باید یک دبیرخانه برای شعر تعریف شود

امروزه بودن جشنواره شعر فجر، به از نبودن آن است.

مصطفی محدثی خراسانی شاعر، در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص جشنواره شعر فجر در ادبیات امروز گفت: امروزه بودن این جشنواره به از نبود آن است. جشنواره شعر فجر حدود هشت دوره است که برگزار می‌شود؛ اما جشنواره فیلم فجر قریب 34 سال است که از اجرای آن می‌گذرد. برگزاری جشنواره شعر فجر بسیار ارزشمند است و جای تقدیر دارد؛ اما تاکنون هیچ جشنواره‌ای نتوانسته آن طور که شایسته است به مقوله شعر بپردازد.

محدثی خراسانی از گله‌ای که به این روند وارد است، گفت: یکی از گله‌هایی که می‌توان از برگزاری این جشنواره کرد، این است که زمانی که تنها یک ماه به بهمن ماه مانده، شورا تشکیل می‌شود. پس با برگزاری چند جلسه جشنواره برگزار می‌شود و در آخر در اسفند ماه پرونده‌اش تا دی‌ماه سال بعد بسته می‌شود. 

این شاعر با ارائه راهکاری برای بهبود وضعیت شعر اظهار داشت:  باید یک دبیرخانه دائمی برای شعر تعریف شود و جایگاه شایسته‌ای در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای آن داشته باشیم.

وی با اشاره به جداسازی شعر و داستان در جشنواره شعر فجر گفت: اگر داستان به جایزه جلال آل احمد با آن جایزه‌ها سنگین واگذار شود، هیچ ایرادی ندارد ولی باید سعی شود شعر را هم در همان حد و اندازه ارج نهند. زیرا شعر هنر ملی ماست؛ ولی داستان یک هنر وارداتی است. ادبیات داستانی به آنچه که ما از ترجمه‌ها آموخته‌ایم برمی گردد. می دانید که قالب ادبیات داستانی برگرفته از داستان‌های ترجمه است و ما داستان را به این شکل و قالب در ادبیاتمان نداشته‌ایم و آنچه که داشته‌ایم به صورت افسانه بوده است. من به هیچ وجه نمی‌خواهم با این حرف ارزش داستان را پایین بیاورم؛ ولی تکنیک ادبیات داستانی ریشه در فرهنگ و پشتوانه ما ندارد.. اما زمانی که این دو را در کنار هم قرار می‌دهیم، به مراتب باید برای شعر ارزش و پشتوانه بیشتری در نظر گرفته شود و آنطور که در شان شعر است، روی آن سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی شود.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار