
چرخ مملکت روی دوش کارگرهای زحمتکشی هست که از صبح تا شب بخاطر 700 هزار تومن عرق میریزن . اونوقت وام خرید کالا چرا باید به کارمندهایی تعلق بگیره که سنگین ترین چیزی که بلند میکنن یه خودکار هست و حقوق شون هم کافی هست ؟
چرا کسی کارگرها رو نمی بینه؟؟
موقع رای گیری و راهپیمایی که میشه خوب بلدین بیاین از مردم قشر ضعیف خبر ضبط کنید ولی موقع وام خرید خودرو و کالا که میشه این قشر رو فراموش میکنید !!!
به امید ظهور حضرت مهدی عج و تمام شدن این مصیبت ها و ستم ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۲۲ دی ۱۳۹۴
به امید اون روز
آخرین اخبار