روزنامه کانادایی: معاملات تسلیحاتی کانادا و عربستان برای حفظ پادشاه سعودی

یک روزنامه کانادایی با انتشار گزارشی درخصوص معاملات تسلیحاتی این کشور با عربستان اذعان کرد حفظ آل‌سعود بر سر قدرت، الویت غرب است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان رزنامه کانادایی «گلوب اَند مِیل» با انتشار گزارشی از معاملات تسلیحاتی اُتاوا و ریاض انتقاد کرد و نوشت: مهم‌ترین قانون بازی شطرنج یعنی «محافظت از شاه» اصلی‌ترین اولویت کشورهای غربی درقبال عربستان است. این قانون، خط‌مشی اصلی دولت محافظه‌کار پیشین کانادا در رابطه با ریاض بود. دولت کنونی نیز با پیروی از همان سیاست به تازگی اعلام کرد قصد ندارد قرارداد تسلیحاتی 15 میلیارد دلاری خود را با عربستان فسخ کند.  
  
در ادامه این گزارش آمده است: بگذارید صادقانه سخن بگوییم: تجهیزاتی که کانادا به عربستان می‌فروشد اسباب‌بازی و یا چند دستگاه جیپ نیست. این تجهیزات خودروهای زرهی سبک کانادایی (لاو) مجهز به برجک‌های توپ است که به «نیروهای امنیت داخلی» عربستان فروخته می‌شود و نه ارتش این رژیم. 

نگارنده گزارش سپس می‌افزاید: «نیروهای امنیت داخلی عربستان (گارد ملی عربستان) مسئول محافظت از اعضای سلطنتی سعودی هستند. [سران رژیم آل‌سعود] از این نوع خودروها برای سرکوب تظاهرات ضدحکومتی استفاده می‌کنند. ریاض به احتمال فراوان از خودروهای زرهی خریداری‌شده از کانادا، علیه غیرنظامیان استفاده خواهد کرد.» 
              
دولت کانادا علی‌رغم انتقاد از اقدام عربستان سعودی در اعدام شیخ نمر باقر النمر -روحانی برجسته شیعه- و 46 زندانی دیگر، تمایلی به فسخ قرارداد 15 میلیارد دلاری فروش اسلحه به این رژیم  ندارد. طبق گزارش «گلُبال ریسرچ،» قرارداد مذکور بزرگترین قرارداد صادرات اسلحه در تاریخ کانادا است.





انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار